Sv: Åtalas för djurplågeri
Möjligen. Flyttade därifrån 2006 så det var inte evigheter sedan. Vi hade en granne vars djurhållning över lag var ganska tveksam. De hade både kor, grisar och ett par hästar som deras tämligen vårdslösa barn red och körde, en shettis och någon c-ponny av okänt ursprung. Shettisen hade kronisk fång (såg det ut som iaf, fångställning och ansträngd gång under många år) men det hindrade dem inte från att båda rida och köra den när andan föll på.
Hade god lust att anmäla dem flera gånger och hade jag varit äldre och mer förståndig när det begav sig hade jag gjort det också. Tyvärr lyssnade jag på mina föräldrar som i traditionell svensk anda inte ville "blanda sig i" och valde att blunda på det ögat.
Tänker inte sitta här och peka finger och spekulera alldeles för mycket, men när jag läser att någon i Hörby blivit åtalad för djurplågeri går tankarna till våra fd grannar. Det var en hel familj som bodde där och "gubben i huset" borde vara närmare 70 vid det här laget då han var nästan jämngammal med min pappa som blir 69 i år.
Kan såklart vara någon helt annan också, det fanns en hel del hästar på gårdarna runt om.