Äter jord?

S

silverblom

Vad kan det bero på om en häst står och äter jord?
saltbrist? mineralbrist?
Vad gör man åt det?

Sv: Äter jord?

Min pojke har ätit jord enda senjag köpte honom, de flesta sa till mig att det berodde på mineralbrist och men trots att han får mineraler äter han enda jord. Pratade med veterinären om det också, som sa att det kunde vara en ovana...

Det skulle kunna vara mineral och salt brist.. får Den ordentligt med vitaminer och mineraler? vatten och salt å sånt?
Annars kan det vara olater också. svårt att säga. Ser den frisk och kry ut?

Jag vet inte riktigt vad det kan bero på i ditt fall men jag vet att det är inte alldeles sällan som de gör det av rastlöshet i hagen. Lägg ut lite och pilla med i hagen och se om han slutar... Om han är en riktig grusätare kan det bli tvunget att ha "munkorg" på honom under de tider som det inte finns bete i hagen att mumsa på istället för grus.

Risken är att han drar på sig en sandkolik som min gjorde i våras, och det var inget kul (stod på djursjukhuset i 9 dagar och var VÄLDIGT sjuk!!!! En sak som du kan göra för att rensa ut den sand som finns i tarmarna nu är att ge honom loppfrö. Det blir som ett geleaktigt klet som rensar tarmen från grus på vägen ut.

Lycka till!

svarar alla
Ser pigg och bra ut, går på stoort bete med massa mat så hungrig är han inte, får salt och mineraler..
Kanske är em ovana då.

vad för jord äter han?

min häst äter en bestämd typ av jord, som bara finns på vissa ställen, där marken är sank. det verkar helt enkelt som han tycker den smakar jättegott.

hej min häst åt jord, det var selen brist, pröva att öka selengivan.
behovet är 0,2mg/ 100kg, tänk på att det är giftigt över 6mg/100kg häst.

Precis så gör min häst också, han har ett speciellt ställe!

Så gör min häst oxå! bara viss jord, han gjorde det förra sommaren och han började igen för typ en månad sen. rider man där det är sankmark/lerigt kan han typ tvärnita för att få stanna och kasta i sig lite jord... hel mysko...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 485
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka