äter trä

Sv: äter trä

Frieserhäst skrev:
oo, det låter perfekt!
var kan man köpa selen? någon som vet det?

glömde skriva att hon även får stoppy mare, men de är nog inte till någon större hjälp ;)

Selen skall inte ges för säkerhetsskull då det inte är bra att ge för mycket. Hårt arbetande hästar och växande unghästar kan man ge t.ex. Tokosel (Apoteket). Det är bättre att kolla i analysen först om det finns ett behov.

När hästar gnagar på trä så kan det däremot vara ett behov av cellulosa (växttråd) den behöver. Ditt hö kanske har en låg nivå av växttråd, det bör stå i dina analys. Då kan du behöva ge även halm som hästen kan knapra på och fylla magen med växttråd. Om din häst redan står på halm så är nog det mest troliga att hästen har tråkigt. Kanske står bredvid en häst den inte trivs med.

Hälsning Maja

Frieserhäst skrev:
när vi fick diagnosen skulle hon bara äta hö, betfor och en relativt stor mängd linfrö i 2 veckor.
sedan skulle det trappas upp till det normala, har inte haft "magproblem" efter detta.

Intressant.... Käkar hon trä ändå?

Frieserhäst skrev:
okey, det låter intressant. jag har dock inte sett att hon sväljer luft, utan bara gnagar! :crazy:
gjorde träckprov sist för ca 3 månader sedan och såklart i samband med att vi upptäckte "magsåret".
båda gångerna har det varigt neggativt! :bow:

En luftsnappare tar stöd med framtänderna, gnager och sväljer luft. Dom kan även svälja luft utan att ta stöd mot någonting

Frieserhäst skrev:
hon har början till magsår... men inte så pass mycket att dom behövde medicinera.
på vilket sätt kan magsår bidra till att de äter trä? *nyfiken*

Om veterinären sagt att hon har början till magsår men att det inte behöver medicineras, tycker jag att dom borde satt in Pronutrin. Det är ett foderdietiskt preparat som funkar. Det funkar INTE om hästen redan har magsår, då måste det till veterinärmedicin ss Gastro Gard, och var glad så länge du slipper den medicinen ,för den kostar skjortan. 450:-/dag kostar den och man bör ge den 21-28 dagar så det blir pengar, jag vet, jag har haft den till Zeeke. Jag fick 5 stycken sprutor med mig från kliniken och dom ersatte försäkringsbolaget men resten fick jag hämta på recept och det fick jag ingen ersättning för.

Inte bevisad orsak men en häst i stallet där min står hade dille på träätning i vintras, hon blev bättre sen hon fått saltsten upphängd i boxen hon med :)

godishanna skrev:
Inte bevisad orsak men en häst i stallet där min står hade dille på träätning i vintras, hon blev bättre sen hon fått saltsten upphängd i boxen hon med :)

vad bra att det funkade men blev det inte så att hon slickade mycket salt som kompensation till att hon inte kunde gnaga trä?

Nej jag har inte märkt att hon slickat väldigt mkt på sin saltsten. Det kan ju oxå finnas andra orsaker till att hon slutat äta trä :) jag kopplade ihop detta då hon slutade i samband med att hon fick salt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka