Astma i stallet?

S

sommardag

Någon som har astma men ändå rider och har häst?
Hur funkar det?

Sv: Astma i stallet?

Sämre på sommaren, bättre på vintern. Är allergisk också, så pollen och damm påverkade alltid. Hemma i eget stall vande jag mig snabbt, bara man kom ihåg att ta sin medicin (förebyggande, flixotide). I nya stall reagerar jag fortfarande. Måste komma ihåg att ta med mig Ventoline.

Undvek att damma med strö och hö, undvek väldigt dammiga hästar och dammiga ridplaner.

Har inte varit i ett stall på ett tag nu, och trots att jag inte har astmabesvär annat än vid de värsta pollentiderna skulle jag troligen reagera rätt starkt om jag hälsade på i nåt stall en längre stund.

Jag tror det hela beror på hur grav astma man har.
Jag har främst ansträngningsastma men är även ganska känslig för damm.
Jag undviker att sopa för mycket och ska i fortsättningen akta mig för att vara med vid städning av höskullar och andra dammiga aktiviter. Jag fick ett rejält anfall sist jag var med även fast vi hade masker på oss.

I övrigt fungerar det bra. Vi har ett luftigt stall (öppet rakt igenom dygnet runt) och undviker att borsta dammiga hästar inne, för hästarnas skull. Det gör att miljön även är optimal för mig.

Så länge jag var i stallet nästan alla dar funkade det bäst, som att jag vande mig. Ryktade aldrig eftersom stövet var värst, inte ens munskydd hjälpte. Hade överdragströja eller vände vanliga tröjan bakofram när jag skulle borsta :-) Hade ALLTID Bricanyl med mig.

Nu när jag inte har häst regelbundet så blir jag väldigt allergisk snabbt och behöver både Bricanyl, ögondroppar och näsdroppar.

Någon som har astma men ändå rider och har häst?
Hur funkar det?

Min flicka har astma men det är inget vi tänker på överhuvudtaget.Hon är i stallet hela tiden och gör allt som behövs med hästarna, numera har vi i och för sej utestall till dem.
Hon tar alltid lite större dos medecin förebyggande inför tävling (bricanyl och pulmicort)och vi har alltid med oss kortison tabletter om det skulle behövas.
Enda gången det riktigt märks är på sommaren om man måste vara inne i ridhus och tävla eller träna,då har hon väldigt svårt att andas.

Jag har kronisk bronkit och även luftvägs kollapser ibland.
Försöker undvika att sofa allt för djävligt, dammsuger faktiskt stallet på dammiga utrymmen mellan varven. Står ute när jag borstar leriga hästar och tänker mig för.

Har alltid brikanyl och pulmikort med mig. Har även adrenalinsprutor som finns väl utplacerade vid luftvägskollaps. Har oftast en med mig själv.

Är på vårdcentralen en gång i veckan och andas i maskin där.

Men funkar peppar peppar bra.. Vad gör man inte för sina djur liksom? Skulle inte vara jag utan dom. Dock måste jag säga att häst är inte så jätte jävlig, då är katt och kanin (och höns) riktigt jobbigt! Klipper mina hästar på vintern så jag kan använda mikrofiber trasa och binda stövet tex.

Men man lär sig hur man funkar. :)

Oh ja :)
Har astma, dock ingen livshotande, samt massa allergier mot det mesta förutom själva hästen ;) Är mest allergisk mot hö.

Det värsta är att rensa i hö, eller borsta en dammig häst som rullat sig i lera.

Tar luftrörsvidgande och antihistamintabletter, men det hade jag nog gjort även om jag inte haft häst.

Har 5 egna hästar som bara jag sköter. Som tur är har vi kallstall där dörren kan stå öppen och ventilera. Borstar stallgången och lägger in hö det sista jag gör på dagen och visst nyser jag några gånger i bilen på vägen hem men det är det värt. :P

Viktigt att tänka på är en BRA kvalitet på hö om man ska hålla på mycket med det. Ett hö med dålig kvalitet dammar och är ofrächt. Borsta inte hästen så noga, stäng inte in dig i ett stall om någon nyss har sopat eller mockat.

Jag har astma och tar symbicort morogon och kväll samt luftrörsvidgande tabletter på kvällarna. Är allergisk mot djur och damm men bor med två katter och har häst. Katterna är det inga större problem med då jag liksom vant mig vid dem. Träffar jag andra katter eller hundar reagerar jag direkt med astma och besvär i ögon och näsa. Är jag hemma mycket reagerar jag mer också.

Hästen har jag på lösdrift så jag slipper allt som har med en dammig stallmiljö att göra. Ingen sopning och inga leriga hästar inne. Behöver inte heller hantera hö eller halm då det ingår. Det funkar superbra och jag får inga besvär alls när jag är i stallet. Hälsar jag på i andra stall reagerar jag däremot, mycket eller lite beroende på hur luftigt det är.

Kommer aldrig flytta hästen från lösdrift, både hon och jag trivs så det är perfekt!:bump:

Jag har ganska lätt astma, värre på vintern och när jag är förkyld. Använder pulmicort när jag är förkyld/känner att det är jobbigt och bricanyl innan ansträngning (ex. ridning) och vet jag att det kommer vara extra dammigt (ex. vid fällning) så tar jag bricanyl innan jag åker till stallet.

Jag har aldrig haft några stora problem, visst är det lite jobbigt ibland i stall med dålig luft, när det dammar mycket osv. men jag har hittat en balans med medicinen som fungerar. :) Och blir det för jobbigt kan jag ju alltid ta en paus och gå ut ett tag - jag får inga kraftiga attacker utan det kommer mer smygande så jag brukar hinnan stoppa det hela :)

Har själv haft problem och har en kompis som har det och jag säger bara investera i en hästdamsugare!
Sen skulle jag om jag hade möjlighet använda mig av hösilage och undvika halm om det gick.
Annars skulle jag bete mig som jag hade en hosthäst i stallet hehe. Undvika att yra runt damm allt för mycket med andra ord :)

Det bästa är ju att ha eget stall, men som sagt, bara toppkvalite på strö och hö, jag klarar halm bättre än torv och spån, undvika att städa skullar, dammsuga lite då och då i stallet. Fukta gången när man sopar( är det absolut bästa) och sköta sin medicin.
Jag fick ju diagnosen i 17-års åldern, då BARA ansträningsastma som, då jag inte tog min medicin, blev rejäl astma.
Men jag kan fortfarande sköta hästarna, de är jag inte allergisk emot:D

Alldeles utmärkt bara jag tar min medicinering enligt ordination :D

Jag har numera oftast en medryttare/hästskötare som borstar min/mina häst/hästar.
Undviker att handskas med höet, halm och torv är bannlyst som strö använder enbart dammfritt spån och jag sopar sällan....

Jag tar på morgonen: 20mg Bricanyl tabletter, 2 st aceltylsystein tabletter upplösta i vatten, 1 tablett Telfast 180 mg.

Mitt på dagen: 20 mg Bricanyl tabletter.

På kvällen: se morgon.

Ventoline spray vid behov.

Fick min diagnos när jag var ca 7-8 månader men tyvärr så vägrade mina föräldrar att medicinera mej så när jag var fyllda 18 tog jag själv tag i medicineringen.
Har astma utlöst av: ansträngning, kyla, värme, pollen, djur ( både päls och fjäder ), nötter, skaldjur, tobaksrök/stark parfym/blommande krukväxter = stark lukt m.m.
T.o.m. spädbarnslukten/spädbarnsferromonerna ger mej astma, så att sniffa på en mjuk bebismage ger mej alltså astma :crazy:

Fyllde 50 för några år sedan och anser att så länge jag tar min medicin och undviker i största mån det jag inte tål besväras jag inte av astman..... :D

Därför har jag 2 hästar, 8 katter :angel::angel::angel:

Senast ändrad:

Alldeles utmärkt bara jag tar min medicinering enligt ordination :D

Jag har numera oftast en medryttare/hästskötare som borstar min/mina häst/hästar.
Undviker att handskas med höet, halm och torv är bannlyst som strö använder enbart dammfritt spån och jag sopar sällan....

Jag tar på morgonen: 20mg Bricanyl tabletter, 2 st aceltylsystein tabletter upplösta i vatten, 1 tablett Telfast 180 mg.

Mitt på dagen: 20 mg Bricanyl tabletter.

På kvällen: se morgon.

Ventoline spray vid behov.

Fick min diagnos när jag var ca 7-8 månader men tyvärr så vägrade mina föräldrar att medicinera mej så när jag var fyllda 18 tog jag själv tag i medicineringen.
Har astma utlöst av: ansträngning, kyla, värme, pollen, djur ( både päls och fjäder ), nötter, skaldjur, tobaksrök/stark parfym/blommande krukväxter = stark lukt m.m.
T.o.m. spädbarnslukten/spädbarnsferromonerna ger mej astma, så att sniffa på en mjuk bebismage ger mej alltså astma :crazy:

Fyllde 50 för några år sedan och anser att så länge jag tar min medicin och undviker i största mån det jag inte tål besväras jag inte av astman..... :D

Därför har jag 2 hästar, 8 katter :angel::angel::angel:

Jag har allt det där också , utom småbarnsferomonerna. Jag medicinerar inte så kraftigt som du men utan klarar jag inte att jobba i stallet :cool:. >Hästen får borsta sig själv mot snön och korsdrag när man sopar i stallet.
Bricanyl Pulmicort Telfast Aerius mm hjälper långt.

Det går bra. Vet inte hur allvarlig min astma är, men har hamnat på akuten några ggr. Men tar ingen medicin, blir sämre av den än av astman..... Om det är kris=kvävs så har jag ventoline men skakar i flera timmar och får hemsk hjärtklappning så försöker klara mig utan.

Jag är allergisk också men det ger ffa ögon/näsbesvär, har huvudsakligen ansträngningsastma, även om jag givetvis också får svårt att andas om det är mkt pollen. Men sådär riktigt akut blir det bara vid ansträngning. Tål inte heller kyla eller fuktigt väder, då blir jag mkt sämre. Så jag kan få det lite jobbigt vid ridning under höst och vinter, då brukar jag ta en skrittpaus tills jag kan andas normalt igen. Men att gå en promenad till fots nu är helt omöjligt för mig, det går enbart mitt på sommaren när det är varmt och torrt. Dvs utan ridningen så skulle jag inte komma mig ut alls vintertid.

Tål hästar men är jätteallergisk mot gräs (hö) och damm, så ber oftast någon annan om att fixa fram hö om det skall i nät eller vägas etc. Om jag skall ge hö får jag ta hela flak, men även då reagerar jag lite. Och att borsta leriga hästar går absolut inte, använder täcke och spolar leriga ben. Har hänt att jag inte orkat spola och då kan jag knapt andas när jag försöker borsta bort det nästa dag.

Man får ju ta lite förhandsregler, men något stort problem är det inte. Har inga problem att vistas i stallet och reagerar inte på höet när det ligger i en bal eller inne hos hästarna. Jag mår väldigt illa på sommaren när gräset blommar, men det är främst pga allergin. Och gräs finns ju oavsett överallt.

Givetvis måste stallet vara rent, välventilerat och dammfritt, och hö och spån får inte damma! Men det är ju ett måste för hästarnas del också, skulle aldrig ha ett stall med dålig luft eller ge dammigt foder. :crazy:

Senast ändrad:

Jag har både grav astma och enorma allergier men har ändå häst.
Allergisk mot häst, spån, hö, damm, alla pälsdjur och mycket mer. Astman är förutom styrd av allergin även extremt känslig för vädret samt att jag kan ligga i soffan och göra absolut ingenting och helt plötsligt få ett gravt anfall.

Tar pulmicort FORTE morgon och kväll, Bricanyl 0,5 alldeles för ofta samt att jag nu fått Lomudal inhalator utskrivet som jag också ska börja ta. Det är nu konstaterat från lungkliniken efter noggranna undersökningar hur pass allvarlig den är även fastän jag haft astma sedan drygt 8-9 års ålder (är 26 nu) och mediciner biter inte så det testas nya med några månaders intervaller.

Men för att underlätta för min del så använder jag ALLTID vantar i stallet, jag borstar ute när hästen ser som värst ut...typ lerinpackad och jag har det alltid välstädat i stallet. Hö't står ute under pressening och istället för att packa höpåsar varje dag packar jag upp typ 17-18 stycken på samma gång. Hm, det finns egentligen mycket saker som jag gör men då detta är en sådan stor del av min vardag så tänker jag liksom inte på det så det är svårt att komma på specifika saker. Har dock ALLTID med mig astmasprejen och telefon när jag rider. Rider alltid ute då ridhus får min astma att gå i taket.

Det sätter såklart många käppar i hjulen för mig och mitt hästeri och det kan göra mig SÅ frustrerad. Jag vill så mycket, men kroppen sätter stopp.

Senast ändrad av en moderator:

Har samma problem som dig och jag tar heller ingen medicin, tycker också att jag blir sämre av den..
När fick du astma?
Vet du hur många % nedsatt dina lungor är pga astman?

Får man fråga varför du får tabletter istället för dom "vanliga" astma medicinerna som man andas in i lungorna?

Det finns ju många andra sorters astmamediciner, du får prova dig igenom sortimentet.;)

Haha jag började skratta när jag läste ditt inlägg då jag kände igen mig så mycket i mig själv. Är också sådär överallergisk/känslig/astmatisk och reagerar på allt möjligt, det händer ofta att jag inte ens vet vad det är jag reagerat mot denna gång.

Liknande trådar

Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
378
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar