Äter kor plast?

pimy

Trådstartare
Äter kor ensilageplast som ligger kvar i hagen när de utfodrats? En kohage här i närheten ser nästan ut som det är snö kvar, fast det är plast som blåser runt...så jag började undra hur det egentligen ligger till med den saken...

Sv: Äter kor plast?

nee skulle inte tro att de äter det:crazy:
Slarvig bonde kanske?

aningens, och det ser ju så jäkla illa ut!

Så kor är inte som tex getter som knaprar i sig "allt"? Jag menar, det händer ju trots allt att man behandlar kor för vasst med magnet...så ett och annat måste ju slinka ner förutom maten...

det vet jag inte men har plast högen krumpit??;)

det är inte direkt en hög det handlar om, utan ett par hektar bete som är typ vitfläckigt av plast som blåser runt...så det går inte avgöra

det är nog bara en slarvig bonde ska du se.. har aldrig hört att kor äter plast men vad vet jag..

Kossor äter väl inte plast?! :o
Bonden kan nog inte hålla ordning på prylarna ;)

:crazy:
Äter kor ensilageplast som ligger kvar i hagen när de utfodrats? En kohage här i närheten ser nästan ut som det är snö kvar, fast det är plast som blåser runt...så jag började undra hur det egentligen ligger till med den saken...

Nej kor äter inte balplast. Att dom får i sig vasst beror på att korna "slevar" i sig maten och känner inte på samma vis som en häst om det ligger främmande föremål i käket. Hästens mule är ju oerhört avancerat när det gäller att sortera ut ej önskade föremål i t.ex. havren....mineraler och annat som inte önskas på matsedeln.Något som alla hästägare märkt. ;) Men kor har inte den förmågan utan det är tungan som skottar in fodret i munnen och då kan det om oturen är framme följa med småsaker in i mage och tarm. :(

Kicki :)

Visst kan kor äta ensilageplast om det finns bitar av plast i fodret. Finns kor som dött av golfbollar som kommer från slarvga golfare som inte orkar leta efter sina snedträffar. Även hästar har tyvärr fått i sig nät från silagebalar så att hålla reda på allt skräp vid fodring är viktigt!

Visst kan kor äta ensilageplast om det finns bitar av plast i fodret. Finns kor som dött av golfbollar som kommer från slarvga golfare som inte orkar leta efter sina snedträffar. Även hästar har tyvärr fått i sig nät från silagebalar så att hålla reda på allt skräp vid fodring är viktigt!

Jo det är klart att mindre bitar bitar som följer med fodret kan slinka ned precis som när dom äter vasst, dom klarar ju inte den urskiljningen så bra. Men det är inget dom knaprar på medvetet och sväljer om det ligger balplast i hagen. Nätet runt ensilagebalarna kan ju som sagt ställa till problem både för kor och hästar.

Kicki :)

Kor skyfflar som sagt var ner så mycket de kan på kort tid för att sedan idisla det. De tuggar inte direkt gräset utan repar bara i sig allt de hinner och det är därför främmande föremål som golfbollar mm följer med ner i magen där det blir kvar.

men om de nu skyfflar in så urskiljningslöst, kan det inte slinka ner plastremsor lika gärna som golfbollar?

jo, plastremsor som åker med ensilaget vid balen, ja... men i det fall jag undrar över så handlar det ju om ett par hektar hage som är "vitrandig" av kringblåsande plast. Råkar betande kor kasta i sig sånt med, inte bara det som ligger inbakat i ensilaget vid utfodringsstället..?

Jag skriver att de kan få i sig det med fodret, står ingenstans att det enbart är ensilage utan foder = föda = gräs. Kor = gräsätare.

Knapplån!

Kor är inte lika duktiga som hästar på att sortera maten dessutom är det farligare för idisslare att få i sig plast eftersom det kan fastna i vommen. På slakterierna ser de ofta kossor med plast i magen.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
893
Senast: snöflingor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 678
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama