ASVH-lång handläggningstid?

C

Cozmoz

Är det någon här som upplevt lång handläggningstid hos de? Jag ställde en enkel fråga, i mitt tycke för säkert 3-4 veckor sedan, om en viss stam skulle få gröna papper. Inget svar och hästen är ju säkert såld vid de här laget. Jag har ringt men inget svar heller.

Jag har samma erfarenhet av det tyska förbundet, däremot av det belgiska och holländska har jag superbra erfarenhet ifrån, jag letade efter en uppfödare, mailade belgiska, de svarade inom en dag med hans namn, tfn, mail osv. Och då hade jag bara hästens namn som han var uppfödare på. När jag sedan skulle kontakta holländska förbundet för hästens tävlingssresultat tog det knappt en dag det med.

Finns det på något sätt så jag själv kan räkna ut om det blir gröna papper?

Sv: ASVH-lång handläggningstid?

Kan du inte försöka att ringa ?

Jag har ett KWPN sto som jag fick asvh stämpel i passet på.
Enda anledningen var att jag ville visa henne på kvalitets för att kunna stamboksföra pappersvägen.
Varför vill du att din skall ha gröna papper ? Är det en fölunge ?

Prova att maila igen, ibland försvinner ju mail ut i tomma intet.
Jag har alltid fått svar inom ett par dagar.

Svårt att räkna ut men om hästen i fråga är registrerad i huvudstamboken i sitt förbund och det förbundet är ett av de förbund som ASVH godkänner så bör hästen hamna i samma register som de grön-papprade.
Tillhör hästen ett annat förbund eller är registrerad i nåt annat än huvudstamboken så är det en individuell prövning.

Jag har försökt att ringa :cool: Hästen är 2 år, jag inbillar mig att den är mer värd med gröna papper? Eller det kanske bara är en inbillning? Att det egentligen inte spelar någon roll?

Hästens pappa är "fokklasse 3", vad betyder det? Jag antar att 1 är bäst? Så kanske där försvinner de gröna papperna ändå? :angel:

Generellt sett så behöver du bara gröna papper om du skall visa på någon av ASVH's bedömningar, dvs 3-års eller kvalitén.

Om det är en valack så spelar det ju ingen roll ur avelssynpunkt.

Jag skulle inte dra mig för att köpa en häst med gråa papper eller utländska papper.

Om hästen är reggad i ett utländskt förbund som är godkänt av ASVH så är det ju aldrig ett bekymmer.

Nej det klart. Hästen är fortfarande hingst säger ägaren (eller sa, nu vet jag inte om den är såld). Pappan är med i NRPS som inte godkänns av ASVH väl? Vad blir det för papper då?

Jag mailade också gällande en registreringsfråga för 5 veckor sedan och har inte heller fått svar...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·
Avel hej! har nyligen skaffat foderhäst och jag funderar lite på det här med stam osv. hon kommer från tyskland enligt hennes pass, och det...
Svar
1
· Visningar
716
Senast: KickiH
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX