Äter upp trästolparna....

Sv: Äter upp trästolparna....

Hade en inhysing förra året som var på allt han kom åt som var av trä... spelade ingen roll vilket sorts trä heller, impregnerat, laserat falurödmålat... ja allt!
Tills jag målade stolparna med cuprinol, han tog en kanske två prov bett på ett ställe sen aldrig mer, vet mycket väl att det inte är "hästvänligt" men just här var det det enda som funkade och han lade av efter det..

Jag läste i en bok häromdagen
som gav tipset att
pensla in topparna på stolparna med
diskmedel
vid bitning/tuggning.
Har inte provat själv...
...men hade varit kul och se ifall
hästarna blåser såpbubblor efter
dom tatt sig en tugga...:rofl:

Ja, jo de kan man prova...
men då kan ja lika gärna tjära stolparna... för de regnar itne bort..
bara det att de e så fult

Blanda matolja och cayennepeppar och stryk på:devil:

Det fungerar säkert, men jag har använt tabasco och sambal oelek istället så slipper jag blanda.
Det är synd att det regnar bort bara.
Tabasco på boxväggarna däremot används flitigt i vårt stall.

Tabasco på boxväggarna däremot används flitigt i vårt stall.
Ett tips är dock att prova först på ett ställe och se vad hästen säger. Jag har nämligen två hästar i stallet som älskar tabasco :crazy: Jag kletade glatt in boxväggarna med resultatet att hästarna hellre åt boxvägg än hö *suckar*

Jag undrar hur det ska gå med mitt nya stall. Boxinredningen anlände idag. Hoppas att den inte blir uppäten av madammen sen då hon står inne ibland och blir uttråkad..
Men då tänkte jag köpa lite olika sorters saker o hänga upp i boxen typ sådana olika saltstenar.

Ett annat tips på samma tema, som jag fick på gamla stallet.com när täckena blev söndertuggade var: krossa ett gäng piripirikryddor och koka upp det med lite vatten. Låt svalna, sila, häll upp på sprayflaska.

Luktar inte lika otäckt som ättika, kletar inte, bubblar inte men ger rätt spännande hästansikten första och enda gången de testar bita igen.

Kanske låter elakt, men det är ju inte farligt, bara starkt. :rofl:

Ett tips om ni vill testa på täcken: spraya utomhus eller iaf när hästarna är ute. De gillar inte när det ligger i luften heller. *även omtänksam*

saltbrist brukar vara det vanligaste orsaken till att hästar "äter" trä

min polle har både fri tillgång till salt samt får det i maten var dag så de tror jag inte.
Jag tror de beror på brist av sysselsättning i mitt fall...
Men sm sagt, lagom stor vinterhage (biter i sommar med) o massa träd buskar etc att bita på.
Favorit stolparna är dom som lutar lite sen tjälen gick.

Ett tips vi fick av han vi beställde boxarna av var att hälla sand i färgen o måla planken med det...

Den orsaken stämmer inte på mina heller. Två hästar av tre äter upp stallet och stolparna, den tredje äter inte trä alls. Ingen av dom "vanliga" orsakerna stämmer in på mina bävrar. Det är tydligen så enkelt som att trä är gott. Dom fick i vintras varsin liten gran i boxen, men väggarna var godare.:cry:

Hehe! Smart. Om dom börjar äta i stallet ska jag ta in ett träd oxå! För att prova alla fall. Vilket som nu kan vara godast.

Vi har extra-trådat själva stolparna. En billig isolator fastspikad i toppen på stolpen, en i höjd med första tråden och en så långt ner på stolpen som möjligt. Sedan trär man den billigaste modellen eltråd runt den översta, en sväng runt den strömförande övertråden, runt den mellersta och fäster i den undre.

En del jobb, men är det gjort så är det gjort. Vi hade det som sommarjobb i våra bautahagar och är man ett par stycken, typ en som spikar isolator och en som går efter med en trådrulle, så går det fortare än man tror. Och kostnaden är betydligt billigare än nya stolp.

*kl*
Jag har oxå bävrar i hagen vintertid, trots stor hage och fri tillgång på höslige.
Jag tjärar in mina stolpar. Vanlig trä tjära. Håller ett tag, så varje sommar går jag runt och målar på där de har gnagt under sommaren, vilket brukar vara några få ställen.

har du dåligt med bete/hö i din hage?
en häst som får för lite att tugga på går oftast på trästolpar eller annat dyligt.
Hästar är ju gjorda för att tugga ca 18 timmar per dygn. en häst som får förlite standard mat (bete, Hö) får oftast problem med magen och dom kan få dåliga vanor, som krubbita, väva eller bita på allt som finns att bita på. en häst kan alldrig få för mkt hö.
kolla i din hage om den har tillräckligt med bete/hö.
Lycka till med ditt dilemma.

Mvh Steff

som jag skrivit tidiagre. där finns massor att bita på förutom stolparna.

Hej

I mitt gamla stall så var det en av hästarna som började att tugga på stolpar samt inredning i stallet.
Bonden som ägde gården använde gamla beprövade om än inte så lämpliga metoder:angel: Han sprayade Diesel på de ställen där hästen ville bita och sen fanns det inte antydan till beteendet. Det räckte nästan med lukten för att den skulle sluta gnaga.

:smirk:Den bonden var en idiot, fattar inte hur folk kan använda sig av sådana metoder.

Varför inte gå till grunden med problemet?
Hästen biter av en anledningen, för lite att göra, för lite att äta, det är brist på något helt enkelt.
Lös problemet istället för att hålla på med gift...

:smirk:Den bonden var en idiot, fattar inte hur folk kan använda sig av sådana metoder.

Varför inte gå till grunden med problemet?
Hästen biter av en anledningen, för lite att göra, för lite att äta, det är brist på något helt enkelt.
Lös problemet istället för att hålla på med gift...

Jag kallar inte gamla hästkarlar/bönder för idioter oavsett deras metoder. Det finns mycket lärdom hos dom men man får sålla mellan det som är förlegat och det som är ren skär erfarenhet. Jag tycker att det är många duktiga "hästmänniskor" som gör mycket konstigare saker än att spraya diesel på ett par stolpar:smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet. Hästen ifråga var...
2
Svar
31
· Visningar
4 228
Senast: mackan
·
Hästvård Jag och stallägaren har nog lite olika åsikt i den här frågan har jag en känsla av, då det kommit på tal om vi inte ska släppa ut...
2
Svar
33
· Visningar
4 189
Senast: Gullan86
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 602
Senast: Jenny
·
U
Träning Hej! Jag upptäckte för några dagar sedan att min häst sedan 2 månader tillbaka, har börjat gnaga på väggarna i boxen, vad jag vet har...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: mysko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama