Miljon
Trådstartare
Isbergssallad, avokado, tomat, gurka, lök, kidneybönor och valfri krydda. Solrosfrön över. Oerhört mättande och nyttigt!
Det enda av det där jag skulle ha i sallad är isbergssallad, gurka och krydda
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Isbergssallad, avokado, tomat, gurka, lök, kidneybönor och valfri krydda. Solrosfrön över. Oerhört mättande och nyttigt!
Jag gillar att ha i exempelvis soltorkade tomater, hackade oliver, färsk spenat, solrosfrön och inlagd vitlök i min pastasallad, plus lite olja, salt, peppar och lite andra kryddor. Man kan också ha i någon kryddkorv eller kyckling i om man vill ha mer protein, eller bönor.Andra saker som jag tycker kan vara gott i pastasallad är ägg, såg att du hade lite svårt för ägg rätt upp och ner men i en pastasallad kanske det funkar?
I pastasallad kan jag nog äta äggKan man ha t.ex. rhode island-dressing till eller blir det konstigt med ägg?
De andra sakerna du rekommenderade är nog inget för mig, förutom eventuellt soltorkade tomater![]()
Men vad vill du äta? @Miljon och vad skiljer det du inte vill äta från det som är acceptabelt?
Jag skulle absolut kunna äta ägg med rhode island-dressing till
Ett annat förslag om du tycker om tacos är att göra en (pasta)sallad med tacofärs och de grönsaker du tycker om till. Att steka köttfärs med lite tacokrydda tar inte många minuter och sedan är det bara att blanda ihop.![]()
@Miljon: Vad gäller frukost skulle jag försökt med något i stil med vad jag gjorde när jag jobbade på ett jordbruk. På bussen dit (som gick 5.40) åt jag en frukt, typ banan eller en clementin. Jag började alltid fodringen och mjölkningen, chefen brukade komma ner när jag precis börjat mjölka. Vi gjorde färdigt allt och sedan åt vi frukost. Det funkade suveränt för mig som aldrig riktigt klarat av att äta tidigt.
Mackor med rätt pålägg håller sig alldeles utmärkt i kylen över natten och med rätt pålägg och bröd är de nyttiga. Om du kan tänka dig att prova så är gubbröra ett utmärkt alternativ till kokt ägg:
4 kokta ägg
ca 1/5 finhackad rödlök
2-3 mosade ansjovisfiléer plus lite spad
lite finklippt gräslök
några klickar creme fraiche (går utmärkt med lättvarianten)
svartpeppar
Hacka äggen (jag skär dem på båda ledderna med en äggskärare, det är enklast) och blanda alla ingredienserna och smaka av med svartpeppar. Gillar man inte ansjovis går det bra att hoppa över dem och ha i lite salt istället. Perfekt att ha som pålägg på macka med tex några salladsblad och skivad tomat. Gott, enkelt och billigt. Den funkar på nästan vilket bröd som helst men det klassiska är ju grovt rågbröd.
Det finns massor med matiga salladsbaser förutom pasta (som jag faktiskt tycker är lite tråkigt): bulgur, couscous, mathavre och min favorit, kamutvete. Ta en bas och ha sedan i det du gillar.
Tack för tips! Blir det bra med gubbröra utan ansjovis? Den blir inte typ rinnig eller smaklös eller så?
Jag ska prova göra det någon dag när jag har tid![]()
Oj!Det enda av det där jag skulle ha i sallad är isbergssallad, gurka och kryddaOch kanske tomat. Jag är verkligen ingen salladsmänniska med andra ord.
Jag brukar göra en utan grönsallad, tycker det blir tråkigt efter en natt i kylen. pasta, svarta bönor, rödlök och grillad kyckling eller tonfisk. Håller länge i kylen och är mättande, vinägrettdressing och frön över.Pastasallad/sallad som frukost? Eller tänker du som middag de dagar jag är i stallet på kvällen?
I vilket fall som helst. Sallad är jag inte så mycket för. Pastasallad är okej, men tråkigt. Hur kan man göra sin pastasallad lite roligare? Vad är gott att ha i, för att inte bara äta typ makaroner och blad![]()
jag äter inte frukost själv så vet inte hur det funkar som frukost, pannkakor då ? Funkar ju både som frukost och kvällsmat går även variera som ugnpankaka med bacon i tex. Gott kallt.Pastasallad/sallad som frukost? Eller tänker du som middag de dagar jag är i stallet på kvällen?
I vilket fall som helst. Sallad är jag inte så mycket för. Pastasallad är okej, men tråkigt. Hur kan man göra sin pastasallad lite roligare? Vad är gott att ha i, för att inte bara äta typ makaroner och blad![]()
mackor håller sig i kylen och ett tips för lite nyttiga flingor är pauluns brain flakes, dränk dem bara med kanel och socker så är de goda
Vad tycker du om drickyoughurt då? Det finns en drickkvarg nämligen som är lite drickyoughurtliknande i konsistensen, Propud är märket. Jag älskar den som är vit choklad och hallonsmak. De håller mig mätt iallafall! =)Kvarg är en av de saker jag bara inte klarar av att ätaDet kanske ger längre mättnad än yoghurt? Annars skulle det nog ändå inte "räcka till", jag klarar mig som sagt inte speciellt länge på yoghurten jag brukar äta nu.
Jag brukar göra en utan grönsallad, tycker det blir tråkigt efter en natt i kylen. pasta, svarta bönor, rödlök och grillad kyckling eller tonfisk. Håller länge i kylen och är mättande, vinägrettdressing och frön över.
Kan du inte byta ut yoghurten till turkisk yoghurt som någon föreslog? Lite mer mättande iaf.
Min kompis gillar inte att laga mat men älskar pastasallad just för att det är så enkelt och man kan ha i vad man villpasta, valfria grönsaker, kyckling/korv/ost/ägg/räkor eller vad man nu gillar
det håller sig fräscht i kylen runt 2-3 dagar lite beroende på vad du har i så du kan ju göra ett gäng matlådor så att du har
Jag gillar smoothies, går snabbt att mixa ihop och är nyttiga, i dom kan man ha i kvarg för proteinets skull utan att man kännee konsistensen och man kan ha i de frukter/bär man gillar! Kanske mjölk, lite kvarg, hallon och en banan! ibland har jag i lite fiberhusk för fibrernas skull![]()