Återbesök

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tretjak
  • Startdatum Startdatum
T

tretjak

Vår ungponny har varit iväg hos hingst för första gången i sitt liv, för betäckning vid hand. Första omgången var hon där i ca tre veckor och därefter skulle vi testa om henne ca tre veckor senare. Nu verkar det tyvärr som om hon redan innan har börjat brunsta igen. Hon går och skvätter av och till. Nu har vi problem med att lämna henne heltid igen p g a brist på sällskap åt hästen som är kvar hemma och min fråga är; kan man inte köra för betäckning fram och åter eller fungerar inte detta. Hingsthållaren ville ha henne där en hel vecka.

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Återbesök

I princip så går det att köra henne fram och tillbaka. Man kan då betäcka på förslagsvis dag 1, 3 och 5, beroende på hur långa hennes brunster är.
(Vad jag filurar mest över varför ett 3-årssto inte tar sig direkt? Dom brukar vara "enkla" att få dräktiga. Se om du kan ta ut en veterinär som tar ett baktprov på henne, en lätt antibiotika behandling kan göra susen.)

Visst kan du köra ditt sto fram och tillbaka till hingsten om du har möjlighet till det. Har du koll på hur många dagar ditt sto brukar brunsta? I så fall räcker det att betäcka på förslagsvis dag 3 och 5 i brunsten. Du får försöka att hitta ett klockslag som stämmer för hingst ägaren att du kommer med ditt sto. För hästarnas del spelar det ingen roll om dom inte får vara tillsammans hela tiden.
Lycka till! :banana:

Tack för snabba svar! Vi får hoppas att hingsthållaren har tålamod med oss och går med på att vi åker fram och åter med henne. Funderar gör man ju varför hon inte tar sig direkt men det är väl som med människor kanske att det är olika? Vi får ju ta ut en vet om det fortsatt blir problem förstås. Vi hade lite otur med vädret härnere vid första omgången, det slog över och blev snorkallt och det verkade som om allt stannade av med brunster och fällning. Nu har ju värmen kommit så kanske att det är en hjälp för henne.

:bow: :bow: :bow:

Sorry, vill inte lämna ut någons namn här. Det hör inte direkt till frågan heller, hingsten är i allra högsta grad fertil annars! :bump:

Kan du inte lämna iväg båda hästarna?
Annars är det väl ett ypperligt tillfälle att lära hästarna vara ensamna....

Jo, hade det varit min häst, den andre alltså, så tror jag nog att han hade klarat en vecka på egen hand eftersom grannens hästar går i hagarna bredvid.Nu är det ju inte min egen och då får jag rätta mig efter ägarens regler.

MEN nu har vi faktiskt varit i väg en gång och ska i väg igen i denna veckan! Det går rätt bra ändå, hon är en ängel att köra med och jagar inte upp sig för något. Hingsthållaren var hygglig nog att ta sig det besväret, det blir ju lite tider att passa för dem också.

Nu hoppas vi bara att det går vägen denna gång! :bump:

Så ägaren till den andra hästen förbjuder dig att köra väg ditt sto på betäckning och ställa henne hos hingsthållaren! :eek:
Hoppas jag fattat fel...

ställer en fråga......jag har ju dristat mig med att betäcka själv hemma...hon bölev brunstig onsdags och jag betäckte första gången i fredags morse.....sen på måndag och nu idag...när jag ska kolla henne...ska jag göra det 16 dgr efter sista betäckningen då?? OM det blir ytterligare en betäckning...hur vanligt är det att dom brunstar i över en vecka??

Det går utmärkt att köra fram och tillbaka, det har jag alltid gjort och det gör flera ston som betäcks med mina hingstar, dom blir dräktiga.

Kanske bra att vara med när hon inte blev dräktig och se hur det gick till......

tretjak skrev:
Vår ungponny har varit iväg hos hingst för första gången i sitt liv, för betäckning vid hand. Första omgången var hon där i ca tre veckor och därefter skulle vi testa om henne ca tre veckor senare. Nu verkar det tyvärr som om hon redan innan har börjat brunsta igen. Hon går och skvätter av och till. Nu har vi problem med att lämna henne heltid igen p g a brist på sällskap åt hästen som är kvar hemma och min fråga är; kan man inte köra för betäckning fram och åter eller fungerar inte detta. Hingsthållaren ville ha henne där en hel vecka.

Tacksam för svar! :bow:

Njaa, det är lite komplicerat...Det är inom familjen och jag vill inte stöta mig med någon utan lösa det på ett sätt som alla kan vara nöjda med. Till saken hör att jag dessutom krånglat till det för alla inblandade genom att flytta mitt halvblod till annat stall för att få tillgång till bättre ridterräng och det kom lite hastigt på...

Du vet man vill ju helst vara en god stallkompis eller hur? :smirk:

Testa henne mot hingsten på fredag så hon inte står då med. Annars är det 16 dygn efter sista betäckningstillfälle som du u-ljudar på. Så gör vi. Det är ett himla rännandes på veterinären här hos oss. Han kommer ut till mig och gör u-ljud :love:
Till hösten så samlar jag ihop alla mina ston och u-ljudar samtidigt för att se att ingen har resorberat under sommaren.
I år har jag sett några ston som har brunstat mer än 1 vecka. Det är de ston som gick tomma förra året.
De ston som har fölat i år har varit punktliga och brunstat i 6 dgr.

Ok tack , min har ju gått tom förra året...eller tom o tom , hon vart konstaterad på 55 dygn men har tappat nånstans efter vägen :angel:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har försökt läsa på om risken för tvillingar eftersom mitt sto stod med dubbla ägg vid samtliga undersökningar i fjol. På första...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: MiniLi
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 383
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10