Äta på tyglen vid träning för hand

Kookaburra

Trådstartare
Hej!

När ni jobbar era hästar enligt AR, vid hand...
Vad gör ni åt hästar som är i tandlossning (eller inte) som har lite koncentrationssvårigheter med att lyssna på er men mycket fukuserad på var tyglen är så att den går att få tag i med munnen? Det blir inte så mycket komunikation... mest en "jätterolig" (för vissa) tygellek.

Har ni tips?

Just nu har vi lagt ner tygeljobbet o löslongerar istället, för att bygga upp lite ledarskap.

Jättesugen på övningar ni har på förråd.:banana:

Sv: Äta på tyglen vid träning för hand

Viktigast är att inte låta det bli en rolig lek, dvs aldrig släppa fokus så mkt att hästen får tag i tygeln.
Sen är det så att en häst är en mkt enkel varelse som bara kan göra en enda sak i taget, antingen jobba MED sin människa eller hitta på egna övningar som att knuffas, äta tyglar, leta spöken etc.

Mao ord så hitta på bättre övningar så att hästen jobbar med dig och inte har tid med egna övningar.
Ena parten i ett häst ryttareteam bestämmer övningen. Bägge kan inte göra det.

Jag hade krävt hästens uppmärksamhet på det jag försöker göra och sagt till att äta på tyglarna är inte acceptabelt;)

Det var just dessa "bättre övningar" jag efterlyste ;)
Jag jobbar som du säger, ger honom helst inte möjlighet till att få tag i tygeln/linan.

Än har vi bara haft kanske 5 gånger tillsammans, och nu i dag så kände jag stor skillnad på lyhördhet. Men han har så svårt att låta blir tyglarna/linan. Som att han är fokuserad på mig, men har någon sorts tvångstanke....

Har du konkreta tips på övningar?? :)

Senast ändrad:

Jo, han vet mycket väl att det inte är acceptabelt, men har svårt att låta bli när den smaskiga linan/tyglen kommer nära mulen.:d

När jag uppmärksammar hans "dåliga beteende" (några olika exempel jag provat: "nej" eller att bli bestämd och lite hård, eller bara dra ut ur munnen eller avleda med att pocka honom någonstans på kroppen ex skenben eller rygga) så kan det istället ofta bli värre. Nu jobbar vi mest bara med lina för tyglar känns inte som någon idé. Känns som att så länge jag avleder honom med annat så kan han ofta glömma bort sig. Säger jag till kan han försöka kriga lite mer istället. Hmm, lite unghingstbeteende...:angel:

Har ni fler konkreta tips på hur jag kan avleda?

Ok, var kanske otydlig :).
Om din häst har tid att bita på tygeln så jobbar den inte. Att hålla på och dra ut tygeln ur munnen är alltså en väldigt rolig lek för hästen, ett sätt att roa sig istället för att jobba.
Så istället för att dra ut den ur munnen så be om mer jobb, fattar den pet på bakbenen så be om mer undertramp.
Alla protester/lek/fjant från hästens sida bemöts med mer jobb.
Då fattar den snart att det är bättre att fokusera sig på dig från början.
Man ska aldrig gå med på att leka hästens lek, i ditt fall dra tygeln ur munnen, i andras fall kanske det är leta spökleken o.s.v.
Förslag på övningar..Beros ju på var ni är, svårt att säga utan att ha sett er.

Tack för ett mycket bra svar!! :)

Han är bara 3,5 år så han "förstår" inte så himlans mycket än. Och att "jobba" vet han inte vad det betyder så bra. Vi är som sagt bara i första första stadiet. Men jag ska definitivt be om mer när han gör så, vad det nu ska bli. Ska börja öva på att flytta bakdelen så det kan bli en övning vi kan avleda med. Jag ska sluta att dra ut linan ur munnen, och istället be honom att göra något... Det kan nog funka!! :) Tack

Har du fler små tips? Vi kan alltså inte något speciellt än. Fyndiga nybörjarövningar för unghäst är det som gäller här. :)

Ok, en sån ung häst som inte är så mkt jobbad har koncentration för stilla övningar i skritt i kanske 8,2 sekunder eller nått :D
Bäst att köra tex travövningar på lina och emellanåt så tar du in den och jobbar den en väldigt liten stund vid hand , en minut eller nått, innan du skickar ut den i trav igen. du ska skicka ut den innan den tröttnar och hittar på egna övningar så att säga.
Fokusera på övningar med rumpan, ej huvudet, tex be den stanna med ett visst bakben på ett visst ställe och stå kvar. Tex att den ska göra halt med ytter bakben i ett spår mellan frambenen, eller innanför eller nått. Hoven ska sättas exakt där du bestämt.

Känner igen det Djurjouren skriver litegrann.

Jag har jobbat med 2 yngre pojkar som varit plockiga med tyglarna vid arbete vid hand. Den första var lätt skadad på sin orala fixering, något vi gissade berodde på att han var "överaktiverad". Det var ett tecken på stress, han kunde inte göra "ingenting". Hursomhelst, han bet efter tygeln så fort han tyckte det blev för enkelt. Och för hans del gällde det att variera övningen inom 1-2 steg, precis hela tiden. Då lät han bli tyglarna, om jag till exempel flyttade två steg öppna, två steg sluta, halt, fram, två steg vändning runt bakdel, två steg vändning runt framdel, två steg trav, två steg skritt, 2 steg trav-halt-2 steg trav. Plocket kom också när han kunde "förutse" övningarna, det var alltså ingen hit att använda sej av "mönster" på honom. (andra hästar jag jobbat med tycker det är positivt att kunna förutse och blir "tryggare" i arbetet då)

Den andra har jag hemma nu, det slår aldrig fel med honom när jag jobbar honom vid hand och introducerar något som är hyfsat nytt för honom - då är koncentrationen på topp och jag tänker "Jaha, det verkar lugnt på tandfällningsfronten nu". Men nästa pass, det kan vara dagen efter, då jag tänkt repetera det "nya" - så kommer plocket i tyglarna. Då är det bara att öka svårighetsgraden :idea:
Rätt rolig egenskap tycker jag, smarta hästar som kräver lite stimulans är roliga att jobba med.

----

Men jag har också min äldre valack som plockar efter tygeln när han tycker att jag begär för mycket. Men han är betydligt mer dominant än de första två, och kanske även lite latare (? att han nafsar efter tygeln verkar mer vara ett uttryck i stil med "Det här var då fruktansvärt skitjobbigt och jag tycker du är en kärring som begär det av mej" - trots att det kan handla om något som han verkligen är helt dunderbefäst i och alltså inte bör vara sååå jäkla jobbigt), så skillnaden ligger nog däri.

Jag tror att plockande i tygeln kan vara en stress reaktion på människans energi. Om vi fokuserar på vår rörelser och vår energi så vet vi hela tiden vad vi förmedlar, vilket bortde vara harmoni. Hur ändras så läget för hästen?

Kan vi inte läsa energi som i känslor så kan vi kanske fokusera på energi som i rörelse, att hela tiden ha fokus på den harmoniska rörelsen istället för att kontrollera/ lägga fokus på tygeln...Vissa hästar blir väldigt stressade av människans mentala energi.
:)

Jag har en 2 åring som jag börjat jobba lite vid hand. Typ förstå sväng och stopp.. Han är helt galen i tyglarna, försöker hela tiden få dem i munnen. (Detta gäller i princip allt som rörs på sidan om munnen, grimskaft mm..)

Jag har dragit tyglarna genom käkremmen tillsvidare.

När jag är ute och går med grimskaft så har jag en läderrem som jag trär grimskaftet genom så lillbusen inte får tag i det...

Djurjouren:
Tack för tipsen. :) Vi ska försöka med detta. Låter som ganska avancerat o koncentrationskrävande, men helt klart värt att prova i de mest koncentrerade stunderna. Bara underlaget vill bli bättre snart :(

evis:
Jo, jag förväntar mig att det kan vara så att det kommer att gå i perioder lite som tandfällningen är som värst... Bra idé att variera så snabba byten att det inte blir förutsägbart. Ska ta in dom tipsen...

Sen är det ju precis så du säger, dom gör det alla av olika anledningar... Bäst att lära sig vad dom menar... hehe. Ses i Ö-vik snart för övrigt ;)

Rikkan:
Han är ny i landet och aklimatiserar sig så sakterliga. Jag håller dock helt med dig med om detta ang energier... bara att han är så ung än, att det inte är så lätt för honom (eller mig;)). Han kan ibland vara på en egen liten planet.. och då spelar det ingen roll hur mycket jag fokuserar min energi. Vi har lixom inte nått riktigt dit än..:crazy:
Han blir lätt närgången när han känner sig trygg och tycker att jag eg borde vara en hästkompis på 3,5år som busar istället för att vara så "tråkig". Vi har nu lagt ner tygeljobbet ett tag, för vi är inte redo helt enkelt. Nu jobbar vi på att ha bett i munnen för att vänja sig vid att det kan ligga nåt på tungan som inte går att svälja och som inte flyttar på sig. Idag hade han munnen still i kanske 4 minuter... av 20 minuters övning. hehe.

galoppirruette:
Tack för superbra tips om käkremmen!! :bow: Vad är det för läderrem du använder med grimskaftet? hur fäster du den??

Nu jobbar vi på att ha bett i munnen för att vänja sig vid att det kan ligga nåt på tungan som inte går att svälja och som inte flyttar på sig. Idag hade han munnen still i kanske 4 minuter... av 20 minuters övning. hehe.
Har du funderat på om du är för ambitiös?
Har du testat att enbart öva 4-5 minuter, för att hålla er båda fokuserade och harmoniska? :)

Min äldre käkar på tyglarna (eller min ärm) då kraven blir för stora för dagsformen eller då det finns mer energi i kroppen än vad övningen ger utlopp för. Alltså antingen av frustration pga tristess eller frustration av överkrav.
Fast överkrav brukar det bara bli då kroppen är övertankad med energi som låser det hela och han är spänd.
Mjuk energi med rörlig kropp och han klarar krav utan att överreagrea och måsta bli "oral" och plocka och äta på allt inom synhåll!

Har hört att intelligenta hästar som har mycket i huvudet lätt blir "orala" och rör mkt på mulen och gärna tar saker i munen.
kan stämma för vår lite trögare (mentalt) häst har hela tiden munnen blick stilla och stängd. reagerar på saker med att bita ihop i stället. Honom kan man hålla runt mulen i flera minuter och ha som stresspåse.. Gosmule! inga tendenser till nafs o plock!

Hehe. Ja, dessa 20 min övning var nu i stallet med träns på medans jag borstade. Så jag vill nog inte kalla mig överambitiös. ;) Jag kräver inte att han ska hålla munnen stilla, utan vill mest att han ska vänja sig vid att bettet är där i...

När vi jobbar, dvs lös i liten inhägnad, så håller vi väl mest nu på med att skapa kontakt. ev lite arbete på lina mellan varven. Han är mycket konstaktsökande och trevlig när vi jobbar lös - men linan är ju bara så rolig att stöka med när han tycker jag är för tråkig. Han behlöver maximal stimulans helatiden om han ska vara intreserad av att "jobba" dessa små små stunderna vi har harmoni. Dom är nämligen lättvindliga dessa sekunder... :D

Ja, nog är han intelligent i så fall ;) Om oralitet är en produkt av detta. hehe.

Jag tror att han inte får nog utlopp för sin energi, vilket ju även det måste vara en faktor helt klart, precis som du beskriver. Han har en urdålig hage nu som inte går att springa i så när vi kommer till en ridbana där han kan rejsa lite så jagar han upp sig att jag blir rädd att han ska slå sig :crazy:. Längtar till måndag, då blir det bättre för då flyttar vi hem och kommer få lite bättre hage och kompisar. Då ska vi även börja rida så smått.

Senast ändrad:

Jag tänkte på det häromkvällen när jag hade ut min unghingst och jobbade med honom. Om de är understimulerade från början är det inte något bra läge att begära koncentration. Och unghingstarna så här på våren är ju rätt fulla i bus? :) De hårdtränar ju för att kunna impa på brudarna.

Fast det du och evis skriver säger nog inte direkt emot varann?
Jag upplever att ju mer inne jag är i jobbet med hästarna, desto lydigare, coolare och mer fokuserade blir dom. En trend som syns på de flesta hästar i olika grader.
Om då MITT fokus ändras när jag ökar intensiteten (glömmer att fladdra iväg i tankarna osv) så blir ju resultatet samma oavsett? :p

Jag tänkte på det häromkvällen när jag hade ut min unghingst och jobbade med honom. Om de är understimulerade från början är det inte något bra läge att begära koncentration. Och unghingstarna så här på våren är ju rätt fulla i bus? :) De hårdtränar ju för att kunna impa på brudarna.

Samtidigt vill man väl att de ska kunna BLI stimulerade av träningen? :p
(Har ingen vana av unghästträning för hand, däremot okoncentrerade/understimulerade hästar när man börjar träna dom till en början. Och då utnyttjar man ju träningen för att få mer stimulans när man väl börjar få koncentration...?)

Nu har jag inte gått tillbaka och läst vad som sagts, kommer inte ihåg.
Spontant svar till dig:
Inte om du bär på stress, som kan komma ifrån tanken eller känslorna eller kroppen. Däri ligger skillnaden. Det finns människor som fokuserar och samtidigt bär på mental stress som påverkar när dom jobbar sina hästar i koncentration. Glädje uteblir. Stress reaktionerna läser vi i hästens rörelse eller beteende. Det är dock inte alla som söker ovillkorlig glädje här i livet.

Liknande trådar

Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 200
Senast: Lisasliv
·
Dressyr Hej, ända sedan jag köpte min häst så har jag upplevt 99% av ridpassen att hon hänger sig i min hand och har noll respekt för bettet och...
Svar
13
· Visningar
2 657
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama