Äter upp trästolparna....

tinafinis

Trådstartare
Har ni tips på hur jag får hästarna att itne äta upp mina "vackra" trästolpar???

Dom har tillräckligt stor yta och gå på (gör så till och med när dom går på ännustörre ytor fullt med bete).

Dom har träd att ganaga på om dom vill det (det gör dom oxå), fri tillgång till grovfoder, motioneras regelbundet osv.

Lite trist att kleta in alla stolpar i tjära...
SÄtta nät kanske? Men de e ju trist o jobbigt de med.

Några andra ideer o funderingar?

Sv: Äter upp trästolparna....

Du måste nog kleta in dom:confused:

Det finns sånt där antikrubbit klet som du kan pröva.

Hur du ska göra om du inte vill "kleta" på något vet jag inte. Men du kan ha råkat välja fel sorts trä till ditt staket. Vissa trädslag är ju riktigt goda för hästar så de äter det som godis. Har fått det i stolparna så blir det svårt att få dem att låta bli.

Vi tjärade vårt fina staket av ekstolpar och ekplank + att vi har en tunn eltråd också förstås. Tjärade de första två åren för att i år gå över till att lasera vilket funkar utmärkt - de gnager inte ett dugg!

Vi tjärade vårt fina staket av ekstolpar och ekplank + att vi har en tunn eltråd också förstås. Tjärade de första två åren för att i år gå över till att lasera vilket funkar utmärkt - de gnager inte ett dugg!
har ni en tunn tråd som löper längs stolpen då typ? (alltså jag fattar att den inte ligger emot)

har ni en tunn tråd som löper längs stolpen då typ? (alltså jag fattar att den inte ligger emot)
AAA jag har ju HUNDRA tals stolpar. DOm har hnagt på varenda en.
Vet inte vad det är för material. Trä helt enkelt ;-)

DOm har grenar o allt möjligt som jag slänger in. Dom är på det oxå....

MERA träd och allt möjligt! :)
Hästar vill gärna ha ombyte i trä-dieten. Våra äter mest asp, men ibland är det gran eller enbuske eller annat som dom föredrar. Ibland äter dom mycket sånt, ibland knappast alls.

Dina stolp kanske är behandlade med något extra gott?
Är det tryckt virke, är dom inte lämpliga som hästmat.

LIA

Nej, de sitter så att säga längs varje liggande plank, på båda sidor. Fastsatta med såna där fästen som sticker ut en liten bit från staketet, vet inte vad de heter:o Det är klart att hästarna skulle kunna äta på stolparna MELLAN trådarna men de rör dem inte, om det är strömmen eller tjäran eller en kombination av de två det vet jag inte - funkar gör det i a f!

Att de gnager kan vara Selenbrist enl en veterinär jag hade förut. Min började gnaga men slutade efter att ha fått selentillskott. :idea:

Jaså det var intressant med selenet.
Men enligt grovfoder analys samt en gjord foderstat är det inget som tyder på det.

Hehe, ni ska se där dom kunde gå in förra året. Helt söndergnagt precis över allt. Det träet var inte inpregnerat med något.

Stolparna tror jag är inpredgnerade. Jag har försökt tala om för pollarna att det inta är lämligt utan att dom ska äta på allt annat som finns i hagen
Har verkligen mycket att äta på i hagen. Allt från granar, björkar, sly av diverse slag, asp mm mm mm.

Äter de bara på toppen på stolparna eller neråt också?

Om de bara äter på toppen så kan man ju ta kycklingnät t ex och klä in ovansidan.

Om de äter längs med så kanske du kan sätta på sånt där gnagskydd som man använder till träd. Googlade fram en länk här

Jag tänkte just fråga samma sak. Om dom håller sig till toppen alltså. I så fall kan man sätta konservburkar över stolparna.

Jag har bävrar här också men dom smaskar i sig hela stolparna, bortsett från dom ställen där isolatorerna sitter.:cry:
Har inte testat gnagskydd, men det var en bra idé.

haha konservburkar var smart.
fasen vad synd vi hade rensning precis...
Fast den stora hade nog lyft bort dom :-)

Dom äter på sidan neråt oxå dom filurerna!

tack för länken

Har ni tips på hur jag får hästarna att itne äta upp mina "vackra" trästolpar???

Dom har tillräckligt stor yta och gå på (gör så till och med när dom går på ännustörre ytor fullt med bete).

Dom har träd att ganaga på om dom vill det (det gör dom oxå), fri tillgång till grovfoder, motioneras regelbundet osv.

Lite trist att kleta in alla stolpar i tjära...
SÄtta nät kanske? Men de e ju trist o jobbigt de med.

Några andra ideer o funderingar?
Två av våra hästar tuggar på trä/stolpar och inredning då dom har mask. Aldrig annars. Så jag skulle ha avmaskat om det inte är gjort i dagarna eller ta ett träck prov.

Det lättaste är att hälla på ättisksprit på en blomsprutflaska, och spreja på stolparna. Smakar inte så gott.Det har jag gjort med gott resultat i boxen. Fast du får nog göra det när det interegnar.

Vissa hästar gillar att gnaga (och föredrar fasta stolpar före löst ris av någon anledning) och det enda som hjälper i längden är att dra eltråd upp och ned längs stolparna så de inte kommer åt att gnaga. Det går förstås även med "krubbitningsmedel" men då får man hålla på och kleta på hela tiden, eftersom det försvinner efter hand.

Två av våra hästar tuggar på trä/stolpar och inredning då dom har mask. Aldrig annars. Så jag skulle ha avmaskat om det inte är gjort i dagarna eller ta ett träck prov.
OKI, jag är den som avmaskar efter schema (vilket det lär bli ändring på numera till nästa gång). Dom avmaskas reglebundet och blev det idagarna. Jag har letat igenom färskt skit och inte sett några döda synliga maskar. Vem vet de kanske är resistenta.....

Men jag tror inte dom har mask. Jättefina i pälsen o hullet (fast vill ha den stora +100 kg till minst)

Stoet jag hade på foder gav sig på stolparna - OM hon inte fick ha en sådan där "gul" saltsten hela tiden... de vita dög inte. Om jag fattat det rätt är de gula med mineraltillskott så det kan ju vara något sådant kanske?

Har ingen aning om om det funkar på någon annan häst än bara henne dock... men rätt billigt att testa :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet. Hästen ifråga var...
2
Svar
31
· Visningar
4 228
Senast: mackan
·
Hästvård Jag och stallägaren har nog lite olika åsikt i den här frågan har jag en känsla av, då det kommit på tal om vi inte ska släppa ut...
2
Svar
33
· Visningar
4 189
Senast: Gullan86
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 602
Senast: Jenny
·
U
Träning Hej! Jag upptäckte för några dagar sedan att min häst sedan 2 månader tillbaka, har börjat gnaga på väggarna i boxen, vad jag vet har...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: mysko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama