Astigmatism, mycket eller lite?

Estivuz

Trådstartare
Har enligt optikern -2.5 i astigmatism och det är alltså det som är cylindermåttet på receptet.
Det är svårt att hitta linser för astigmatism till bra pris. Jag undrar hur allvarlig astigmatismen är på en skala så att säga? Kan jag köpa linser utan korrigering för detta och ändå se hyfsat? Eller har jag för mycket astigmatism?

Skiljer en hel del i pris mellan astigmatismlinser och vanliga nämligen....

Har enligt optikern -2.5 i astigmatism och det är alltså det som är cylindermåttet på receptet.
Det är svårt att hitta linser för astigmatism till bra pris. Jag undrar hur allvarlig astigmatismen är på en skala så att säga? Kan jag köpa linser utan korrigering för detta och ändå se hyfsat? Eller har jag för mycket astigmatism?

Jag har lindrigare astigmatism än du och måste ha korrigering för det om jag ska ha linser. Försökte utan men det gick inte, men det innebär ju inte att det inte kan funka för dig. I mitt fall sa optikern att det var lite 50/50 om det skulle gå eller inte, folk är väl en smula olika i hur känsliga de är, kan jag tänka mig. Men testa utan korrigering, ett provpaket med linser kostar ju inte mycket.

Sant, men de har erbjudande på lensway nu, 4 för 3. O där har det inte ens de astigmatiska linserna jag behlver. Hmm. Svårt.

Har du provat ut vad du ska ha för styrkor på linser sedan innan? Styrkorna skiljer sig ju mellan glasögon och linser eftersom linsen kommer närmare ögat.

Jag har -0.5, vilket är för lite för att korrigeras med linser. Mig stör det! Jag hade gärna haft korrigering. Så -2.5 tycker jag låter mycket!

Jag tycker att astigmatismen stör bra mycket mer än den vanliga närsyntheten. Det var en enorm lättnad när jag började se lite sämre och kunde byta till rätt korrektion, och då var det bara 0,25 som skilde (på min nivå av linser är det 0,5 mellan styrkorna och jag låg precis mitt emellan två styrkor rätt länge). Så jag skulle definitivt ta linserna för astigmatism i ditt fall.

Jag minns inte cylindern men klarar mig utmärkt med linser som inte korrigerar. Troligen är min astigmatism inte så "allvarlig".

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 415
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 881
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V