Äta gräsklipp??

Sv: Äta gräsklipp??

ch791022 skrev:
Fast där hade jag resonerat annorlunda för känner du en värme i gräsklippet då är det enligt mig inte fodrings dugligt, ungefär som att jag inte hade fodrat med en ensilagebal som det gått värme i.
Så värmen från gräsklipparen borde inte vara större än värmen från huggaren när du slår hö eller ensilage.

Däremot håller jag med om att man får tänka på hur mycket man ger så att det inte blir för stor chock för mage och tarm.

Mvh
Camilla


Men vad JAG inser om varmt foder, och vad andra gör är ju inte samma sak... Det går ju inte att utgå från att alla tänker och tycker samma sak, har samma bakgrund och erfarenhet heller.
 
Sv: Äta gräsklipp??

Angående botulismen så borde det inte vara större risk än om dom äter det direkt från gräsmattan, även om risken för botulism från ensilaget ökar när ts går under 40%, men det är inte förrän då som miljön passar botulismen.

Men gräs har en ts- halt på typ 20%... Dvs. det är under 40% :angel: Har du sen en behållare som är lufttät så finns faktiskt risken.

Hade för mig att jag hade läst det att botulism kunde finnas i gräsklipp, i bl.a. Ridsport. Och jag fann det. Men ingen förklaring här heller :mad: Så här står det i alla fall -
Förutom i kadaver och jord kan bakterien finnas med i gräsklipp som innehåller jordrester.
(Ridsport nr. 13/2003). Är förövrigt en bra artikel om botulism i sig med där.
 
Sv: Äta gräsklipp??

Linda.B skrev:
Hästar ska INTE äta gräsklipp, det är giftigt och kan orsaka kolik.
/Linda


har också hört att det kan orsaka kolik.. tror jag läste det i en "min häst" för tusen år sen...:smirk:
 
Sv: Äta gräsklipp??

Jag har också läst en serie i Min Häst som gick ut på det :D , sedan dess har jag varit tvärsäker på att minsta lilla gräsklipparklippta grässtrå varit livsfarligt för hästar. Men då kanske det var mer invecklat än så trots allt.
 
Sv: Äta gräsklipp??

haha. det var som tusan. tänk om det var samma..
ja min häst har man fått mycket ifrån
 
Sv: Äta gräsklipp??

LÅT INTE HÄSTEN ÄTA GRÄSKLIPP!!!!!!!!!! fetrsom när man klipper gräset så kommer det ju ut lit olja/bensin och det är naturligtvis inte bra! risk för kolik
 
Sv: Äta gräsklipp??

Foxy_Escada skrev:
LÅT INTE HÄSTEN ÄTA GRÄSKLIPP!!!!!!!!!! fetrsom när man klipper gräset så kommer det ju ut lit olja/bensin och det är naturligtvis inte bra! risk för kolik
Men alltså...
Förstår inte hur många här tänker igentligen.. jag förespråkar inte att ge hästarna gräsklipp.

Men att använda argumentet bensin/olja är lite lustigt.. vid en höskörd så slås ju höet först sen vänds det ett par ggr och sedan kanske det buntas eller tas in löst.. blir en väldig massa vändor med traktorn på åkern..
Medans gräsklipparen kör över gräset en gång..:angel:
 
Sv: Äta gräsklipp??

håller med dej där.
funderar också på det där, om man har hagarna brevid vägar så kommer det ju mycket avgaser och sånt skit ut i luften och lägger sej i gräset som dom sedan äter. visst det kommer ju inga abnorma mängder, men ska man vara petig så kan ju inte de heller vara bra.
 
Sv: Äta gräsklipp??

hmm.. jaaa det har du faktiskt rätt i. aldrig tänkt på, ni har en poäng där. men det är iaf inte bar att ge hästen gräsklipp det ger kolik. men jag ska kolla upp det här med höskörd, nu blev jag fundersam...
 
Sv: Äta gräsklipp??

Fast lusern är nog itne klippt med gräsklippare som släpper ifrån sig avgaser o.s.v. Det är ju det hästarna får i sig. Det finns inte heller i lusern och det andra som du tog upp, var bara tvungen att kommentera det. :p
 
Sv: Äta gräsklipp??

Fast lusern är nog itne klippt med gräsklippare som släpper ifrån sig avgaser o.s.v.

Nä, lucern skördas ju med traktorer och andra redskap som drivs och smörjs med helt ofarliga saker...:smirk:
 
Sv: Äta gräsklipp??

Va ja vet så ska man inte ge gräsklipp eftersom den kan läcka olja/bensin.. och en traktor kan man inte jämföra med en gräsklippare..:cool:
 
Sv: Äta gräsklipp??

kl

en sak att tänka på - hästar som får fritt beta i en hage undviker (oftast) sådana grässorter som är lätt giftiga/onyttiga.MEN om man ger sönderhackat gräs så har dom inte en chans att undvika sorter dom inte bode äta - om det råkar finnas sådant med i klippet alltså.

Har själv varit tvungen att stödfodra mina pållar med extra gräs o tycker mej ha märkt att ju "mindre bitar" gräset är i ju lättare tar det värme...spec om man slår mycke på en gång o sen lämnar det o ligga på en kärra några timmar .... :o - klar hälsorisk för hästarna! & bara å slänga gräset.
 
Sv: Äta gräsklipp??

Anledningen som jag hört varför man inte ska ge gräskipp är för att gräset i gräsmattan är för "klaftigt".och hästar har svårt att tillgodose sig det.Pga att gräset är klippt massa gånger under sesången ser fibrerna annorlunda ut än i vanligt gräs som växer naturligt.
 
Sv: Äta gräsklipp??

Nikita4evR skrev:
Va ja vet så ska man inte ge gräsklipp eftersom den kan läcka olja/bensin.. och en traktor kan man inte jämföra med en gräsklippare..:cool:
Nej, en traktor drivs av diesel, vilket är mycket miljöfarligt. En av de största miljöbovarna i vårt land, dessutom svår att påverka. Dessutom kan traktorer också läcka olja (motorolja, diesel är också olja), och har en betydligt större oljetank än en liten gräsklippare.
 
Sv: Äta gräsklipp??

Alla maskiner som "innehåller" olja/brännolja/bensin mm kan läcka. Den saken är klar. Inte bra om det hamnar i maten åt hästarna - åxå självklart.
Med min ringa erfarenhet :angel: ... bara slagit gräs med trimmer nåågra år ...kört traktor ett tag :smirk: ... gräsklippare så sällan som möjligt :) ... jo det ät ofrånkommligt att det droppar lite olja mm o kommer avgas på grödan som man ger hästarna. Möjligt att ni har jätterengjorda o fina klippare men åtminstone merparten av dom klippare jag har sett är inte alltid sååå fräscha undertill :eek: :eek: ... inget jag skulle stoppa i mina pållar ... den gröna äckelröran ...

som jag skrev förrut är ju som jag ser det risk om det blir FÖR SMÅA bitar o för tätt packat så kan hästarna inte sovra o känna VAD dom äter utan ALLT slinker med - dessutom är gräsklipp vått o slabbit o oftast gott... väl gödslat...dom äter hastigt
 
Sv: Äta gräsklipp??

Om man nu behöver ge sina hästar extra gräs så, varför inte ta fram lien och slå själv.Det brukar iallafall vi göra och det är hur smidigt som helst,dessutom så slår ni väll ner brännässlorna.Dessutom så får ni lite träning på köpet.....
 
Sv: Äta gräsklipp??

tror nog att det är större risk att en gräsklippare läcker(+att den nog inte är särskilt fräsch under) än en traktor (som varken har tank eller släpper avgaser så nära marken, som det sas tidigare: det går nog inte riktigt att jämföra), annars skulle det nog vara mer diskussioner om traktorer som redskap vid foderframställning..men det är ju bara vad jag tror..:smirk:

håller för övrigt med Gilda.. mycket smartare sätt och mer hygieniskt..:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
975
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
364
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp