äter dåligt i perioder :/

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hartass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 969
H

hartass

Min norska gråhunds tik ( 3 år) äter dåligt i perioder. En vecka kan hon sluka i sig sin mat och nästa vecka (samma mat) kan hon lämna allt i skålen :S Det är just nu hon har en sån "period.Hon har varit skendräktigt (tror jag iaf.)en tid men är nu över det. Men just under tiden hon var skendräktigt så åt hon jättedåligt och det har lite hållit i sej. Men hon äter en del men lämnar sen rästen. Vet att hon ennu är hungrig/snål eftersom hon går och letar godis lite överralt. Vad tycker ni jag ska göra? ( hon är inte för smal och värkar inte att gå ner i vikt heller , och är lika pigg och glad som vanligt)

Sv: äter dåligt i perioder :/

Hej,

Jag tror inte du har anledning att vara så orolig. Att skendräktigheten orsakar svängningar i aptitnivån är fullständigt normalt, i den mån man nu kan kalla skendräktighet normalt. Efterhand som skenet släpper greppet om hennes kropp så brukar också aptiten återvända. Tycker du ändå att hon borde få i sig mer näring så finns det t ex i Royal Canins VET formula specialmat för just undernärda eller digivande tikar som trasslar med sin egen kost. Skendräktigheten simulerar just en skenmanöver i kroppen och hennes kropp tror sig vänta valpar. Om en tik verkligen är dräktig och ska ha valpar så ser många tikar till valparna i första hand och glömmer ofta bort sig själva en smula såsom vilken mor som helst. En del forskare hävdar även att hundarna tycks kunna uppleva illamående och plötslig mättnadskänsla i samband med detta... vilket vi kvinnor definitivt känner igen :D

Om du tycker att hennes skendräktighet är besvärlig för henne så finns det idag bra och moderna preparat utan några direkta risker som hjälper tikar i sken avsevärt. Konsultera din veterinär så kan du få hjälp med detta nästa gång. Du bör också ta i beaktande att återkommande och ihållande skendräktigheter ökar risken för pyometra (livmoderinflamation).

Mvh / Djursjukvårdaren

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 388
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Heddiz
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.