Äta sin mat från marken?

diabla

Trådstartare
Borde inte hästarna få göra det? Ha sin krubba lägre ner? Självklart konstruerad så att dom inte kan göra sig illa på den. Borde itne detta vara bättra för hästarna och mer självklart eftersom det är så de gör i det naturliga? Jag såg det på en mountainhorse video reklam och tänkta, att ja men visst ska alla hästar ha det så! vad tycker ni?

Sv: Äta sin mat från marken?

Jag fodrar i princip alltid hö/hösilage på marken. Men så mycket tid spenderar de väl inte med huvudet i krubban att det skulle bli onaturligt för dem?

Den korta stunden de står med näsan i krubban är nog ingen fara för dem men får de dessutom hö/silage i hönät kanske man ska tänka om lite...

Mina pållar har inga krubbor i sina boxar utan de får in var sin hink med "kraftfoder" när det är matdags. När maten är slut så åker hinken ut... Hö serveras i ett av hörnen i boxen direkt på halmen/spånet.
//marti

Våra hästar från hö på marken, men kraftfoder i krubbor, som är fastskruvade nästan nere vid golvet. Mycket med tanke på en del av våra hästar som har hög ålder, för att om möjligt undvika foderstopp.

Min ponny har sin "krubba" på marken...jag har lagt in ett 15" däck som jag har skaffat en specialkrubba till, men däcket sk man igentligen ska ha ute i hagen men som jag har lagt inne i boxen istället och eftersom min ponny har en ganska stor box så funkar det...höt får hon såklart oxå på marken :bump:

Hästar i det fria äter ju från träd och högre buskar också så det är knappast onaturligt för dem att få sitt kraftfoder i krubba. Om man däremot hänger upp hönät också så kanske det blir lite väl mycket..

malu

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 469
Senast: Pengy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka