Äter jord innan han kan göra sina behov.

R

Rusweq

Jag har en hanhund(pudel) på tre år. Han äter jord varje morgon innan han kan göra sina behov, det är det första han gör när vi kommer utanför dörren.
Detta var pågått ett tag nu och jag börjar misstänka att han kanske inte får i sig alla vitaminer som han behöver. För han får tuggben och annat så jag tror inte det har med tänderna och munnen att göra. Jag har hört någon stans att hunder äter gjord för att få igång tarmarna? När har var liten hade han väldigt känslig mage, fast den har blivit mycket bättre nu.
Känner någon igen detta?

Tacksam för svar

Sv: Äter jord innan han kan göra sina behov.

Jag tror inte att jordätandet hör ihop med hans förmåga att göra ifrån sig..
Förmodligen så är det en (o)vana han har lagt sig till med.
Ur parasitsynpunkt, så är det ju inte alls bra att han gör det och skulle jag vara du så skulle jag ta ett träckprov med jämna mellanrum tills du fått honom att sluta med denna ovana.
Skulle tro att det dessutom kan bidra till förstoppning och blockering i tarmarna.

Mitt råd är alltså att bryta den ovanan!

Sv: Äter jord innan han kan göra sina behov.

Tack så mycket. Vi har tagit träckprov innan för vi misstänkte mask men han hade inget. Ska få honom och sluta. :rofl:

Tack igen :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 373
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 329
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar