Äter sand+får sandkolik+magsår!!

Sv: Äter sand+får sandkolik+magsår!!

Linfrö måste du koka innan du använder dom annars blir dom giftiga.

Loppfrön behöver du inte koka utan häller direkt i betforen.

Loppfrö och linfrö är inte samma sak.

Har fått tid på kliniken igen :(
Hon är mkt sjuk igen o jag vet faktiskt inte vad jag ska göra längre ..
Några råd?

Hej!
Jag Har Skrivit Tidigare I År AngÅende Min Ponny Som KÄkade Gjord Och Hade Munkorg, Han Hamnade I Helsingborg Vid Fyra TillfÄllen, 0601,0603,0605 Och 0608 Och HÖll PÅ Att DÖ Alla GÅngerna, Han Hade Magen Full Med MagsÅr Och Konstaterade Ett VÄldigt HÖgt VÄrde PÅ Blodprovet Man Tog PÅ Bandmask. VeterinÄren Anser Att Alla Problem Har Berott PÅ Bandmaskinfektionen Och Han Är Nu Bra. Tydligen Har Bandmask Blivit Ett JÄtteproblem, MÅnga Som Sagt Att Bandmask Inte Är Farligt FÖr HÄsten, Men TyvÄrr Har VÄldigt MÅnga Som Jag Vet Hamnat I Helsingborg Och Konstaterats Bandmask.

Lycka Till

munkorg funkar inte på henne ...hon pressar in lera o äter ändå

Välkommen i klubben!!

Till maria-mp på frågan om dom får i sig så mycket lera fastän de har munkorg:

Japp, om inte mer! Det är verkligen helt otroligt hur dom lyckas.

japp mask konstaterades i feb o hon avmaskades på kliniken ..
så det är nog inte problemet nu ..hon har avmaskats med dubbel dos 2ggr efter det :(

Det är nog bra med goda råd men som många skrivit i den andra tråden är det viktigt att utreda VARFÖR hästen äter grus och jord. Beror det på någon brist eller magsår? Det gäller att komma till rätta med detta. Är säkert inte lätt och kan nog bli dyrt men är nog enda rätta vägen att gå.

Ok, läste andra sidan och förstår att du håller på. Lycka till! Hoppas det löser sig.

japp mask konstaterades i feb o hon avmaskades på kliniken ..
så det är nog inte problemet nu ..hon har avmaskats med dubbel dos 2ggr efter det :(

Dubbel dos, pyrantel alltså? Då har ni fått bort vuxna bandmaskar, och det finns många kvar. Vid konstaterad bandmaskinfektion ska du använda ett medel som innehåller prazikvantel, dvs Droncit eller Equimax (blandat med ivermectin). Var 6e månad med detta.

Finns munkorgar som är som en hel burk av plast och som har 2 st andningshål på ovansidan över näsborrarna. Den måste funka på henne.

Måste bara få säga.....vilka konstiga problem det finns......:crazy:

Hej!
Vad är det för skillnad på mörka och ljusa loppfrön? Vad jag förstått är den enda skillnaden var de odlas ( de ljusa i Indien och mörka Tyskland? ), därav prisskillnaden. De ljusa är hälften så dyra.

Hej!
Vad är det för skillnad på mörka och ljusa loppfrön? Vad jag förstått är den enda skillnaden var de odlas ( de ljusa i Indien och mörka Tyskland? ), därav prisskillnaden. De ljusa är hälften så dyra.
Det undrar jag också.
Ska bli intressant att höra vad de hittar när de undersökt magsäcken. Kanske får du magsårsmedicin? Skriv och berätta hur det går! Det verkar vara rena "folksjukdomen med magkatarr och magsår bland hästar.

Det undrar jag också.
Ska bli intressant att höra vad de hittar när de undersökt magsäcken. Kanske får du magsårsmedicin? Skriv och berätta hur det går! Det verkar vara rena "folksjukdomen med magkatarr och magsår bland hästar.

*puttar* undrar också vad det är för skillnad på de olika loppfrösorterna. Någon som vet?

Det är magsår tyvärr så här med facit i hand....
Nu är hon värre i magsåren än i februari så den behandligen hjälpte inte ..
Hon har fått gastrogard nu ....men jag har inte mkt hopp längre ..
den här gången fann dom styngfluge larver i magsäcken ist för bandmask som förra gången .
Jag fattar bara inte !!
Jag som avmaskar efter konstens alla regler o med inrådan av vet :(

Hur kan man få en häst att sluta o käka jord o sand?

hur länge måste en hage vila innan den är maskfri?:eek:
gäller speciellt band o blodmask.

min lilla häst är sjuk igen :(
magen är som en spärrballong o hon mumsar i sej massa jord o sand i hagen trots loppfrön+massa mineraler o fri tillgång till hö.

hon har ont igen o jag känner mej rådlös när hon bokstavligt talat äter sej till en tidig död :cry:

Ett sätt att förebygga sandkolik är att ge hästen linfrön,eller loppfrön.
Tänk på att inte ge linfröna direkt,utan du måste hälla kokande vatten på dem,och låta det svalna....
Då bildas det slem runt linfröna,som är bra för magen..Den för med sig sand mm ut...
Bara ett tips!

den här gången fann dom styngfluge larver i magsäcken ist för bandmask som förra gången .
Jag fattar bara inte !!
Jag som avmaskar efter konstens alla regler o med inrådan av vet :(

Det spelar ju ingen roll hur mycket man avmaskar om hästen blir återsmittad. När avmaskade du mot styngflugans larver? Det kan ju ha kommit nya ägg sen dess som hästen slickat i sig, säsongen blev lång för styngflugorna i år.

Och "alla konstens regler" har du INTE avmaskat med. Har man konstaterad bandmask använder man ett medel som innehåller prazikvantel, det tar man inte dubbel dos av, så du har troligtvis blivit rekommenderad pyrantel (Banminth eller Fyrantel). Har du inte använt något annat än det så har du inte kommit åt styngflugans larver alls. Inte konstigt då att din häst har mask som du inte ens försökt komma åt.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 912
Senast: Buck
·
Hästvård har mer och mer börjar konstatera att hästen käkar jord :crazy: det började med att han varit konvalescent hela sommaren och nu sista...
Svar
14
· Visningar
1 624
Senast: IdaaaSun
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 372
Senast: Madick
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur