Aspbarkspellets

Limelight

Trådstartare
Någon som ger sina hästar det ? Fungerar det bra ?.

Mina hästar, speciellt den ena, har börjat gnaga något fruktansvärt på träden i hagen och då kommer mina funderingar över om de saknar fibrer eller något dylikt. Så börjat spåna lite i aspbarkspellets, men nyfiken om det finns någon som vet något mera om det :)

Sv: Aspbarkspellets

Jag har gett det i perioder. Det har fungerat mkt bra och hästarna älskar det. Det finns någon studie som visar ett samband mellan aspbarkpellets och ocd som visat att avkommor till ston som utfodrats med detta under dräktigheten haft mindre förekomst vilket jag tycker är väldigt intressant.

Finns det att köpa lite varstans eller köper man det på speciella ställen ?
Aldrig hört talas om det och aldrig sett det, men sprang på det på en blogg och blev riktigt nyfiken på det.

Har också prövat för ett antal år sedan. Till skillnad från Wranglers hästars så uppskattade inte mina det, två vägrade äta det. Så jag slutade:).

Då sa man även att just aspbarkspellets skulle motverka inälvsparasiter.

Någon som ger sina hästar det ? Fungerar det bra ?.

Mina hästar, speciellt den ena, har börjat gnaga något fruktansvärt på träden i hagen och då kommer mina funderingar över om de saknar fibrer eller något dylikt. Så börjat spåna lite i aspbarkspellets, men nyfiken om det finns någon som vet något mera om det :)

Min häst får det sen en tid tillbaks och han tycker det är mycket gott. Han får tre dl ett par gånger i veckan. Om han har minskat sitt gnagande på boxväggarna har jag inte riktigt listat ut ännu men det verkar vara ganska nyttigt i alla fall. I mina trakter är det ganska svårt att få tag i men det går att få hemkört från Foderakuten.

Min häst får det sen en tid tillbaks och han tycker det är mycket gott. Han får tre dl ett par gånger i veckan. Om han har minskat sitt gnagande på boxväggarna har jag inte riktigt listat ut ännu men det verkar vara ganska nyttigt i alla fall. I mina trakter är det ganska svårt att få tag i men det går att få hemkört från Foderakuten.

Ah, gick in på foderakuten nu och tittade :). Fattar jag rätt när jag läser mig till att de endast tar 49kr i frakt för att köra hem det ?. Låter väldigt lite i mina öron.
Annars är det ju toppen :).

På deras info sida om aspbarkspelletsen står det att man kan ge 0.1-1kg om dagen av det. Om du inte märker någon skillnad på din häst med bitandet kanske du ska ge lite varje dag ? :)

Det hade ju varit det bästa men jag är tyvärr inte i stallet varje dag och jag vill inte be stallägaren hålla på med det.

Funkar utmärkt! Vi märkte stor skillnad efter att ha börjat fodra med Aspbarkspelletsen Kan dock finnas enstaka hästar som är lite skeptiska till detta fodret! Aspbarkspelletsen är också ett utmärkt foder till fånghästar.

Funkar utmärkt! Vi märkte stor skillnad efter att ha börjat fodra med Aspbarkspelletsen Kan dock finnas enstaka hästar som är lite skeptiska till detta fodret! Aspbarkspelletsen är också ett utmärkt foder till fånghästar.

Jaså är det bra till fånghästar med, då ska jag verkligen rekommendera detta till en vän med, hennes 3 hästar biter sönder alla deras stolp och ena av dem är fånghäst så måste vara riktigt bra för henne :).

Jag ska testa och köpa en säck jag med för att se vad de tycker om det och detta gnagande på stolp kan sluta.

Skriv gärna vad hästarna tyckte om det. Innehåller 10% melass, en del fångiskar kan det tyvärr vara för mycket för. Har funderat ett tag på detta som krubskrammel, har gjort slut på alla aspar utom någon liten till hästarna och det är ju helt klart favoriten men ibland gillas även gran, björk och annat sly också. Såg att det innehöll en del kalk så då får man räkan på mineralerna men det handlar ju om sån liten mängd man ger. Det var en del kalk i och det får jag tillsätta nu så kanske slipper det! Någon som handlat av foderakuten, gäller priserna hela landet. Skall kolla ett lokalt ställe som stod på deras lista få se om dom har.

Senast ändrad:

När jag får tag i det kommer jag skriva, men det lär kanske dröja efter jul iaf.
Får du tag i det fortare så skriv vad du tyckte om det :).

Undrar också om någon beställt från foderakuten.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
484
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka