Äter upp täcken!!

H

Hidden

Finns det någon som har förslag på hur jag ska få min unghäst, 6 år, att sluta äta upp sina täcken!!?
Han går ute med andra hästar i stor hage så det kan inte bara bero på tristess.

Någon som haft liknande problem??

Sv: Äter upp täcken!!

Prova med hakklapp så kommer han inte åt täckena men han kan fortfarande äta normalt eller prova att smörja in täcken a med no bite creme som finns att köpa!

Är dom andra på honom också eller håller han på själv?
Det är väl kanske lite av en "ful" ovana?

Lycka tilll!:)

Jag skulle nog haft så lite täcken på honom som jag kunnat. Dvs låtit honom vara naken när det går. Och provat att ge honom mat, han kanske är hungrig? :D *torr humor*

Använde en sprayflaska och spruta ättika på täckena.
Billigt och smakar illa...

Jag har en sånt där också("unghäst" 7 år:D) som vi kalle "The Termenator". En väldigt munligt "left brained" (en som tänker mycket, plots out his next attack:D så to speak) häst, väldigt social och nyfiken. Så jag har lärt nu att han har tråkig.

Jag har provade det mesta på marknaden. Gick genom 2-3 täcke per år (beroende på kvalitet). Det fanns en "no bite" salva som var fantastiskt men kan inte för mitt liv kommer ihåg vad det heter. Men Jag slängde in MASSOR av leksaker däck, trasig hinkar, konar, tjockrep, pinnar, pet-flaskor mm. Och det har blivet mycket bättre och sen blanda jag vatten, mjöl och cayanne peppar och smörar hans täcke på fram sidan och låt det torka. det är billig och han låtar täcken vara (för det mesta) men det har varit pga leksaker som tro jag har hjälpt mest.

Nu är jag ner till 1 täcke före vinter och den var inte den dyraste heller.:banana::banana: I've learned to live with him!:D

Jag skulle nog haft så lite täcken på honom som jag kunnat. Dvs låtit honom vara naken när det går. Och provat att ge honom mat, han kanske är hungrig? :D *torr humor*

TS kanske envisas med en färg som hästen inte gillar... mer torr humor.

Men annars, ta av täcket då, vi är alldeles för snabba och glada i att täcka våra hästar.

Kompisen nämnde nåt igår om nån som har provat att smeta sambal oelek på täcken... det hade funkat!

Kan du inte försöka hitta nått annat att sysselsätta sig med? Många hästar i vårt stall äter på träd och stockar som ligger i hagen, har olika typer av leksaker (t.ex jollyboll eller vad dom nu heter, och hemmagjorda grejer), hö att pyssla med. Jag menar, bara för att hästen har en stor hage betyder det inte att den blir stimulerad.

Min äter inte på sina egna täcken, men han hade ständigt sönder andras när han bet dem i baken.:crazy:
Jag hällde tabasco på täckena en period så nu låter han bli. Nu biter han bara nakna kompisar:D.

Läste nånstans om en tjej som la ut ett kasserat täcke i hagen så att hästarna fick leka med det, fungerade tydligen jättebra. Man ska dock vara noga med att ta bort alla spännen o bensnören innan man lägger ut det.

Ta av häststackarn täcket! Det gör mer skada än nytta! På jordbruksverkets hemsida under nyheter vad gäller djurskyddslagen för häst så kan man faktiskt läsa att täcke bara är tillåtet för att skydda hästen mot nederbörd eller kyla.
Hästen är fenomenal på att själ reglera temperaturen, om ded bara får chansen! Med täcke förstör du hästen förmåga att sköta detta eftersom täcket plattar till pälsen och detta gör att musklerna som styr åt vilket håll hårstråna ska peka förtvinar!

Ta av häststackarn täcket! Det gör mer skada än nytta! På jordbruksverkets hemsida under nyheter vad gäller djurskyddslagen för häst så kan man faktiskt läsa att täcke bara är tillåtet för att skydda hästen mot nederbörd eller kyla.

Det har varit uppe en tråd angående detta i hästvård, det finns ingen lag mot täckesanvändning utan endast rekomendationer. På vilket sätt menar du att ett täcke gör mer skada än nytta på en häst? Ja, om man övertäckar sin häst och den står dysvett så gör det skada, men om inte , förklara på vilket sätt tack.

Hästen är fenomenal på att själ reglera temperaturen, om ded bara får chansen! Med täcke förstör du hästen förmåga att sköta detta eftersom täcket plattar till pälsen och detta gör att musklerna som styr åt vilket håll hårstråna ska peka förtvinar!

Det kan ju vara så att hästen behöver täcke, eller känner du TS och vet allt om denna häst?
Dessutom framgår det inte av ursprungsinlägget om hästen är klippt eller ej, eller hur.

Tack för alla tips, det ska nog lösa sig!!!

Han går faktiskt oftast utan täcke men han har satt så vansinningt mycket päls att han skulle behöva klippas. Hade varit skönt om han kunde gå som en teddybjörn hela vintern men av olika anledningar får jag nog klippa och då måste han täckas.
Fick tips från annat håll om ett spray som heter antignag som hindrar kaniner och sånt att tugga på grödor och det verkar fungera.

Tyvärr är dom andra hästarna inte lika sugna på att leka som denna är så en ny hagkompis hade nog varit det bästa.
Återstår att se om han blir vuxen snart och slutar med "slyngel" fasoner.

:bump:Jag har sprayat min häst's täcken med ättika för det är en annan i hagen som äter upp hans. Jobbigt och dyrt att hela tiden laga och köpa nytt. Men med ättika på täckena så har "bit-fröken" låtit täckena vara:banana:. Funkar säkert lika bra på en som äter sina egna täcken. Värt ett försök och inte speciellt dyrt heller:rofl::rofl:

köp antibitspray...har iof aldrig provat det själv men...

eller blanda en egen sörja som smakar riktigt illa med ättika och massa sånt haha=)

Har själv haft samma problem. Vissa extremt lekfulla valacker kan bara inte låta bli. Lösningen blev "krubbitningsmedel". Täcket blir jätteäckligt, men hellre det än att de äter på det.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Stergo
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama