åsna lämpligt sällskap till häst?

Sv: åsna lämpligt sällskap till häst?

Lagligt ja.

Lämpligt? Jag vet inte.
En till häst är det bästa, jag anser allt annat djurplågeri faktiskt.

Kan man inte förse sin häst med en hästkompis ska man inte ha häst alls.

Nej

Tycker det är onödigt att utsätta hästen för risken för lungmask. Om man ska ha dem tsm ska man avmaska hästen var 12 v, jag tycker det är onödigt att utsätta hästen för så mycket gift.

Det är lagligt och om det är bra eller inte beror helt på individerna. Jag har både ock och vissa hästar tycker inte om åsnor medans andra inte verkar kunna skilja på dem och andra hästar.

Lungmask är inte något större problem på svensk födda åsnor men kan vara en risk med importerade. Så att man måste avmaska stup i kvarten för att man har en åsna ihop men en häst är en riktigt skröna.

okej tack för bra information ;) Vi söker en åsna som sällskap till ett halvblod plus en shettis. Står dom i box eller föredrar dom utestall? Klarar dom kyla lika bra som hästar eller hur ligger det till? Vilket foder är lämpligt? Hur ofta verka dom? vanlig hovslagare? kan dom gå på bete på sommarn? Många frågor på en gång:D

det jag känner till är att dom inte klarar regn och blåst lika bra som hästar.

dom behöver en hovslagare som endast skor åsnor

jaha? Okej! Finns det ont om sådana hovslagare i västra götalands regionen?

Jag skulle kunna tro att ett får är ett bättre alternativ till sällskap. Hästar och får har olika betesbeteenden (de äter av olika delar och på lika sätt av betet) och att ha dessa tillsammans minskar bland annat parasittrycket på beten och hagmarker. De blir nämligen inte smittade av varandras parasiter, vilket jag kan tänka mig att åsnor och hästar blir eftersom de är såpass nära släkt. Fast det är bara en gissning, någon annan kanske vet mer? :)

Tänk på att många hästar är rädda för åsnor. Du bör nog kolla så din häst är "åsnesäker" innan du skaffar en åsna som sällskap.

Håller med samurai faktiskt... Min häst är paniskt rädd för åsnor, är hur lugn som helst i alla lägen annars, men just åsnor gör att han får panik och knappt går att kontrollera. Tydligen inte helt ovanligt heller. Kan du inte försöka komma i kontakt med något åsnesällskap eller liknande annars?
Måste bara fråga varför du vill ha just åsna, och inte väljer en shettis till :confused:

Theresa med en granne som har åsnor :p

Haha jag visste inte ens att man skodde åsnor :P

Min häst lever tillsammans med två åsnor. Det har aldrig varit några problem och mina åsnor som de flesta andra i sverige är lungmaskfria (går lätt att testa och de får inte lungmask om de inte träffar någon drabbad individ).
Åsnor däremot är kräsnare på sitt sällskap, speciellt ston. De anser oftast inte en häst likvärdig flockmedlem som en annan åsna.
Vissa hästar behöver en invänjningsperiod för att släppa sin åsnerädsla, som de kan behöva med t.ex. kor eller får också.
Kika gärna in på min hemsida om åsnor om du vill lära dig mer:

http://asnor.leineri.com/ =ÅsnePortalen

I en lösdrift hade de lamor/guanacos+shettisa+åsnor+getter och det gick jätte bra.
Men där var det en ordentligt stor ligghall, typ medelstort ridhus storlek och ca 5 hektar mark.
Enda problemet var att ena shettisen gick på lamahingsten, taskigt att skratta men det var en syn :D
Shettisen flyttades.
Där var det också vanlig verkning.
Åsnorna och shettisarna hade fångrisk så de gick inte ut på traditionellt bete.
Jag fick intrycket att de är mer uppmärksamma och "renare" i sitt beteende än de flesta hästar, så förstår att du vill ha :D

okej rädd säger du... tveksam till att min pålle skulle vara det, men det är klart att det kan man ju aldrig veta. Andledning till att jag väljer att skaffa en åsna beror förstås på att jag har intresset av just Åsna därför skaffar jag hellre än åsna än en shettis till.

jaha, det kanske hade vart en god ide att vänja henne vid åsnan till en början. :) Ja skall genast gå in på din sida och läsa, vill lära mig allt om åsnor:) Tack så mycket för länken!

Åsnor kan tycka att hästar är lite jobbiga med sitt rangbeteende. Men det är såklart individerna som avgör hur bra det funkar. Tuff åsna+ lugn häst kan nog bli en jättefin vänskap

Undrar om åsna är ett lämpligt/lagligt sällskap till häst?

Jag vet en som har shettisar och åsnor tillsammans. Om det är bra eller dåligt har jag ingen aning om... Men jag har då inte hört något dåligt ivf.... Bästa är nog att kolla upp det med veterinär.

Det gör dom inte alls, en bra välutbildad hovslagare kan också verka eller sko en åsna. Åsnor har överlag bra hovar och behöver sällan ha skor.

:o det var menat som ett skämt. är man utbildad hovslagare så bör man ju kunna verka en åsna också..

;)

Liknande trådar

Träning Hej! Hur länge är det lämpligt att ha en häst på balansplattor? Hästen är mycket van balansplattor. Har trappat upp med tiden.
Svar
1
· Visningar
156
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
613
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama