Äter för mycket??

M

Magrinette

Jag är gravid i v.17 (16+3) men en del tycker jag äter för ofta/mycket...

Vad anser ni? Jag kör med tre timmars intervall då jag mår illa annars.

ca-tider

06,00 - frukost, fil med müsli eller en grov macka
09,00 - frukost på jobb, en grov bulle
12,00 - Lunch på jobb (rester sen gårdagen)
15,00 - En frukt, youghurt eller youghurt med müsli
18,00/19,00 - Lagad middag hemma

Sen på kvällen vid tvn kan det bli en frukt eller så... om jag känner mig hungrig

Sv: Äter för mycket??

Men du äter ju som vilken normal människa som hellst?!
Det ser ut som mina föräldrars matschema, jag slarvar nog lite.

Vad äter dom som klagar?
Ett knäckebröd till frukost och ett till kvällsmat ;)

Jag åt säkert mer än så när jag väl slutat må illa, gick iof inte upp så mycket för jag var i stallet ganska mycket då med ;)

Alla dietister och viktskolor säger ju att det är jättebra med tre lagade mål mat och två mellanmål, så det ser väl lagom ofta ut?

Det ser ju jättebra ut!!! Vad gnäller folk för?? :eek:
Jag äter nog alldeles för stora mål mat och säkert för mycket godis (choklad :love:) och absolut inte sådär regelbundet!
Jag jobbar på schema och får lov att äta när jag har rast vilket är olika tider varje dag! Äter förvisso bättre mellanmål när jag är på jobbet än när jag är hemma. Frukt på jobbet och inga mellanmål hemma!!

Det där är ju så man ska äta och skulle det vara mycket!? När jag skulle skriva upp mina matvanor över en dag för bm fick det knappt plats.:D Jag åt nog 3-4 mellanmål de första 2-3 månaderna i graviditeten.

Tycker du äter lite... när jag var gravid med sonen gick jag upp mitt i natten och åt 4-8 mackor beroende på hur hungrig jag var :p Försökte jag vara nyttig och bara äta någon frukt eller liknande så kunde jag inte sova, bara att gå upp igen och äta sig mätt - sen kunde jag somna om :)

Om du äter för mycket har ju inte enbart med hur ofta du äter att göra, utan på hur mycket du äter vid dom olika tillfällena. Du äter helt klart inte för ofta, helst ska man äta minst 6 gånger/dag, om du däremot äter för mycket är ju svårt att säga något om utan att du specificerar mängden/antal kalorier.

äsch, jag åt nog dubbla det där när jag var gravid!! Det låter inte alls som det är mycket =)
Det viktigaste är att ta hand om dig själv, se till att du mår bra!! och SKIT i vad andra tycker!!

Min faster sa en klok sak, "det finns bara ett tillfälle i en kvinnas liv när hon får äta precis hur mycket hon vill utan att tänka på vikten, och det är när hon är gravid" (ja, kan ju bli fler gånger om man skaffar fler barn...)

Så ät vad du vill!! Det är ditt liv, din kropp, din bebis (ja, mannen din är väl lite inblandad kanske ;) )

Lycka till!!

Det är jättebra att äta sådär regelbundet, speciellt om man mår illa.

Min faster sa en klok sak, "det finns bara ett tillfälle i en kvinnas liv när hon får äta precis hur mycket hon vill utan att tänka på vikten, och det är när hon är gravid" (ja, kan ju bli fler gånger om man skaffar fler barn...)

Jag har då inte träffat en enda kvinna som varit nöjd med extrakilon efter graviditeten.

ne, men det är EFTER graviditeten!! många går ner rätt mycket i förlossningen och under amningen, sen får man väl träna bort resten... när man är gravid är det tillräckligt mycket som går runt i huvudet och hormoner o annat att man ska inte, och behöver, inte tänka på vikten!

Sen behöver man väl inte äta 3 pizzor om dagen heller, men jag tror inte det är särskilt många som skulle må bra av en sådan diet ändå...!!!

Dom extra kg man får på sig under graviditeten är ju jätte svåra att bli av med för många! Vid amningen ställer kroppen in sig på sparlåga för att bara tillverka bröstmjölk.
Varför finns annars alla gå ner gravid-kg trådar på alla möjliga föräldraforum och hur lätt har mammorna det?
Har man inte tid att träna innan man får barn, hur ska man då ha tid att träna sen?

Man ska absolut tänka på vad man äter, och äta små portioner och regelbundet. Det är mkt bättre att äta en frukt än en semla till mellis. Man ska absolut inte tänka "En pizza till mig, en pizza till bebis"

Bebisen tar sin näring först, och de behöver ungefär en liten burk youghurt om dagen!

Jag åt massor när jag var gravid, smällde lätt i mig ett skrovmål på Max och en 250g chockladkaka på det :o Men jag gick inte upp en massa i vikt för det. De tog knappt 2 veckor för mig så hade jag gått ner nästan alla mina graviditets kg.

Jag tycker inte det är rätt att tänka att man får äta "vad man vill" bara för man är gravid. Det är ju inte bra för någon. Okej att många får lite sjuka cravings o äter sånt dom kanske inte skulle göra innan dom blev gravida. Men att äta "för två" o "vad man vill" känns ju lite sådär...

Men att nojja över kilon man går upp är ju inte rätt läge i livet ;) Så det ska man däremot skita i så länge man vet att man sköter sig. Så hellre "skita i kilona du går upp" än "skita i allt och äta vad du vill" när du är gravid.

Men herre gud att folk orkar bry sig, man äter väl så mkt/ofta man vill, gravid eller ej. :grin:

Tycker att din dag matmässigt ser toppen ut, ungefär så äter jag osså. :)

Min faster sa en klok sak, "det finns bara ett tillfälle i en kvinnas liv när hon får äta precis hur mycket hon vill utan att tänka på vikten, och det är när hon är gravid"
Lycka till!!

Många här försöker få det till att jag skrev äta vad man vill som i äta hur mycket semlor, pizzor mm onyttigheter!! Men jösses!! Man kan ju välja att tolka saker o ting på olika sätt... att tolka på det värsta/sämsta sättet verkar vara poppis här!! Jag skulle då inte må bra av att äta 10 semlor på en dag, så därför gör iallafall inte jag det vare sig jag är gravid eller inte! MEN när jag var gravid tyckte jag det var otroligt skönt att koppla bort tanken på hur mkt jag åt.. om jag var hungrig var det ok att äta lite mer, man åt ju ändå för två (fast så får man ju inte säga...)

Extrakilona som många har problem med att gå ner... hmm... undrar om inte många hade dom redan innan och mer än gärna "skyller" på att man varit gravid? Så känner jag det själv, och känner flera andra med samma känsla!! Trådar om att gå ner i vikt kryllar det ju av i forum, både bland kvinnor som fått barn och kvinnor som inte fått barn! =)

Till TS: Se till att må så bra du kan under din graviditet, njut av den!! Om du mår bättre av en macka till, ta det, bry dig inte om vad andra säger!! Vila.... känn på magen när det börjar sparka, det är en fantastisk liten sak som händer därinne!! Alla sa till mig att njuta, men jag "missade" det.... det ångrar jag nu.... hoppas att få göra det nästa gång lite mer =)

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 603
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
4 014
Senast: Anna
·
Övr. Barn Har en nioårig tjej som ligger på gränsen till att bli överviktig, och trenden är att hon hela tiden ökar i vikt. Jag tycker att det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 871
Senast: mandalaki
·
R
Övr. Barn Till frukost, lunch, middag, mellanmål? Äter ni riktig mat till lunch och samma mat till middag eller lagar ni mat två gånger om dagen...
Svar
3
· Visningar
4 508
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur