Äter avföring....

B

Buick50

Min häst som är på bete käkade en annan hästs avföring idag,
blev lite fundersam om varför han gjorde detta, ngn som har
ngn aning??? :confused:
Kan det vara så att min häst (en sent kastererad vallack)
åt den andra hästens avföring (ett sto) för att denna ev är påväg att gå i brunst???
Mvh Ylva

Hej!
Hästar har ju dålig matsmältnig så det finns massor med näring kvar i träcket , förr gav man gisar det som föda.
Prova att sätta in en mineralsten i hagen , det kanske hjälper!

Det var inte så najs precis,jag har inte varit med om det så det varkar vara "ovanligt". :confused:

Nix, inte avmaskat ännu, tog ett träckprov som var bra,
hade tänkt ta ett till i slutet av sommaren igen efter vad min vet sa....
Ingen medicinering nyligen, (vac i maj).
Ska testa fil, ngn särskild sort och hur mkt?
Mvh Ylva

kan vara någonting som fattas i betet. vilket kan vara ungefär hundratals saker. du får nog prova dig fram med olika tilläg, men om jag var du skulle jag börja med en mineralsten. och kolla upp om hästen har fallit ut något seddan den började gå på betet.

Antingen kan du prova Kraffts mag-tarm balans, ett pulver på burk som funkar bra, eller Bifilus, Dofilus eller någon liknande "nyttig" fil med mjölkkultur.

Är ganska vanligt tycker jag baserat på vad jag sett.
Tror att hästar som knaprar avföring efter en annan häst
behöver något för sin tarmflora (av bakterier) som den andra
hästen hade. (Kolla så ser du att den nosar ett tag först.)

Vanligtvis finns det hästar som har väldigt bra tarmflora samt andra som den verkar variera mer hos.

Naturen har sin egna gång alltså.

Tror inte det har något med brunst att göra.

Hej! Ngr. av hästarna i mitt förra stall gjorde så, dom åt upp sitt eget bajs, det beror på vitamin brist, kolla om betet är tillräckligt näringsrikt, annars borde du fodra hästen, och/eller ge den vitaminer och mineraler.

jag tycker inte du ska trycka i massa onödiga saker i din häst.den gör så av naturen.något den behöver och det får den säker i bajset, annars skulle den inte äta det.Har du hästen på betet?isåfall behöver den mineralbalja om du inte redan ger den vanliga mineraler.Den kan de äta av när de känner att det behövs.Mina åt inget alls förra året av den men iår äter de massor av den,så det är jätteolika hur gräsnäringen är från år till år. :bump:

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka