Aspergers - Handikapp?

E

Egonson

Jag har fått diagnosen nu. Aspergers Syndrom, en "lindrig" form av det, högfungerande Autism.
Det räknas ju som ett funktionshinder i vanliga fall.
Men, kan det räknas som ett handikapp inom ridsporten?

Mitt funktionshinder gör bland annat att jag är mycket rädd för att trilla av och skada mig, vilket i sin tur gör att jag inte kan utsätta mig för vissa saker som barbackaridning, ridning utan stigbyglar, ridning på hästar som jag inte riktigt kan lita på osv..
Blir jag rädd kan jag inte hantera min rädsla så bra som andra, utan blir gärna blockerad och då funkar inget som det ska.

Det borde nästan räknas som ett handikapp, eller..??
:confused:

Sv: Aspergers - Handikapp?

tävlingsmässigt-troligtvis inte

hippoterapeutiskt-kanske..
du kan ju provat attkola m ridskola om u kan få rida ne enda häst som är tålig o stabil på privatlektion..och vara bered d att betala för det.

hittar du rätt häst lösre sig nog rätt myckert kan jag tro

Thina

För mig...

...innebär ridningen ett handikapp så till vida att jag utvecklat en social fobi som gör att jag inte kan rida i andra människors närvaro och därmed inte heller tävla. För mig är det ett handikapp men hur det bedöms om man ska tävla kan jag inte svar på.

Min sida om Asperger: www.angelfire.com/psy/psykiatri

Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mig...

Vilken jättebra sida du har gjort :bow: :)
Har själv försökt mig på att fixa en sida, men det blev bara fel så jag la ner det.

Har i alla fall fått två hästar på ridskolan som jag trivs ihop med, och som jag varierar mellan. Funkar jättebra :bow:

Vilken bra hemsida!! Har letat efter info på nätet om asperger och din sida är nog den som förklarar mest. Vi tror att min son har asperger. Han har inte fått ngn diganos än eftersom väntetiden är ca ett år. Vi får nog en tid i höst.
Mycket av det det du skriver stämmer in på honom och man får en förståelse för varför han är som han är och kan rätta sig efter det. Kuratorn på högstadiet var väl den som först uppmärksammade att han kanske har asperger. Själv insåg jag väldigt tidigt att han inte var som andra och har accepterat att han är annorlunda men inte förstått varför.

Har väl inte med ditt inlägg att göra, men tack för en bra hemsida!

Jag skulle nog säga att du får tävla handikappdressyr och blir i så fall en profil 39 (mentalt handikapp, lång historia och krångligt om man inte är insatt). Tävlar själv handikappdressyr och det finns faktiskt några som jag inte märker något "fel" på, mer än att de kanske har programläsare för att de har svårt att lägga hela programmet på minnet. Hör med Helena Hagberg som är hk-konsulent på ridsportförbundet.

Okej. Jag har ju svårt för sådana saker som har med kontakt med för mig okända människor att göra, och behöver lång tid på mig att lära in saker så som programridning.
Blir jag nervös glömmer jag lätt allt som jag lärt mig, och blir blockerad så jag inte kan fortsätta. Har också svårt att hålla koncentrationen och svävar gärna iväg i andra tankar och glömmer då bort mig totalt.. :o :angel:

Det är ju inte roligt om det blir så på en tävling om man nu ska tävla.
Men är det anpassat så att man t.ex kan få programläsare så hade det ju fungerat också för mig, jag behöver någon som säger till mig vad jag ska göra i sådana situationer.

Visst får du ha en person som läser programmet för dig under ritten, det är helt tillåtet och det kan ju vara någon du känner så slipper du ta kontakt med någon du inte känner. I stort sett alla hjälpmedel du behöver för ditt handikapp är tillåtna.:smirk:

Programläsare får man väll ha i vissa vanliga klasser också, så det är inget hinder för att inte tävla "vanliga" klasser.

Dorinda skrev:
Programläsare får man väll ha i vissa vanliga klasser också, så det är inget hinder för att inte tävla "vanliga" klasser.

Jag har hört det också, vet däremot inte om det stämmer, man får väl hoppas det för det skulle nog många ha hjälp av.:)

Jag har alltid sett tävling som en omöjlighet för mig just pga asperger. Mest för att jag hade behövt en massa hjälp med runtomkring-saker och att få bara den organisationen runt mig att fungera skulle antagligen vara svårare än att vinna hela tävlingen! Man måste ju hjälpa människor att hjälpa en på rätt sätt också... och jag hatar att vara på platser där jag inte vet PRECIS vilka rutiner som gäller.
Hade dock varit intressant att veta vad som gäller - är AS ett godkänt handikapp?

Helt spontant så borde det ju gå under kategorin för att kunna tävla med handikapp. Det är ju en diagnos av neurologisk problematik. Lycka till ialla fall!

Hur gick det då? *NYFIKEN*

Blev det klassat som ett handikapp i tävlingssammanhang?

Hur gick det då? *NYFIKEN*

Blev det klassat som ett handikapp i tävlingssammanhang?

Det undrar jag oxå! Jag har asperger, skulle vara kul och veta om jag får vara med.

Vet att tråden är gammal

Det var bara funderingar jag hade, jag har inte tävlat än. Jag mår faktiskt bättre också, även om jag har självklart har kvar mitt handikapp skulle jag kunna klara mig ok på en vanlig tävling om min känsla säger mig rätt. Även om jag skulle bli jädrigt trött efteråt efter all koncentration.

Jag känner mig i vilket fall väldigt mkt mer skärpt och på g än för några år sedan och jag mår så mkt bättre :)
Jag har mkt lättare att prata och umgås med folk nu också. Det har jag tränat så in i helskotta på och det funkar.

Så jag har tyvärr inte kommit fram till något svar om det går bra att vara med på handikapptävlingar. Men jag tycker också att det borde eftersom Asperger faktiskt är ett fukitonshinder trots att det inte syns.

Senast ändrad av en moderator:

Kolla med handikappkonsulenten på ridsportförbundet, Helena Hagberg. Hon borde veta om det klassas som handikapp eller ej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka