Äter sitt eget bajs?

K

_K_89

Hmm, min ponny äter till och från sitt egna bajs i sin box :S Samma sak hände förra året ungefär samma tid/årstid. Hon äter/tuggar allts upp högarna i hennes box så att det bara blir smulor kvar. Tycker detta är lite otäckt o äckligt.
Något som vet eller har tips på varför hon gör de?
Något i hennes foderstat som fattas? eller helt enkelt av "ideer" hon har för sigh för att dom andra hästarna står på halm men hon på spån?
Kom gärna med tips å ideer om vad som kan va fel/varför hon gör det!

Mvh _K_89

Sv: Äter sitt eget bajs?

Jag har hört någon gång att hästar äter sitt eget bajs om de har mineralbrist. Eller om det var vitaminbrist...? hmm....

JaOkejj, har oxå för mig att det kan vara något sånt :/
Hmm.. Lite därför ja frågade här för att vara säker på om det kan vara de, tänkte om nån vet innan ja hör med en vet. om vad som kan vara felet!!

Nån mer som har nått tips eller ideer?

Om det nu kan vara mineral/vitamin brist, hon får i dagsläget
b-vitamin i sitt foder.
( hö, havre, betfor o krafftpluss som ska innehålla alla mineraler enligt foderrådgivaren.) Men de kanske fattas nått iaf? :S
Har ingen möjlighet till analys nämligen :(
Mvh

Att hästar äter sin egen avföring är absolut inget farligt. Det beror ofta på att de har brist på något mineralämne i kroppen, så som du kan vara sugen på lakrits när du har brist på salt. På höst och vår är detta vanligt och jag föreslår att du skickar in en egen analys på ditt grovfoder. På SVA:s hemsida hittar du all möjlig information om grovfoder och hur du tar dina egna prov. Kanske du behöver ge mineraltillskott....

Tror inte heller det är nån fara.
Vad jag däremot kommer att tänka på är om man (som jag) inte har avmsakat än, och hästen äter sitt bajs...

Har du sett att det är hon som äter? isf har du fått bra sva här ovanför
MEN det kan vara som i mitt fall där mössen äter upp överflödig mat & annat så det bara blir smulor kvar.

Det kallas för "kopofragering". Hästen gör detta för att balansera störningar i tarmfloran. Att det händer just vår/höst tolkar jag som att det är förändring av betet som tarmarna inte gillar. Hästen kopofragerar då för att stabilisera. Underfär som att ge hästen "Mag o tarm".

Hmm, min ponny äter till och från sitt egna bajs i sin box :S Samma sak hände förra året ungefär samma tid/årstid. Hon äter/tuggar allts upp högarna i hennes box så att det bara blir smulor kvar. Tycker detta är lite otäckt o äckligt.
Något som vet eller har tips på varför hon gör de?
Något i hennes foderstat som fattas? eller helt enkelt av "ideer" hon har för sigh för att dom andra hästarna står på halm men hon på spån?
Kom gärna med tips å ideer om vad som kan va fel/varför hon gör det!

Mvh _K_89
Om jag fattar ditt inlägg rätt så står hon på spån?
Isåfall skulle jag ge henne HALM att äta också så hon inte står sysslolös när fodret är slut,natten är lång.;)
Prova att ge ett par skivor halm också att sysselsätta sig med när det andra fodret är slut.

Har du sett att det är hon som äter? isf har du fått bra sva här ovanför
MEN det kan vara som i mitt fall där mössen äter upp överflödig mat & annat så det bara blir smulor kvar.

Jag har sett henne äta utav det.. :/ annars kunde man lätt tro att det kunde ha vart fåglar/möss då det blir smulor kvar! Men ja har sett henne göra de flera gånger tyvärr.. :S

Det kallas för "kopofragering". Hästen gör detta för att balansera störningar i tarmfloran. Att det händer just vår/höst tolkar jag som att det är förändring av betet som tarmarna inte gillar. Hästen kopofragerar då för att stabilisera. Underfär som att ge hästen "Mag o tarm".

JaOkejj.. Låter som en ganska vettig förklaring faktiskt!
Finns det något man kan ge/göra så att hon slutar med detta eller hjälpa henne så att de blir bra eller hur man ska kalla de?!
Tack för ditt svar :)

Om jag fattar ditt inlägg rätt så står hon på spån?
Isåfall skulle jag ge henne HALM att äta också så hon inte står sysslolös när fodret är slut,natten är lång.;)
Prova att ge ett par skivor halm också att sysselsätta sig med när det andra fodret är slut.

Det stämmer hon står på spån! Dom andra hästarna står på halm, men hon kan ej göra de p.g.a att hon under en natt lätt smäller i sig 3 balar om man lägger in på kvällen.. Vi försökte med allt för att få henne att sluta äta SÅ mkt.. men ionget lönade! Så just därför står hon på spån o inte halm som de andra, men ditt tips var ju att ge halm i maten, för att sysselsätta! Bra tips, ska prova! Tack för tipset!

Många har skrivit att de kan va mineral brist?! tror att de kan vara så.. samma sak hände förra året vid samma årstid o ja började ge henne utav miner blå som vi hade kvar från vår andra, som inte käkade de.. å vips helt plötsligt slutade hon äta bajset?! fast även fick hon mer hö oxå då i samma sammanhang, kanske kunde ha vart de oxå som fick henne att sluta?! hmm..

Kom med fler tips å ideer!
Mvh _K_89

Min häst gjorde också så en gång i höstas, men jag tror han gjorde det på rent djävulskap.. :p Han fick nämligen stå i två veckor då, och det gillade han inte. Så när jag kom ut i hagen en dag o skulle snacka med honom så körde han demonstrativt mulen rakt ner i en stor hästskit och tuggade i sig den, sen tänkte han torka munnen på min jacka.. :crazy: Han har aldrig gjort det varken för eller senare, som jag har sett eller haft anledning att misstänka i alla fall.. Hade han gjort det fler gånger hade jag nog misstänkt brist på någonting, så jag håller uppsikt över honom.

Senast ändrad:

Jag har sett henne äta utav det.. :/ annars kunde man lätt tro att det kunde ha vart fåglar/möss då det blir smulor kvar! Men ja har sett henne göra de flera gånger tyvärr.. :S

ok!
Men det finns mag & tarmbalans som man kan ge dom - det funkade på min häst.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! En bekant till min mamma har en king charles spaniel som har en "beteendestörning" som bara blir värre och värre. Hunden har sedan...
Svar
2
· Visningar
2 012
Senast: purity_666
·
Hundhälsa Våran vovve äter sitt egna frusna bajs när han är ute och rastar sej i sin hage. Vad beror det på? Har försökt söka på ämnen men...
Svar
12
· Visningar
3 730
Senast: Kicki_83
·
V
Foder & Strö Är under ett anonymt nick då frågan är lite känslig. Jag arbetar och har min häst i ett stort stall där det finns en häst som ser ut...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Jag har noterat att en häst i stallet äter spån? Boxströ = sågspån alltså... någon som har någon uppfattning om varför hon gör så...
2
Svar
24
· Visningar
5 075
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar