via

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av att fodra med aspbark pellets? Vilken typ av hästar har ni använt det till, hur mycket har ni gett, har ni haft det som enda kraftfoder osv. Jag vill veta allt!
Det påstås att aspbark är naturligt avmaskande. Är det någon som har fodrat med aspbark, och med träckprover kunnat kontrollera att hästarna inte behöver avmaskas? :confused:
 
Hej!
Vi har aldrig provat men jag är själv väldigt nyfiken på detta foder, vi håller på med bla. trav och Sören Nordin propagerar för detta foder. Jag vet inte om du varit ute och läst detta men här kommer annars en länk där du kan läsa mer! www.lmfoder.com
MVH/Anders
 
Jag fodrade mitt sto som har sköra hovar med det en period, ca 6 månader. Det är för kort tid för att kunna se något resultat, men det sägs att det ska vara bra för leder, hovar och som du skrev mot parasiter.
Orsaken till att jag inte fortsatte var att det blev för bökigt och dyrt eftersom jag har långt till återförsäljare. Har bekanta som fodrat alla sina hästar under lång tid och de är väldigt nöjda.
 
Vi fodrade förra året alla våra hästar med antingen aspbarks breed eller rent aspbarks pellets. Vi tog träckprov på ena ponnyn och han var full av blodmask så någon avmaskning hade inte skett där. Han hade dessutom HS och blev inte bättre av aspbarken. Det enda som blev bättre vad att mina bäverston slutade äta upp inredningen under vintern. Tyvärr är det så dyrt att jag tycker kostnaden är högre än vad det är värt att fodra dem med det i år igen.
 
Jag gav det till min valack förra året och tycker att det fungerade bra. Jag gav inte så mycket utan mer som ett komplement till kraftfodret, och jag var nyfiken på de bra egenskaperna som aspbarken påstås innehålla. Några negativa sidor har jag inte upptäckt och min häst var (är) fin i hull, hårrem etc.

Kort sagt, jag kommer nog att fortsätta med aspbarken. :)

Mvh Huntress
 
Tack för era svar!
Ni som känner till försäljare av aspbarkpellets, får gärna pm:a mig med info om detta!
 
jag går på travskolan wången. vi gjorde ett försök och fodrade ca 20 hästar i 4 mån med aspbark, och andra sk avmaskande foder. men dom hästarna blev inte avmaskade med aspbarken... tyvärr. och sedan tyckte dom flesta hästar inte om aspbarken heller!!!
 
Var in och kollade aspbarkspelletsen och jag blir lite fundersam när man säger att hästen behöver c-vitaminer. I Christina Plancks senaste bok påtalar dock hon att hästar inte behöver tillföras just c-vitamin (har inte boken här för direktcitat).

Kommentar någon? Självklart är ju att ett uttalande kommer från en foderleverantör i detta fallet ...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 313
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 100
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp