äter inte maten...

C

cleopatra

våran hund är nog den kräsnaste hunden på jorden... han äter i stort sett ingenting :confused: vi har provat många lika torrfoder och även några på burk men inget verkar fungera... han äter det första gången han får det men sen vägrar han... är det någon mer som har en hund som gör så?? något bra tips på vad man kan ge eller göra för att han ska äta??

Sv: äter inte maten...

Min tjej var sån som liten. Alla barska människor sa låt hunden svälta, tids nog äter den, men jag avslutade det hela ganska snabbt då valpen inte alls åt utan började magra.
Så då struntade vi i matskålen ett tag och problemet försvann. För hon åt glatt så länge vi lät henne äta maten ute i gräset. Att nosa upp maten ute var jättekul och allting slank ner av bara farten.
Sen provade vi att sätta maten i en flaska och då åt hon också. Busade runt och puffade på flaskan, när pelletsarna flög ut åt hon. Tog lite tid men åt gjorde hon. Hon ät även om man satte maten på golvet.

Matskålen ville hon dock inte äta ur. :D

Det gick dock till sig av sig själv när hon blev några månader och nu äter hon med *harkel* mycket god aptit. :o :D
Hon gör sitt bästa för att äta andra hunden mat också. :angel:

http://i9.photobucket.com/albums/a64/lyckligajag/Frida och Lasse/P1010180.jpg

Mina ena hund är minst lika kräsen. Men så provade jag färskfoder, bravo bas för attvara exakt o nu har hon gått upp 7 kg :love:

Jag kan säga så här att hade det varit min hund som hade nobbat maten hade hon fått varit utan mat!

Äter hon inte? Fine!
Låt henne svälta då.. Jag skulle aldrig komma på tanken att hålla på att dalta med henne..

Jag håller med ejlin.

Varför dalta? Då fattar hunden att ju mer den matvägrar desto godare mat lär den få. Min BC tik har aldrig varit särskilt matglad och jag har försökt att aldrig dalta nåt alls.
Jag testade med att ge henne maten, lät den stå nere i en kvart eller så. Om hon inte åt då tog jag upp maten, lät den stå uppe i en halvtimma eller så, sedan ställde jag ner den igen för att se om hon åt.
Testa och ge med bara lite vatten i... Det tycker jag inte ses som att dalta. Men tänk på hur långt du går. Din hund kommer inte sluta med detta beteendet om du fortsätter att dalta och göra den till viljes :)

Kram!

Valpar ska inte svältas just för att de snabbt tappar i vikt och behöver näring för att växa. Vuxna hundar kan dock gott få gå en vecka eller två utan mat om de inte behagar stoppa i sig vad som bjuds.

Precis det jag menar. Nu vet jag iofs inte hur gammal trådskaparens hund är, men att bara vräka ur sig att låta hunden svälta om den inte äter det som erbjuds kan bli en aning förödande om hunden är en valp som inte vill äta. Då kan man få gå undan sina "inte dalta med hunden"-åsikter.
Nu om min jycke inte skulle äta skulle hon få skylla sig själv. Men nu är inte det nåt problem. ;)

Jag har en sån tik. Just nu är hon skendräktig och vill inte alls äta:crazy: Det är bara att vänta ut henne, till slut börjar hon äta. Men det är inte kul när de magrar ur.

vi har provat det som många säger :låt honom vara utan mat då, han äter när han blir riktigt hungrig..flera gånger om men då har han gått ner flera kilo i vikt... ett tag åt han inte på jag vet inte hur läng och tillslut blev han dålig i magen... vi fick han inte till att äta och på det fick han vätskebrist och fick ligga på djursjukhus i 5 dagar...

Senast ändrad av en moderator:

Är hunden frisk?
Kontrollerad hos vet för halsont, magproblem eller liknande?

Om hunden är frisk fysiskt så är det något allvarligt mentalt fel på den. En normal hund svälter sig inte till döds och de hundar som hellre svälter ihjäl än äter ser jag ingen mening med att behålla. Hårt, men en hund som inte äter, av fysiska eller psykiska orsaker, mår inte bra.

Alternativet är att ni börjar byta mat flera gånger i veckan och blandar med matrester och håller på. Jag skulle inte göra det.

Sedan jag började barfa existerar inte ordet matvägra i vårt hus. I mitt stilla sinne tänker jag ibland att det måste vara en fingervisning om huruvida torrfoder är tänkt för hundar eller inte....

När jag fortfarande gav torrfoder var jag också av åsikten att passar det inte så blir det inget annat heller. Jag undrar som Jadzia, är hunden frisk?

Du kanske skulle laga egen mat?
BARF, eller en variant av detta?

Inte dyrare än ett torrfoder av högre kvalité.
Det är heller inte svårt.

:mad: ;) Du... ta och prova KLASS 1 hundfoder. Det är ett fryst helfoder i 1/2kg. korvar. Hundarna tycker det är jättegott. Det är från början hundskolan i Solefteå som tagit fram det. Lätt att handskas med, luktar inte illa. Kolla på nätet var du kan finna närmaste återförsäljare. Lycka till.;)

Jag har en hund som strejkar emellanåt..men det struntar jag i. Hon äter när hon är hungrig. Det jag inte fattar är varför man byter foder så fort hunden visar minsta mat-o-intresse ?! Självfallet byter väl jag också om det går flera veckor emellan och hunden inte riktigt är tillfreds med maten, men strejk hit och dit, det bryr jag mig inte om. Jag brukar ge det ca 1 månad åtminstone.

Om du bor i Sthlm så skulle du kunna få smakprov på Magnusson M&B. Det är många "kräsna" hundar som äter det, jag har så att jag kan ge bort tillräckligt för ett par dagar.

Men annars, kolla halsen... Det är mitt hetaste tips efter att min kompis hund nästan svalt ihjäl pga halsont.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 730
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 744
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar