Åtalas för piskrapp mot bil

Sv: Åtalas för piskrapp mot bil

En fråga som jag ställer mig är hur han lyckades komma åt bilrutan om bilen var en bra bit bakom....?

Sådana summor verkar inte gälla när bilister skadar eller skrämmer hästar...också väldigt intressant.

jag undrar också HUR bilen kan hållit sig på bra avstånd om ryttaren nådda rutan!

och kör bilister nära kunde det likaväl varit en hästspark i plåten. och då risker för både bilist, häst o ryttare.

En fråga som jag ställer mig är hur han lyckades komma åt bilrutan om bilen var en bra bit bakom....?

Funderade också på det, men om hästen snurrar runt och bråkar kan den snabbt komma nära även en bil som håller bra avstånd. Det har jag varit med om. Jag låg med bil ca 20 m bakom häst som inte gick att köra om då den tvärvände och kastade sig och håll på att hamna på motorhuven på min bil (som då stog stilla).

Vänd det och däng i knoppen i rutan så går det nog. En del spön har ju rejäla metallknoppar. Jag tänker inte testa.

Vittnet sitter ien annan bil, HUR kan den höra att bilisten inte varvar sin motor?!?

Inte rätt av ryttaren att slå sönder rutan men själva artikeln lämnar mycket frågetecken!

Låter helt idiotiskt. OCH osannorlikt.
För att kunna slå sönder en ruta med ett ridspö så måste man vara bra nära och ha ett så pass kort och hårt spö att det inte "sviktar".

Visserligen kan ju ryttaren ha vänt om och ställt sig bredvid bilen och drämt det i rutan, men ja...

Om det är så att bilisten verkligen gjorde detta så tycker jag det är väldigt synd att denne fick skadestånd. Nu lär den sig ju idioten att den kan komma undan...

skulle kunna varit jag :angel:

har vid flera tillfällen funderat på att ha grus/småsten i fickan å sula ut när de kör för nära... fast det kanske inte är ok :cool:
eller varför inte en lös hästsko :angel:

vad lider folk av som måste köra för nära eller för fort???
jag skällde ut en en gång, han parkerade nämligen på företaget bredvid stallet :grin:

För att kunna slå sönder en ruta med ett ridspö så måste man vara bra nära och ha ett så pass kort och hårt spö att det inte "sviktar".

Jag tror snarare på ett långt, mjukt spö för att få en bra fart i spöet. Tänk dressyrspö med metallknopp som ryttaren vänder och slungar knoppen med full kraft i rutan.

Jag tror att jag skall prova.
Jag har tillgång till bilar som skall skrotas så jag kan krossa rutor utan att det gör något.

Ryttaren måste ha tagit i rejält för att få sönder rutan.
Oavsett om bilisten körde nära, eller som bilisten och vittnet säger, saktade ner och höll avstånd, får man naturligtvis inte överreagera så som denne ryttare torde ha gjort.:eek:

Man får väl istället lägga märke till bilplåt och ringa polisen och rapportera om körningen var farlig.

Är ryttare själv, rider ofta på trafikerade vägar. De flesta är väldigt hänsynsfulla och saktar ner, en och annan krutar på onödigt fort och "glömmer" att sakta ner.

En lämpligare strategi än att slå sönder bilen, är för mig att rida ganska långt ut på vägen så de blir tvungna att sakta ner, och sedan gå ut i kanten när bilisten lugnat ner sig. Kan dock säkert provocera en och annan bilförare.

Någon som kan bidraga med ett lämpligt ridspö?
Jag för min del tror att det redan var en spricka i rutan och att bilisten ville ha en ny ruta och såg sin chans.

du kanske missade hästen på buke som dog för att bilen körde upp i arslet på den :cry: :crazy:

Jag skulle inte hävda min rätt med hästen som insats.

Det "komiska" är att det oftast är morsor/farsor i jeepar med en barnsol i framsätet som kör som idioter när de passerar...
(har hästen vid en bilprovning så mitt statistiska underlag och slutsats är rätt ok) ;)

Vaddå såg sin chans? Det kan mycket väl ha funnits en spricka i rutan, men det var ändå ryttaren som slog sönder den och alltså ska ersätta. En liten spricka försvagar rutan men behöver för övrigt inte betyda att man måste byta.

KL
Helt omöjligt säger jag. Jag har slagit sönder vindrutor (jobbet), och slår med en speciell såg med "pigg" i ena änden, och jag får ta i ordentligt för att få sönder rutan. Knappast att det går med ett spö. Föraren vill nog ha en ny ruta..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Mannen, som arbetar med hästar, ska enligt en hästägare ha slagit en häst med hammare flera gånger. Nu åtalas han mot sitt nekande för...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar