Äter lite dåligt

majola

Trådstartare
En av mina hästar äter lite dåligt, men jag vet inte riktigt vad som fattas henne.

Vi hade ute veterinären förra veckan och hennes tänder var i behov av raspning så han åtgärdade det och så trodde vi att det skulle lösa sig. Men jag tycker inte det har blivit bättre.

Nu när jag fodrade kväll var hon inte intresserad av sitt hö. Jag ger alltid hö först, sedan fyller jag på vatten och fixar om det är något annat kvar och därefter ger jag kraftfodret. De andra hästarna åt på sitt hö men hon stod bara och hängde. Dock åt hon sitt kraftfoder med god aptit och till och med slickade rent krubban och letade upp eventuellt spillda pelletsar i bädden efteråt. Hon hade bajsat och hon drack vatten. Såg lite trött ut, men verkade inte direkt sjuk. Jag fluffade lite med höet och då petade hon i det.

När jag kollade till dem igen efter en timme så hade hon ätit en del, men inte särskilt mycket. Hon äter höet nästan strå för strå. Det bullrade i magen och hon var inte orolig på något sätt.

I övrigt är hon pigg och fin i arbete och har inte gått ner sig i kroppen (det är ju kanske totalt två veckor nu som hon har ätit lite dåligt). Hon äter upp sitt hö varje natt, det är mest det att det tar väldigt lång tid för henne (ovanligt lång tid). Hon flärpar mycket med tungan (ungefär som man själv gör om man har fått popcornskal mellan tänderna) men nu är ju tänderna kollade för bara en vecka sedan? Kan det vara något obehag i halsen?

Hon verkar som sagt inte direkt sjuk, kolik är ju det första man tänker på, men det tycker jag inte det verkar som? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men jag fick en dålig känsla nu i kväll.

Sv: Äter lite dåligt

Det kan inte vara något med pälsen, fäller hon nu?? :idea:
Jag känner nämligen igen det där på en häst & som blir såhär vid denna tiden varje år & då är det pälsen & fällningen som gör det, men det löser sej alltid med en b-vitamin spruta.. ;) Redan några dagar efter sprutan blir han som vanligt igen. :)

Förresten har hon feber??

Senast ändrad av en moderator:

Det är egentligen mammas häst, så jag borstar den inte så ofta. Men i söndags hade den i alla fall inte börjat fälla. Hon har aldrig haft besvär vid fällning förr.

Jag kollade faktiskt inte tempen nu, men hon såg inget febrig ut.

Stallet ligger i alla fall så nära att vi hör om det blir oroligt under natten (vilket en gång räddade livet på en inackordering som fick kolik under natten). Våra egna har aldrig haft kolik men jag är ständigt nerväs för det, kanske överreagerar lite, men man ska lita på sin känsla... :crazy:

Det är egentligen mammas häst, så jag borstar den inte så ofta. Men i söndags hade den i alla fall inte börjat fälla. Hon har aldrig haft besvär vid fällning förr.

Okej, men det kanske ändå inte vore helt fel att prova att ge en b-vitamin spruta alt. någon annan form av b-vitamin. För om hon är som hon är, men ändå inte är sjuk, så KAN det ju faktiskt ändå vara så att det är pälsen. Det är iallafall det första jag tänker på. Det skadar ju inte att prova iallafall. ;)

Jag kollade faktiskt inte tempen nu, men hon såg inget febrig ut.

Det har jag sett flera gånger, hästar som inte ser febriga ut, men ändå har haft uppåt en 40 graders feber. :crazy: Så det vore kanske bra & hålla koll på tempen. :idea:

Stallet ligger i alla fall så nära att vi hör om det blir oroligt under natten (vilket en gång räddade livet på en inackordering som fick kolik under natten). Våra egna har aldrig haft kolik men jag är ständigt nerväs för det, kanske överreagerar lite, men man ska lita på sin känsla...

Skönt att stallet ligger nära iallafall. :smirk: Själv har man sina hästar inhyrda flera km hemifrån, dock är stallägaren ute i stallet ofta & huset ligger nära stallet. Det känns lite tryggt faktiskt. :smirk: Men visst är man alltid nervös för att sina hästar ska få en otäck kolik eller något, det är jag också, även att mina aldrig heller har haft det.

moondance skrev:
Det har jag sett flera gånger, hästar som inte ser febriga ut, men ändå har haft uppåt en 40 graders feber. :crazy: Så det vore kanske bra & hålla koll på tempen. :idea:

Här är det mer så att jag tycker att de ser febriga/sjuka ut och sen har de 37,8 eller nåt... Jag kan ibland vara en aning hönsig. Men självklart ska jag kolla det. Stod faktiskt och övervägde att tempa henne men lät bli för det kändes överdrivet... Jag brukar nämligen bli retad för min hypokondriska (hästokondriska?) läggning. Men nu fick jag ju vatten på min is.

Det är inte roligt när man får den känslan MEN den brukar visa sig att man har rätt i många av fallen.
Min blir lite håglös när det är dax att fälla (hon har redan börjat) och jag ger B-vitamin f.r.o.m installning så jag slipper detta beskymmer eftersom jag inte ens får borsta henne då fällningen kommer :mad:
Ibland äter hon inte inne innan maten och det beror kanske på hur mycket hon äter innan insläpp kan det vara så att ni ger hö inte så långt innan? Hon kanske väntar på maten?
Hur mycket hö får dom ute?
Hon äter ju iaf upp natthöet och det är ju bra.

Hoppas att det ordnar sig :D

Hon var nog bara mätt...

Vi tar in ca klockan 18 och då får de hö och kraftfoder. Nattmaten får de kl 22 (hö + kraft) så hon är säkert inte jättehungrig då (ska hon ju inte vara heller).

Hon hade ätit upp natthöet i morse och jag har skritttat henne idag och hon var jättepigg. Äter med god aptit fast lite långsamt.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 142
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 722
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 177
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31