Äta på tyglen vid träning för hand

Sv: Äta på tyglen vid träning för hand

Jag skiljer på orastade och understimulerade!
Även skolade hästar behöver ju motion och rörelse för att inte börja hitta på hyss.
Så om man börjar med att låta dom röra på sig utan så höga krav är nog utgångsläget för koncentrerat arbete i skritt vid hand bättre.

Förut jobbade jag enligt "stegen" och försökte få perfektion i övningarna i skritt vid hand innan jag gick vidare. Insåg sedan att det lixom inte blev så bra då hästarna kom bättre till ro om jag hittade deras behov för dagen och inledde passet med att hitta förutsättningar för koncentration.

Annars är det lätt att fastna i tragglande i evigheter. Det där grundjobbet ska väl eg inte behövas mer än några pass för en normalt begåvad och hyfsat fräsh individ.
Sedan kan man varva in övningar och saker som bygger vidare.

Kanske den energiska unghästen behöver röra på benen och inte fokusera på följsamhet och detaljerade övningar innan den avreagerat sig.

"Mannen som talar med hundar" tycker jag är intressant även ut hästträningssynpunkt.
-Motion kommer väl före lydnadsträning där, för att den mentala träningen blir så krävande för hunden då den är full av myror i benen.

För kroppslig energi påverkar ju direkt mental energi. Stress i kroppen kan lätt avhjälpas genom lite oavancerad fysisk träning, så kan man komma till ro och fundera sedan.

Min pillergubbe skulle nog inte komma på att bita i tygeln efter ett rejält pass. Däremot om jag började finlira vid hand direkt från stallet/hagen.

Ja, dessa 20 min övning var nu i stallet med träns på medans jag borstade.
Tänkvärt: Hästen har inte samma tidsuppfattning som oss... 20 minuter kan vara oerhört stressande för en häst om den utstätts för något som den inte är van.

Han är mycket konstaktsökande och trevlig när vi jobbar lös - men linan är ju bara så rolig att stöka med när han tycker jag är för tråkig.
Tråkig? Intressant och tänkvärt:
Vad jämför du med när du säger att du är tråkig?
Varför är du tråkig om du är medveten om det?
Varför är du inte balanserad, närvarande och harmonisk istället?? :angel:

Han behlöver maximal stimulans helatiden om han ska vara intreserad av att "jobba" dessa små små stunderna vi har harmoni.
Vad menar du med maximal stimulans helatiden? Vad skapar du i din inlärning?

Det är alltid kul att se att fler kommer till liknande insikter.

Jag kom till den insikten för några år sedan, skrev mycket om det då. Rörelse. Hästens finner hälsa när den ges möjlighet att hitta sin egen balans och rörelse, rytm. Det finns så oändligt mycket vi kan lära genom att vara tillsammans med hästarna.

Ambitionen kan göra oss generialiserande och dömande, vilket gör att vi mister helhetskänslan och snöar in på detaljer. Detalj tänkande kan skapa stress hos hästen. Det är inte alltid som man tänker på det. Våra motiverande och effektiva tankar (som ska göra allt så harmoniskt på kort tid) kan vara och är ofta den utlösande stressfaktorn för hästens beteende.

Jag tror att nyckeln till stressfria hästar ligger i att hitta till mellanrummet mellan våra tankar. Där kan hästen hitta harmoni och få möjlighet att slappna av.
Testa, och se hur hästarna reagerar.
:bump:

En annan sak.. Ibland tycker jag vi skapar problem av saker som eg inte är en big deal för hästen.

Om vi tar saker som helt naturliga så bara funkar hästen.

tex inridning.. Även linjobb, långa tömmar, sadel på två½ åringen, allt nytt.
Om jag bara lugnt gör så har de aldrig reagerat särskillt mkt på det, tänker inte ens tanken på att det är nytt. Så länge det inte är rent obehagligt så tar det det nya med stolthet över sin uppgift verkar det som!

övningar kan krångla första försöken för nivån hästen är på, men vi kan greja och traggla tills vi får till det utan stress bara jag har ett supertydligt fokus av det rätta i skallen.
Det blir som att den där bilden bearbetas av hästen så den jobbar sig fram emot det rätta.

En sak som varit omöjlig gör den plötsligt för att jag haft den där bilden i huvudet ett tag innan jag ens bett hästen genomföra det.

Som muskelproblemhästen som kan ha varit för stel för att öht röra sig böjd i trav i form, och så en bra dag börjar han pumpa på i passageliknande samlad trav som för att ge utlopp för den målbild som jag haft under tiden det häxat för honom.

Unghästarna har varit skitjobbiga en period (trots att den ena tränats rejält för vagn!!) och nästan visat lite aggression och helt okoncentrerade och osmidiga i psyket. Men det berodde på för hög energi i höet!
Magrare hö så vips kom de till ro och kunde koncentrera sig perfekt igen!
Så det kan bero på andra saker än vad man utstrålar för energi oxå!
Hästen i sig måste vara balanserad i kroppen innan den kan påverkas av vår balanserade energi! tror jag iaf!

Det får man ju spendera livet med att hitta!
Jag menar att det du pratar om, att släppa stress och negativitet, det kan ju inte sopa undan rena obalanser i hästen, inget mirakel som helar alla fel menar jag.
Så då hästen är i hyfsad balans kan den klara av att ta till sig den energi vi alstrar då vi möts och tränar!
Kommer jag jordad som fanken och mår topp med klara positiva bilder i huvet, men hästen har skitjobbigt med en tand eller överskottsenergi, då skiter den väl i min dagsform och visar sin frustration.

Vi måste båda vara i balans för att få till de där härliga väldans givande passen menar jag!

Lika ofta kunde hästen ta ner mig som jag påverkade hästen negativt med min prestationsiver. brukar försöka analysera hästens välmående och förmåga innan jag börjar sända ut energi (:börja joxa och träna). Flummigt, jag vet, men vi gör ju det hela tiden, ger energi till omvärlden! Skickar jag ut jätteenergiska signaler om rejält arbete och fokus, och hästen känner sig som skrutt. Då blir det ingen balanserad träning. Vill mötas på ett lämpligt stadie varje gång om det går. Ibland stöttar vi varann och bara överlever en dag!:smirk:

Kommer jag jordad som fanken och mår topp med klara positiva bilder i huvet, men hästen har skitjobbigt med en tand eller överskottsenergi, då skiter den väl i min dagsform och visar sin frustration.
Positiva mentala bilder kan vara lika missvisande och vilseledande som negativa, eftersom dom kan hindra oss från att se och acceptera det som är.

Vi måste båda vara i balans för att få till de där härliga väldans givande passen menar jag!
Balans -allt och inget på en gång, så himla mycket och pytte lite.

Jag har själv erfarit en helt ny typ av balans genom fridans, något som jag aldrig tidigare hållit på med. Det ger mig en känsla av att vara fri som en häst, i sin egen balans, i sin egen spontana rörelse. Det är kul när perspektiven vidgas, inrymmer jag mysande. Mindre analyserande, mer praktisk erfarenhet, är min melodi. Kroppen är den del av själen som syns.
:bow::)

Jo jag är nog själv lagd åt det kännande hållet hellre än analyserande! Därav bristen på akademiska poäng men en del praktisk erfarenhet av diverse saker.
Tycker att känslan går först i all träning, även om man kan behöva analysera saker för att få en heltäckande förståelse för vad som eg händer!

Typ då man ska argumentera för en sak, det duger lixom inte att säga, det käändes så bra, om någon vill ha bevis eller förstå.
kan man sätta ihop känslan med en logisk förklaring så känns det tryggare och man behöver inte tvivla på sin känsla utan kan rida vidare i rätt trygg förvissning om att hästen o kroppen visar vad som är rätt, och jag kan analysera ut vad som behövs då känslan säger, -nu fattas något!

Jag menar inte positiv inställning som i -Nu tror jag oss om mer än vi borde göra! (det kallar jag naiv!)
Alltså skapa stress pga en för högt ställd målbild.
Utan mer en positiv attityd som låter det ske som bör ske! Tro på att det rätta, lätta och vackra är möjligt bara man låter det komma fram.:cool:

har anammat det där, -Sitta stilla, göra ingenting, sommaren kommer och gräset växer av sig själv...
fast samtidigt jobba som fasen för att förutsättningarna ska finnas där! Hm, låter motstridigt men det är nog just i tanken som jag måste släppa drivet mot framsteg och bara jobba på efter förmåga och låta ske det som ska ske... -och ha kul!

Typ då man ska argumentera för en sak, det duger lixom inte att säga, det käändes så bra, om någon vill ha bevis eller förstå.
kan man sätta ihop känslan med en logisk förklaring så känns det tryggare och man behöver inte tvivla på sin känsla utan kan rida vidare i rätt trygg förvissning om att hästen o kroppen visar vad som är rätt, och jag kan analysera ut vad som behövs då känslan säger, -nu fattas något!

Jooodå, för mig räcker det! :devil:
Idag kände jag att jag hade mycket fin kontakt med hästen med sitsen à la centaur, vilket var en mäktig känsla som kändes bra (även om det inte var hela passet utan kortare stunder), centaur = bra känsla! :D
Men sen så räcker det såklart inte alltid när man ska diskutera teoretiskt. Då väntar man bara på att någon ska dyka in och säga; "nej nej, det där låter FEL! du ska känna att hästen BÄR dig, inte centaur!" :rofl:

Haha, ja men om du förstår mekaniken kan du ju förklara varför du valde att använda uttrycket om centauren, och så fattar dom vad du menar! :D

Teoretiskt sett skulle man tycka det var bättre, men praktiskt sett så känns det som att ju mer detaljer man skriver - desto mer att snurra bort sig i och haka upp sig på! :p

Själva ordet centaur betyder ju att man känner sig som ett med hästen och att hästens rörelse är min rörelse så att säga, och att jag kan påverka hästen bara av pytteförändringar i min egen kropps rörelse = bra kontakt. Kände även att hästen "satt ihop" med bra struktur, balans och lite bärighet och var tillräckligt lös i kroppen för att han skulle vara mottaglig för den typen av "kontakt" med min sits, eller om han blev så tack vare min sits.

Istället för att skriva en så här lång utläggning med brister både i att det är långt och redan nämnda risker så tycker jag "centaur" förklarade det mycket bättre! :D

Nej, nej, inte kentaur! Du ska känna mer häst framför dig än bakom!!! ;)

Haha, vad var det jag sa! *devil*

mer häst framför men utan kentaur - ändå inte lika trevlig känsla! :p

(ursäkta OT...)

Oj, nu har det blivit så många svar att jag inte vet vart jag ska börja.

Tycker att det är en kul utsvävning vi fått. Gillar diskussionen :)

För övrigt nu så vill ja meddela att vi har börjat rida lite smått. Fyra gånger har vi varit ute, var av en gång helt själva. Känns som att det är precis det han behöver, ut och röra på sig lite.

Han har även lugnat sig mycket efter flytten till hans riktiga hem. Han stortrivs med alla hästkompisarna. Jag tror det har varit en anledning till att han tidigare varit "bråkig", han har haft så mycket olika behov som inte blivit tillfredställda, men som han nu får utlopp för i hagen. En stor förändring för honom, bara att få se fler av sin egen art omkring sig. Han känns mycket mer trivsam och börjar få ro i kroppen.

Till helgen får vi staket till ridbanan och då ska vi försöka oss på lite löslongering/kommunikation igen. Jag tror det kommer se anorlunda ut denna gången mot tidigare.

Jag har slutat att reagera när han äter på grimskaftet, och nu tycker jag inte han gör det så mycket längre. Har inte jobbat honom i tyglar än - och det lär nog vänta lite till, men jag tycker inte han känns lika stressad o ostimulerad längre över huvud taget. Att han trivs märks i hela hans sätt. Skönt tycker vi.

Om någon vecka ska vi åka till en superbra tränare och få lite tips och råd i hur vi ska lösa longeringen. Ser fram emot detta.

Men jag efterlyser gärn fler trevliga övningar man kan göra med häst som är oral. Alla hittils har varit givande och gett idéer.

:banana:

Då får ta och lära honom apportera! :D

Kul att han börjar bli hemmastadd och att det går framåt! :)

Liknande trådar

Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 200
Senast: Lisasliv
·
Dressyr Hej, ända sedan jag köpte min häst så har jag upplevt 99% av ridpassen att hon hänger sig i min hand och har noll respekt för bettet och...
Svar
13
· Visningar
2 657
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama