Äter för lite hö....

Centaur

Trådstartare
Jag har problem med att få min gammla häst att äta tillräckligt med grovfoder. Han tycker inte om varken hö eller lucern, helst vill han bara ha gräs... Han gillade lusernen i början med sen tröttnade han. Så är det med allt utom müsli.. :crazy:

Han pysslar i sig kanske 2kg hö på natten, 20 liter hårdpackad lusernhack (inte säker på vikten) och 3-4 liter lusernpellets. En tidsfråga innan han tröttnar helt på lusernen är jag rädd. Han går i nerbetad gräshage på dagen. Så det är ju alltför lite!

För att hålla vikten får han ca 2,5 kg müsli och olja. Vet inte om jag vågar ge så mkt mer, han är pensionär och har dessutom haft fång tidigare.

Har börjat ge honom betfor nu, och det verkar han iaf tycka är gott. Hur mkt är det säkert att ge honom?? Läste att Briar fick 3kg... Räknas betfor som grovfoder?

Vill gärna ha tips på andra fodermedel som är rika på näring och fiber! Även om det är något jag kan ge för att få upp apetiten.

Sv: Äter för lite hö....

Jag kikade på Dynavenas hemsida i går och de hade någon slags Brick, fattade det som att det var typ hö/lucern hack. Skulle vara smakligt och kvalificera som grovfoder. Jag har själv inte sett fodret.

Ja det låter ju som ett alternativ! Tyvärr fanns det ingen ÅF häromkring, närmaste är nästan 20 mil bort.. :(

Eftersom grovfoder är det som är grundstommen i hästens intag, blir det helfel om man ersätter den med diverse kraftfoder. Förmodligen är det tänderna som spökar, brukar ofta te sig på detta viset de vill äta gräs som är lättuggat men ratar grovfoder som är svårare.

Har du provat att göra gröt av lucernpellets, vatten och olja? Funkar bra to m för tandlösa hästar.

Han verkar inte ha problem att äta lusernhack, för han åt det med god apetit i början, och jag ger redan pelletsen uppblött med olja. Han tycker helt enkelt inte att det smakar gott.. :(

Höet kan jag däremot tänka mig att han kan ha svårt att tugga. Det är väldigt fint med långa strån så bätte kan jag nog inte få tag på..
Han var inte så glad i hö när han var yngre heller, och har alltid varit väldigt kräsen. :crazy:

Har funderat på att testa hösilage eller Horsehage, problemet är att det finns ingen återförsäljare här.

Jag vet ju att grovfoder är a och o, det är därför jag är orolig och frågar här. Kraftfodermängden är den samma som han ätit dom sista åren.

Hur är det med betfoder, grovfoder eller kraftfoder?

Betfor och i huvudsak lusernpelletsgröt är väl det bästa att ge en gammal häst som inte är villig att äta så mycket hö. För att han ska vilja äta mer av lusernet skulle jag då ta bort höet helt. Bara ge betfor och luserngröt i sånna mängder att det täcker hans behov av energi och protein (och hoppas att han äter de mängderna).

Betfor är iaf mycket likt grovfoder i strukturen och smälts på liknande sätt i hästens mage. Tror att Helena Handberg har skrivit att det kan man ersätta delar av grovfodergiva med i sånna här fall.

Är du helt säker på att det inte är några fel i hans mun?

Det verkar inte så, för det ju svårare att tugga müsli än lusernhack/gröt. Samt att han åt mer i början. Men han ska vaccineras nästa vecka så kan kolla tänderna samtidigt.

Hur mkt betfor kan man ge?

Det verkar inte så, för det ju svårare att tugga müsli än lusernhack/gröt. Samt att han åt mer i början. Men han ska vaccineras nästa vecka så kan kolla tänderna samtidigt.

Hur mkt betfor kan man ge?

Man ska alltid ha extra koll på tänderna på en gammal häst. Se till att det är en kunnig veterinär som verkligen undersöker den noga i munnen och inte bara tar fram raspen... Raspas behövs det ju bara om man hittar vassa kanter.

Vet inte om det finns en maxgiva på betfor, i sånna här fall, men du kan ge nog ganska mycket så länge det inte gör hästen lös i magen.

Ja han har kollats varje år och hittils har det inte varit några problem. Men kan såklart ha blivit något nu.

Då testar jag iaf att öka på betforet gradvis!

som sagt så är det helt hopplös att få tag på hösilage här, särskilt i småbal...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 578
Foder & Strö Jag har precis fått hem 2 halvblod som får 10 kg hö var/dag + Senior müsli, lucern, betfor och foderjäst, betforen får dom för att de...
Svar
12
· Visningar
1 566
Foder & Strö Kanske lite dum rubrik, ger mer mat såklart:p Jag köpte en ny ponny för 2v sen, ett British Spotted Pony Miniatyrsto som är född...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
K
Foder & Strö En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp. Han kom till stallet för två veckor sen, mager och...
2
Svar
22
· Visningar
9 254
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka