Äter skit

Sv: Äter skit

SkorpSmulan skrev:
Mhm. Ja det är inte min häst som sagt, å jag vet faktiskt inte om hon har analyserat hö.

Men de vanligaste orsakerna till att de äter skit är iaf att de får för lite grovfoder och/eller får för lite protein.
En rubbad tarmflora kan bero på för låg grovfodergiva.

Men nu fick ju den hästen fri tillgång så det sistnämnda tror jag inte. Jag tror på proteinbrist i höet.

Hästen äter ensilage. Brukar inte det vara rätt proteinrikt? Eller är det nått jag bara fått för mig? (Ger inte det till mina egna)

SkorpSmulan skrev:
Hästen äter ensilage. Brukar inte det vara rätt proteinrikt? Eller är det nått jag bara fått för mig? (Ger inte det till mina egna)

Jag tänker tvärtom så fort jag hör ensilage - "proteinsnålt". :crazy:
MEN vi kan omöjligt veta utan analys! KAn mycket väl vara proteinrikt också.

Kommer inte ihåg om du skrivit nåt om vad hästen äter i övrigt?

Mhm. Ja jag vet inte så mycket om ensilage. Bara att jag håller det långt bort från mina pållar..

Nä jag har inte skrivit nå om det för det vet jag inte. Tror att hon får betfor och.. Hmm, havre :confused: Nä jag ska inte ens gissa.

SkorpSmulan skrev:
Mhm. Ja jag vet inte så mycket om ensilage. Bara att jag håller det långt bort från mina pållar..

Nä jag har inte skrivit nå om det för det vet jag inte. Tror att hon får betfor och.. Hmm, havre :confused: Nä jag ska inte ens gissa.

Okej. Tycker att det låter som att det mycket väl kan bero på proteinbrist i grovfodret.... återigen. Den får ju fri tillgång så det är ju inte brist på grovfoder/fibrer iaf.

Prick skrev:
Om den äter andra hästars gödsel beror det troligen på att det är obalans i magen. Genom att äta gödsel från hästar med bra magar får hästen i sig bra bakterier och "läker" sig själv. Mycket billigare än att köpa dyra tillskottsmedel!
Skulle precis skriva detsamma! Så förklarade veterinären det när min kompis häst åt skit efter andra hästar.
Man kan prova ge A fil också någon dl per dag det kan få magen i balans

får hästen mycket me oanlyserat grovfoder så är det väldigt stor chans att det är proteinet som är boven i dramat..

jag vet flera hästar som koprofagerade trots en högiva på 2-2½ kg TS per 100 kg häst.. och då var det även halm i hagen och hästarna går lektioner 3 timmar.. där var proteinet urdåligt och en del av hästarna ät all sin träck i boxen..

Marwinette skrev:
Skulle precis skriva detsamma! Så förklarade veterinären det när min kompis häst åt skit efter andra hästar.
Man kan prova ge A fil också någon dl per dag det kan få magen i balans

Min erfarenhet är att veterinärer är inte alltid så bra på det här med foder o sånt. :crazy: Visst KAN det vara så också, som du säger, men varför nämner dom inte de allra vanligaste orsakerna först? "Hur mycket grovfoder får hästen?" och "Vad har grovfodret för värden? Det är troligt att det är proteinbrist".

BeastieBabe skrev:
får hästen mycket me oanlyserat grovfoder så är det väldigt stor chans att det är proteinet som är boven i dramat..

jag vet flera hästar som koprofagerade trots en högiva på 2-2½ kg TS per 100 kg häst.. och då var det även halm i hagen och hästarna går lektioner 3 timmar.. där var proteinet urdåligt och en del av hästarna ät all sin träck i boxen..

Precis! Det är den vanligaste orsaken om hästen redan får en stor giva strå.

ja..
dock kan det vara en obalans i tarmen (om hästen är ny i stallet och äter andras skit) eller att dom saknar mineraler.. men proteinbrist är vanligaste orsaken..

BeastieBabe skrev:
ja..
dock kan det vara en obalans i tarmen (om hästen är ny i stallet och äter andras skit) eller att dom saknar mineraler.. men proteinbrist är vanligaste orsaken..

Ja precis.
Ett - får hästen tillräckligt med strå?
Två - får den sina behov täckta av den mat den får? (protein, mineraler)
Tre - någon tillfällig obalans i magen

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 102
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
292
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka