Åskväder och blixtnedslag

Sv: Åskväder och blixtnedslag

Så länge jag har tillgång till bil eller tak över huvudet är jag hyfsat lugn när det gäller åska. Men ute på en sjö eller andra platser utomhus så känner jag mig ganska ynklig. Har varit med om att åka omkull av tryckvågen vid nedslag.

Så jag har en stor respekt för åska. Samtidigt bor jag på en plats där det brukar hoppa ut eldklot ur kontakterna. Första året jag bodde här så gick åskan rakt över tre gånger när jag var själv hemma och det skakade i hela huset (Bor på ett berg).
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag och en vän hade åkt moppe till en lite smått avlägsen sjö när jag va i 15-16 års åldern. Det brakade loss ordentligt precis när vi kommit dit. Det kom så sjukt fort från klarblå himmel till bäcksvarta moln. Det blixtrade nonstopp och dånade precis samtidigt.
Inte en chans att vi hunnit undan med mopparna då. Vi fick springa ut i ungskogen intill sjön och hoppas att vi inte blev träffad av blixten där.

Det va mäktigt och jag va helt hänförd av allt trots att jag kände mej så utsatt och oskyddad.

Älskar fortfarande åskan och tycker bäst om den när den kommer på kvällen när det är mörkt ute. Då vill jag sitta på altan med ett glas rött och bara njuta:)


När jag va barn bodde vi längst ut efter en elledning. Jag vet inte om det funkar så men när blixten slog ner vid elledningen så va det som att sköt ut all överladdning i vårt hus. Lampor exploderade på löpande band och telefoner flög högt om vi inte hörde åskan i tid. Då som barn va jag rejält rädd för allt dunder..
 
Senast ändrad:
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag är fascinerad av åska och om vi är hemma/i bilen/har tak över huvudet tycker jag att bara det mysigt och häftigt och härligt.
Vi brukar dra ut kontakten till tv och internet, sen sätter vi oss på altanen och lyssnar och tittar.

När jag var liten brukade mamma alltid samla mig och mina syskon på glasverandan när det åskade, så låg vi där i sofforna och lyssnade på när hon berättade om asagudarna och asatron medan det åskade så att det skakade i fönstren. Jag kommer garanterat att föra den traditionen vidare till våra framtida barn. :love:

Min värsta åskupplevelse var när jag var 18 år, vi hade stallet och hästarna på en höjd (ett berg, skulle jag vilja påstå) och tunga moln fastnade liksom där = hysteriska oväder. Jag och en kompis var ensamma en gång när det började mullra och skyndade oss att ta in hästarna, och när jag såg henne började jag nästan gråta av rädsla. Hennes långa hår stod RAKT upp av laddningen i luften, varje gång det blixtrade så la det sig igen - för att sedan börja resa sig fram till nästa blixt. Sjukt obehagligt att se!
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Just nu så är jag tjurig på åskan då den kostade mig elaggregatet igår.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Igår kväll spelade min äldre son fotboll i Uppsala. Blixten slog då ned på planen.
Som tur var det fem minuter efter slutsignalen, så den siste hade precis klivit av den regnblöta planen.

Blixten är definitivt en sak att ha respekt för.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Är jag på backen är det ingen fara med åska, även om jag förstår dess starka krafter. Enda gångerna jag känt att det var obehagligt med åska är när jag flugit och det åskat så det vibrerar och skallrar i flygplanet. Då är det obehagligt med åska.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Så länge jag är hemma och vet att internet och telefon är ur draget och hästarna sökt skydd i ligghallen tycker jag det är fruktansvärt fascinerande.

Här har det hänt att tele stolpar ser ut som stora tomtebloss och några träd i skogen är märkta av blixten.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag har blandade känslor inför åskväder. Är jag inomhus tycker jag det mest är mysigt och tycker det är fascinerande med muller och blixtar. Fast jag har alltid koll på hur nära det är och vi brukar dra ur tv och bredband för säkerhets skull. Nu på sommaren vill jag ha lite koll för hästens skull också, han har inget skydd i hagen och blir det rejäl åska vill jag helst åka och ta in.

Utomhus vill jag egentligen helst inte vara när det åskar, vilket nog är förknippat med mitt värsta åskminne. När jag var 17 var jag på semester med min familj och en av mina bästa vänner. Vi hade hyrt en stuga vid havet i Danmark, och en dag bestämde jag och min kompis oss för att gå längs stranden in till närmaste ort. Det var nog runt 1,5 timmes promenad in, skönt och soligt väder, och inne i staden åt vi mat och handlade lite innan vi skulle gå hem igen.
Vi hann nog inte gå mer än kanske tjugo minuter förrän himlen blev mörk och stora svarta moln tornade upp sig från ingenstans, och kort därefter var vi mitt i ett rejält åskväder. Då är man inte så kaxig, när man befinner sig på stranden och bara hav och gräshedar finns i närheten. Minns att vi sprang medan blixtarna slog ner runt oss, och försökte hitta en stuga att knacka på och ta skydd i. Tillslut hittade vi en där folk var hemma, det visade sig vara svenska turister, och vi fick låna deras telefon för att ringa min pappa. Vi visste ju inte riktigt var vi var heller, så det var bara att gå ut och ställa sig vid vägen i ovädret och lysa med en ficklampa så att han skulle hitta oss...

Innan den händelsen var jag nog aldrig så brydd över åskväder över huvud taget, men sen dess har jag ganska stor respekt och håller mig helst inomhus...
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

kl

Jag har väl aldrig vart "rädd" för åskan, även om jag def har stor respekt.

Tycker som många att den snarare är ett väldigt coolt naturfenomen.
Sitter gärna inomhus, drar ut alla elapparater tänder ljus i förebyggande syfte och så har man ju brasan igång =)

Hade under 5 år turen att bo med vedspis vilket gjorde att värme /mat / hett vatten aldrig blev något problem..

När jag va i USA så älskade jag att se åskväder då även om det förstörde hela min Grand Canyon upplevelse (tordes ju inte gå ut och kolla när jag va på den norra sidan) dock va ju bildspelet när man åkte hem och kom från St George (Utah) väg 15 ner mot Las vegas på vägen hem RIKTIGT mäktig, då du ser blixtrarna på ett annat sätt än i sverige...
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Åska är mysigt! Har inga problem med att vara ute heller när det åskar, men undviker uppenbart riskabla platser då ;) Har hittills aldrig varit i något "utsatt" läge då det åskat, men i så fall hade jag nog inte riktigt benämnt det som mysigt längre.

Min mamma tycker åska är obehagligt, men inomhus är det okej i alla fall. Mormor är livrädd för åska, hon går och gömmer sig i bilen tills åskan är över och sover med gummistövlar på om det åskar på natten. Mamma har berättat om hur de (hon och systern) blev tvingade att också sova med stövlar på när de var mindre :D
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Sova med gummistövlar? Den var ny! :D

Till alla: Vad roligt med så många svar! Verkar inte som att jag är ensam om denna skräckblandade förtjusning. oj jäklar, nu är den en knapp km bort här så jag drar nog ut modemet ett tag...
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Fick ju det där monsterovädret över oss här för ett par veckor sen. Hualigen.. Annars brukar jag kunna fixa det när jag får vara inne, men då var jag nervös.
:) går INTE ut i åska, har varit med om rejäla nedslag och annat.
Visste ni att av ett elaggregat som är 40*40cmkan det bli en 5*5 cm bit kvar och resten bara försvann?
Plus att ca 200m eltråd var upplöst i kol..
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag tycker väder är sjukt häftigt, men är alltid orolig över alla djur som går ute när det åskar.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Fick mig en show nu med både blixtar och hagel, men nu har det lugnat sig. Sambon tycker jag är rolig som tar en stol och sätter mig vid fönstret som om det vore en tv. Glad att jag inte var utomhus i detta. Mullrade en del innan också när vi cyklade och handlade, och jag tror jag blir lite extra stressad av åska nu eftersom jag är gravid.

Mysläskigt att höra era åskberättelser! Har själv inte haft riktigt sån närkontakt som vissa av er har beskrivit med hår som står upp t.ex, och har ej heller riktigt sett blixten slå ner i något även om den måste gjort det väldigt nära ibland. Ett par gånger har jag varit med om att blixten kommit helt utan förvarnande avståndsmuller när jag varit ute, det har varit lite ruggigt väder och så pang kommer plötsligt en blixt med knall typ samtidigt. Då är man inte så kaxig! Det är klart att nånstans ska ju den första smällen komma också.

Läste om en läskig grej i en åskfaktabok. Det var i USA nånstans som ett gäng cyklister var ute, och himlen var blå, när det plötsligt hördes en knall och en cyklist föll ner. De trodde han blivit skjuten, men det visade sig att han på nåt sätt träffats av en blixt som kom från ett kraftigt oväder som härjade på andra sidan ett berg. Tur att sånt inte hör till vanligheterna.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Sova med gummistövlar? Den var ny! :D

Till alla: Vad roligt med så många svar! Verkar inte som att jag är ensam om denna skräckblandade förtjusning. oj jäklar, nu är den en knapp km bort här så jag drar nog ut modemet ett tag...

Ja, jösses, här åskade det också för en stund sedan. Jag hörde inget först men så vrålade mina barn samtidigt "Det åskar, mamma!" vilket de gör för att jag ska dra ur modemet:D

Grannen kom och hämtade sin son som satt i en tröska här utanför, han ville nog inte att han skulle grillas lite.....:sneaky:
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Japp :D
Hon har sina idéer om åska (och om väldigt mycket annat med...). Gummistövlar är ju visserligen ingen dum idé om man går utomhus, men liggande i en säng har jag svårt att tänka mig att det hjälper ;) Mormor sa även förskräckt när jag lekte med valpen på altanen att "man ska inte vara nära djur när det åskar, det är farligt :eek: ". Tror faktiskt inte att djur är ovanligt tilldragande för ström, i synnerhet inte ett litet djur på lågt belägen plats ;)
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Rolig mormor!

Kraftiga gummisulor ska kunna hjälpa ifall blixten träffar ett träd man står bredvid så att ström går ner i marken man står på. Då kan sulorna försvåra att ström vill gå upp i ena benet och ner i det andra. Annars har de nog ingen större funktion, men kan ju vara en bra grej ändå att tro att det hjälper för att känna sig mindre rädd. :)
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

När åskan går i närheten kan det spontanblixtra, hoppa ljusbågar och knastra i betonggolven både i stallet, verkstan och källaren pga. att jag bor på en ås som innehåller både vatten och järnmalm.

Det värsta är en gammal järngruva, dvs full med gamla gruvgångar :crazy: Bispberg här i Dalarna är ökänt för att åskan gärna går rakt över och slår ned med död elektronik i sitt kölvatten.

Personligen älskar jag åska, morfar förde över sin fascination för åska på mig :D är väldigt glad att mormor och mor inte förde över sin skräck för åska... Fast jag gillar inte när jag är ute och jobbar på ett hygge och det börjar blixtra, då tar jag mig till bilen SNABBT! Första sommaren jag hade min första häst råkade jag ut för ett åskväder när vi var upp på en ås och min häst var skodd. Vi tog oss hem ok men jag har verkligen respekt för krafterna i ett åskväder.

/geologen
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

*kl*
Jag är rädd för åska. Jag har inte direkt varit med om nån incident men nä, jag gillar det inte.
Min make däremot tycker att det är mysigt när det åskar så håller den sig på avstånd så kan till och med jag sitta och titta nu för tiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp