Äta avföring!

keilir

Trådstartare
Vet inte om tråden kanske ska ligga under foder :confused: eller nåt, men då får väl ansvarig flytta den.

Vad beror det på att en häst ibalnd står och äter avföring? Är det brist på näring eller några vit/mineraler?

Kan naturligtvis vara en blandning av massa saker, men vad har ni för erfarenheter?

Sv: Äta avföring!

oftast äter hästen träcken i samband med antingen proteinbrist eller för låg grovfodergiva, dvs hästen VILL tugga mera.. så om man ser en häst som äter sin träck kollar man grovfodergivan, är den tillräcklig (minst 1,5 kg /100 kg häst) så bör man kolla upp näringsvärdena.. vill man inte analysera grovfodret så kan man testa med att ge ex lusern 1-2 kg beroende på storlek på häst och se om träckätningen upphör..

och rätt uttryck är koprofagering ;)

en annan "olat" som finns är ju träätning, men då var det en klok bukare som upptäckte att hästarna slutade äta på träpinnarna i hagen om h*n gav selentillskott..

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 002
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har vi åkt till en stuga som vi ska vara i en vecka. Eller det är väl ett hus ingen stuga men iallafall. Men ja det är väldigt...
Svar
11
· Visningar
1 052
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar