Äta gräsklipp??

T

tant

Har sett att häsar får gräsklipp från trädgården. Kan det verkligen vara bra? Dessa unghästar får dessutom hö och äter det gräs som växer i hagen.
 
Sv: Äta gräsklipp??

Det är inte bra att ge hästar gräsklipp. de får ju i sig avfallen efter gräsklipparen. Dom slänger väl kanske gräset där för att dom vill bli av med det. =/
 
Sv: Äta gräsklipp??

Hästar ska INTE äta gräsklipp!! Kan om man har riktig otur få botulism. Plus att som Ellinor skrev få i sig avfall..
 
Sv: Äta gräsklipp??

Jag har hört att hästar ABSOLUT inte ska äta gräsklipp. Men jag trodde det var för att de kunde få stopp eftersom det var så sönderhackat!

Varför skulle hästar få boutolism av gräsklipp och inte gräs som de äter???
 
Sv: Äta gräsklipp??

Om gräset är klippt med elektrisk grästrimmer då?

*sneglar på dom små förväxta gräsplättarna och betet som inte räcker till*
 
Sv: Äta gräsklipp??

Varför skulle hästar få boutolism av gräsklipp och inte gräs som de äter???

Bra fråga! Har hört och läst det lite här o där, men aldrig en förklaring.. Men jag skulle tro att det är så att botulism bara kan bildas om gräsklippet får vara ett tag i "uppsamlingsbehållaren". Botulism kan ju bara bildas i en syrefri miljö. Det behövs också protein från t.ex. jord. och det kan jag ju tänka mig kan komma in. Om däremot behållaren töms på en gång, eller att man har en gräsklippare som "sprätter" ut allt i samma takt som den klipper, då tycker jag inte att det skulle kunna bildas botulism! Det är ju också fler saker som ska "stämma" för att det ska kunna blidas botulism (gynnsamt ph etc.) , så risken kanske inte är jätte stor. Fast jag skulle aldrig chansa.. Dessutom så finns det ju som sagt var även andra orsaker att inte ge av gräsklippet.

/ _86a_ som skrev en uppsats om botulism i gymnasiet. Har dock glömt en hel del.:angel: :( Kom dock ihåg att aldrig öppna en sillburk som "buktar ut" eller har annan konstig form. Risk för botulism! :eek:
 
Sv: Äta gräsklipp??

Gäller alla konserver för övrigt. Hade inget med tråden att göra över huvud taget, men, men.. Sägs också att man inte ska äta av en sillburk som varit öppnad för länge, för då kan det bildas botulism (är ju inte så fräscht i övrigt heller men det är en annan sak). Förstår dock inte detta... Botulism bildas ju bara i en syrefri miljö.
 
Sv: Äta gräsklipp??

Man ska absolut inte ge hästar gräsklipp pga den stora risken för foderstrupsförstoppning!! En gräsklippare mal ner gräset i alldeles för korta bitar, så hästen får i sig för stor och kompakt massa per tugga. Låter man däremot gräset växa sig högt så kan man kapa det med lie och ge hästarna i lagomma mängder, så det inte ligger rester kvar som kan börja "jäsa". Du kan ju påpeka det för dom..... lite sådär i förbigående.......vad jag har hört så bla bla bla :D
 
Sv: Äta gräsklipp??

_86a_ skrev:
( Kom dock ihåg att aldrig öppna en sillburk som "buktar ut" eller har annan konstig form. Risk för botulism! :eek:

Gäller det även surströmmingsburkar? De brukar ju ha en viss förmåga att "bukta ut":D

Immer
 
Sv: Äta gräsklipp??

Verkar vara en hel del myter angående att ge gräsklipp till hästarna.

Är ingen fara att ge hästarna gräsklipp så länge det är helt nytt, men om det till exempel legat för länge i uppsamlaren så blir det samma process som startar i en öppen ensilagebal bara att det går mycket fortare.

Angående botulismen så borde det inte vara större risk än om dom äter det direkt från gräsmattan, även om risken för botulism från ensilaget ökar när ts går under 40%, men det är inte förrän då som miljön passar botulismen.

Och om du inte ska ge gräsklipp pga foderstrupförstoppningsrisken, så får vi nog sluta ge hästarna både lusern-hack och hö-hack.

Mvh
Camilla
 
Sv: Äta gräsklipp??

Foderstrupsförstoppningsrisken är större eftersom värmen från gräsklipparen påverkar gräset så det klumpar ihop sig lättare, vilket inte hö, avbetat gräs och lusernhack gör.

Utöver många punkter som redan tagits upp får man tänka på hur mycket näring man plötsligt ger hästen på en och samma gång. Kolikrisk och störd tarmflora är andra bitar att tänka på innan man ger gräsklipp.
 
Sv: Äta gräsklipp??

Jag har också hört att det inte är bra tt hästar äter gräsklipp.
 
Sv: Äta gräsklipp??

Nej det kan nog inte vara bra eftersom att det åker in i motorn eller vad man ska säga och därär det la typ bensin å sånt?
 
Sv: Äta gräsklipp??

Foderstrupsförstoppningsrisken är större eftersom värmen från gräsklipparen påverkar gräset så det klumpar ihop sig lättare, vilket inte hö, avbetat gräs och lusernhack gör.

Fast där hade jag resonerat annorlunda för känner du en värme i gräsklippet då är det enligt mig inte fodrings dugligt, ungefär som att jag inte hade fodrat med en ensilagebal som det gått värme i.
Så värmen från gräsklipparen borde inte vara större än värmen från huggaren när du slår hö eller ensilage.

Däremot håller jag med om att man får tänka på hur mycket man ger så att det inte blir för stor chock för mage och tarm.

Mvh
Camilla
 
Sv: Äta gräsklipp??

Ringde och rådfrågade en veterinär för ett par år sedan. Hon tyckte jag kunde ge lite i taget om jag ville använda gräsklipp, hon trodde absolut inte att det skulle vara livsfarligt på något sätt. Det borde ju vara avgaser i hösilage också om man nu har det som argument för att det skulle vara farligt. Små givor var iallafall vad veterinären rekommenderade (det är ju oftast rätt kraftigt näringsrikt gräs)!
 
Sv: Äta gräsklipp??

Pratade med vet för någon dag sedan eftersom min häst fått fång. Vi pratade då bl aom det faktum att en 'snäll' granne gett våra hästar just gräsklipp, vet höll på att ramla baklänges för det är tydligen giftigt för alla hästar och då särskilt för sådana med känslig mage som fångisar då har. Det blir en jäsningsprocess direkt i gräsklippet därför var det giftigt enligt honom + att det som någon annan skrev var stor risk för foderstrupsförstoppning.
 
Sv: Äta gräsklipp??

Om det gäller surströmming vet jag inte. Är helt borta på det området! Har aldrig vare sig ätit eller luktat på surströmming, o ja, hm inte ens sett en surströmmingsburk. Om de brukar bukta ut så är det kanske ingen fara? Har aldrig hört att dödligheten bland norrläningar är högre på grund av att de äter surströmming :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
975
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
364
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp