Assossierar inte spöt med skänkeln / Reguliärt tempo

M

mimmi_t

Hej :)

Min Ponny har tendens att sakta ner även när jag inte ber honom om det. Det förekommer mest i traven , mycket progressivt saktar han ner. Om jag skänklar på honom så upptar han vanlig trav igen , men efter några minuter så saktar han ner igen , och jag anser att sitta och skänkla hela tiden är helt fel.

Problement är att om jag läger spöt på honom , så flyger han till och "flyr" ifrån mig , jag anser att han uppfattar det mera som ett straff och inte en hjälp för att han ska svara på skänkeln. Han assossierar helt enkelt inte spöt men skänkeln , vilket gör att efter några minuter så saktar han ner igen.

Har ni några tips för att lära honom att stanna i det tempot jag vill tills att jag ber honom om något annat ?

tackar ;)
 
Sv: Assossierar inte spöt med skänkeln / Reguliärt tempo

Har väl inget tips, förutom att du kanske måste driva mer med sätet och din position i sadeln? Ingen häst är ju självgående, även om vissa fattar att en avsaktning inte är på sin plats och därför travar på ändå. Tänk trav, trav, trav och rid därefter. Låter flummigt, svårt att förklara...

Hans spörädsla hanteras nog lättast från marken. Det låter som att han måste lära känna spöet och inse att det bara är en förlängning av din arm, alternativt ett påskjut som din skänkel är.
 
Sv: Assossierar inte spöt med skänkeln / Reguliärt tempo

Tack för svar !

Han är inte alls rädd för spöet , jag har gjort övningar från marken mm. Han förstår liksom inte att spöet är för att hjälpa mig med skänkel utan tror att det är bara för att "slå" honom eftersom han inte lyssnar bättre efter ..
 
Sv: Assossierar inte spöt med skänkeln / Reguliärt tempo

Men måste man inte driva hela tiden? Eller snarare påminna att det är trav som gäller? Ingen häst fungerar väl så att man bara behöver trycka på i trav och sedan inte göra nåt förräns det är dax för avsaktning eller ökning? Det är vad jag har lärt mig i alla fall, att man måste "underhålla" traven.

Och det där med spöet. Lägger du spöet alldeles bakom skänkeln? Tänkte bara, för ett tag trodde jag att spöet bara skulle användas på bogen eller bak på rumpan (nybörjare, jag vet :crazy: )

Hoppas det går bra för dig. Skulle vara kul att höra hur det går!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens hopplektioner börjar med markarbete, och det var dags för en markarbeteslektion. Jag stod trevligt nog uppskriven på Laroko...
Svar
0
· Visningar
281
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 446
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 461
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp