äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

F

fjordinghanna

Har haft shettisen ute på foder o när han kom tillbaka til oss var han väldigt mager. Men jag har ju hälsat på honom när han va hos min kompis o han har dessutom fått fri tillgång på hö (med analys o bra kvalite)och han har även fått lite havre. Dessutom har han fått lössalt. Det går knappt att ha saltsten till honom för han äter upp den på 2-5 dagar. När min kompis va iväg och skulle chipmärka honom och fiksa pass på en klinik så sa en veterinär att ponnyn kanske hade någon slags sockersjuka eller något syndrom(med njurarna?) som min kompis inte komer ihåg namnet på.

Någon som varit med om liknande eller har en häst med sockersjuka eller liknande syndrom som min häst har?Har tänkt nu att börja ge honom olja o se om han går upp i vikt, o ev lusern. Men eftersom han lätt får fång så vet jag inte vad jag vågar. Går han inte upp i vikt snart får jag väl ta ut veterinär:(
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

Eller kanske börja med att ta ut veterinär !
Hej från Hambo
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

Ta hästen till veterinär!! Det måste du göra om du misstänker att nåt inte står rätt till.
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

Det skulle kunna vara cushings syndrome. Det finns trådar här på forumet som du kan läsa om detta.
Men börja som skrivet med att ta ut veterinär!
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

Kompis skrev:
Det skulle kunna vara cushings syndrome. Det finns trådar här på forumet som du kan läsa om detta.
Men börja som skrivet med att ta ut veterinär!

hittade lite trådar om det låter ju jättehemskt. Ska ta en diskussion med min mamma om vi ska ta ut veterinär eller ej. Han har ju varit så höär kissig o druckit mycket o druckit salt flera år. Men man blir ju orolig han har ju lite problem med pälsfällningen också så han blivit klippt. Men det är ju inte förrns nu sista tiden han magrat av. Jag vill iaf ta ut veterinär men eftersom det är min mamma som står ägare i papprena o det är hon som har råd att ta ut veterinär så är det hon som får bestäma.
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

Det handlar inte om att ha råd. Det är er SKYLDIGHET att se till att hästen får vård om den behöver det. Har man inte råd med det ska man absolut inte ha häst.
Ni har kanske vet. vård försäkring på hästen?
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

fjordinghanna skrev:
hittade lite trådar om det låter ju jättehemskt. Ska ta en diskussion med min mamma om vi ska ta ut veterinär eller ej. Han har ju varit så höär kissig o druckit mycket o druckit salt flera år. Men man blir ju orolig han har ju lite problem med pälsfällningen också så han blivit klippt. Men det är ju inte förrns nu sista tiden han magrat av. Jag vill iaf ta ut veterinär men eftersom det är min mamma som står ägare i papprena o det är hon som har råd att ta ut veterinär så är det hon som får bestäma.


Om den äter mycket salt, så dricker den mycket och då kissar den mycket, ett naturligt samband.
Hur gammal är ponnyn? Trivdes den hos fodervärden? Jag förstod det som att ponnyn har magrat av nu när du fick hem den till dig, är det rätt? Det kan vara stress vid foderbyte och stallbyte. Har ditt grovfoder samma kvalitet som fodervärdens? Gjorde fodervärden en hygienanalys på fodret? Är den avmaskad?

Hör med din veterinär och kontakta en foderrådgivare. Om du är rädd för fång så hör om den kan äta Kra**ts ponnyfoder som efter vad jag förstått ganska bra på fångponnier. (Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten)
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

Åska skrev:
Om den äter mycket salt, så dricker den mycket och då kissar den mycket, ett naturligt samband.
Hur gammal är ponnyn? Trivdes den hos fodervärden? Jag förstod det som att ponnyn har magrat av nu när du fick hem den till dig, är det rätt? Det kan vara stress vid foderbyte och stallbyte. Har ditt grovfoder samma kvalitet som fodervärdens? Gjorde fodervärden en hygienanalys på fodret? Är den avmaskad?

Hör med din veterinär och kontakta en foderrådgivare. Om du är rädd för fång så hör om den kan äta Kra**ts ponnyfoder som efter vad jag förstått ganska bra på fångponnier. (Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten)

min shettis är 19 år och vi har jaft honom sen han var 4 år. Men nu hos fodervärden var det ju första gången han vart klippt så det kan ju va så att man blev lite lurad tidigare o trodde han hade bra hull. Vet inte hur pass han trivdes hos fodervärden(kan ju inte fråga hästen) men han vart accepterad av deras hästar bättre än av våra tror jag. Kände att han var mager direkt när han kom. Deras hö hade bra kvalite(vanlig analys bara ingen hygienanalys vad jag vet om) och han fått mer än sitt nehov täckt hos dem. Hos oss nu så är det hösilage (i stortsett fri tillgång9som gäller, med lägre värden, men ger han lite betfor, havre o mineraler.

Började nu i förgår med att ge honom olja o håller på o vänja honom vid det. Ska ta kontakt med min foderådgivare. Har faktiskt funderat lite på krafts ponny foder men tycker inte sammansättningen skiljer sig särskilt mot nåt annat. Också funderat på kraft rehab hört många hästar somgårupp i vikt av det. Hade nog börjat med lusern om det inte vore så att hästarna förmodligen släpps på bete om nån månad.

Han har blivit avmaskad i höstas o han har för övrigt aldrig haft mask.
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

känner nu att jag kanske oroat mig lite i onödan, som sagt är det väl naturligt att man om man äter mkt salt dricker mkt o sedan pissar ut det. Och att han känns mager kan ju va att man blivit lurad tidigare pga pälsen och att han kanske lagt mkt energi på att lägga värmen för att är klippt. Tog ut veterinär förra hösten tror jag det var för att vårat ena fjordsto magrade av lite o veterinären sa att det va för att hon va gammal typ o inte tog åt sig fodrettillräckligt o hon gick upp i vikt rätt bra med lusern o olja som veterinären sa till oss o ge.. Så jag tycker det är ide att FÖRSÖKA få upp han i vikt själv först. Sedan kan man ju ta ut veterinär. Och självklart är han försäkrad, o (shettisen är också kompis med våran närmsta veterinär) . Han hade en ögonskada för några år sedan o den läkte så bra att veterinären inte trodde det va samma häst, hon trodde ju han skulle bli blind. Men han kämpade o ville inte bli blind sa hon sedan! Det va förövrigt aktuellt ett tag att vi skulle göra "en onödig"operation på honom i skara för dryga 10 000 kr. Men han vart ju bra så vi behövde ju aldrig operrera
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

Iallafall jag hade ringt ut en vet för att se vad h*n tycker. Och så himla dyrt är det inte.

Min gamla lipizzanerhäst har sedan 21 års ålder haft halvårsbesök av vet för en tandkontroll. Varje gång har han haft hakar som behövts raspas.
Äldre hästar får mycket lättare hakbett och det gör ju ibland ganska ont att gå med taggar på tänderna.

Saltkonsumtionen låter ganska allvarlig, 2 (?) dagar... men du kan ju bara ta bort saltstenen. En liten pensionärsshettis har inte så stort behov av salt, Min häst har också de senaste åren ätit jättemånga saltstenar, så tillslut fick jag ta bort dem, och lägger nu salt i krubban istället.

Jag ger min gamla som inte alls kan äta hö längre massor med lucernpellets som grovfoder, vetekli, rapsolja, betfor, salt och krossad havre. Allt uppblött till en gröt och fördelat på 4-5 ggr/dag, beroende på hur jag jobbar. Tyvärr måste jag ta bort honom nu efter påsk eftersom den här situationen är ohållbar, jag har sparat honom eftersom jag har väntat på hästpasset. Utan det har han inte haft någon ägare = slakteriet vägrar att ta emot. Nu är han 26 år.

Lycka till med din shettis!!
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

Han är fortfarande en fin ridhäst med bra hull, fin i benen och busar och bockar. Magen har aldrig krånglat och hade det inte varit för tänderna så skulle han varit en bra ridhäst i många år till.
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

Elute skrev:
Iallafall jag hade ringt ut en vet för att se vad h*n tycker. Och så himla dyrt är det inte.

Min gamla lipizzanerhäst har sedan 21 års ålder haft halvårsbesök av vet för en tandkontroll. Varje gång har han haft hakar som behövts raspas.
Äldre hästar får mycket lättare hakbett och det gör ju ibland ganska ont att gå med taggar på tänderna.

Saltkonsumtionen låter ganska allvarlig, 2 (?) dagar... men du kan ju bara ta bort saltstenen. En liten pensionärsshettis har inte så stort behov av salt, Min häst har också de senaste åren ätit jättemånga saltstenar, så tillslut fick jag ta bort dem, och lägger nu salt i krubban istället.

Jag ger min gamla som inte alls kan äta hö längre massor med lucernpellets som grovfoder, vetekli, rapsolja, betfor, salt och krossad havre. Allt uppblött till en gröt och fördelat på 4-5 ggr/dag, beroende på hur jag jobbar. Tyvärr måste jag ta bort honom nu efter påsk eftersom den här situationen är ohållbar, jag har sparat honom eftersom jag har väntat på hästpasset. Utan det har han inte haft någon ägare = slakteriet vägrar att ta emot. Nu är han 26 år.

Lycka till med din shettis!!

Vi ger honom lössalt o det har han nog fått i 2 år nu.. Men det händer ju att han kommer in i fel box i bland o då biter han sönder saltstenen som finns där o kan knappra länge o väl.. Mamma tog inom i fel box häromdagen o märkte att han åt salt direkt, en halvtimme senare när jag kom dit stod han fortfarande o mumsa salt.. vi har ju vetekli hemma(ger det till mit sto) kanske skulle prova ge honom lite av det.

Får man betala milersättning för veterinär dubbelt om det är 2 hästar de ska kolla?Har ju ett högdräktigt sto också o hon har sån jäkla mage så det vore kanske bra o se satt det inte är två föl i den.. Hon är ju ultrajuad i början av dräktigheten o allt var bra osv men i sånt tidgt läge så ser man ju bara att det finns liv de klan väl inte se då om det är 2 föl? hon vart ultrajudad efter 2 veckor efter betäckning..Fölet/förln lever iaf o sparkar o har sig..
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

Åh så tråkigt med din gamla Lipizzanare :cry: :cry: :cry:

Min äter än så länge bra och är fortfarande lite i överhull :angel:
men vadå....det är väl jag också.....

Har du någon bild på honom ???

Min Lippa är "bara" 23 år :love: :love: :love:
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

Du betalar bara en resa.
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

Har haft veterinären ute nu o han hitta inget fel på hästen! Är jätteglad har ju tänkt o sälja ponnyn o allt va ju så bra nu så. Han gjorde också en besiktning på honom o han fick utan anmärkningar på allt förutom ett ärr i öget han har men han skrev ju att hästen kunde se på ögat så det har ju ingen betydelse! dessutom så tyckte han att ponnyn hade normalhull! Och jag som gått o oroat mig för att han är så smal. Och så skrev han som komentar. "Trevlig ponny, pigg och framåt." o när han kollade tänderna på honom så va ponnyn jättesnäll o öppna munnen, veterinären sa till min mamma att så här är inte en häst!stolt o glad jag är! o ponnyn är ju 19 i år!
 
Sv: äter massa salt,dricker,pissar. Blivit mager. socker sjuka? något slags syndrom

vad bra, nu behöver du ju inte oroa dig mer!! :) :) :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 691
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har en ponny som är mager, som inte går upp i vikt trots gödningsdiet. Några har kanske läst min tidigare tråd om cushing, IR och...
Svar
7
· Visningar
1 360
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 540
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp