Åskväder och blixtnedslag

hljomalind

Trådstartare
Jag är väldigt fascinerad av åska. Börjar det åska ordéntligt på kvällen har jag svårt att gå och lägga mig för att det är så mysigt att sitta uppe och titta på blixtarna. Samtidigt är jag ganska skraj ifall jag är på fel ställe när det sätter igång. Jag gillar naturliv och har varit med om rejäla åskväder när jag varit på kanotutflykt, cykeltur, eller uppe på ett berg och plockat svamp. Känslan av att det kommer allt närmare, man har ingenstans att söka skydd, och så kommer där en blixt med öronbedövande knall på samma gång, och jag blir helt övertygad om att nästa blixt är ute efter just mig... då hade jag hellre varit hemma i tryggheten.

Vad har ni för känslor inför åska, och är det nån som varit med om något spännande eller otäckt att dela med sig av?
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag finner åska mysig på långt håll. Idag flög dock både katt och jag upp från sängen då den slog ned utanför mitt fönster mer eller mindre. Vilken jädra smäll, trodde rutan skulle gå sönder..:p
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Är jag hemma i lägenheten tycker jag mest att det är mysigt. Är jag ute i stugan och åskan går väldigt nära är det rätt kymigt eftersom blixten har slagit ned i sjön och vi haft "eldbollar" skjutandes ur eluttagen.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag väcktes av åskan i morse. Gick upp och tittade en stund.
Är inte överdrivet rädd men var med om att blixten slog ner i ett träd på gården där jag var hund/katt/hästvakt och elapparater gick sönder och det rann in vatten i källaren.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag är rädd. Tycker att det är väldigt otäckt, och lägger mig helst under en filt när det åskar. Om jag är på jobbet är jag mindre rädd, och kan "skärpa mig" för barnens skull ;). Jag vill ju inte överföra min åskfobi på andra! Nog för att man ska ha respekt för åska, men min rädsla är lite överdriven...
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Som ung var jag otroligt åskrädd, numer njuter jag av skådespelet!!:love:

Tycker att det är fascinerande att se/höra! Vill dock helst inte befinna mig på öppna fält när det drar igång:p

Slog ner några hundra meter från huset förra veckan, maffigt!! Har även haft blixtar ur eluttagen, så undviker att vara precis intill dem, samt att spola vatten när åskan går nära:)
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag älskar när himlen blir grå och man hör hur mullret kommer!:love: Jag tror det ligger i släkten...:p

Kan dock bli lite.. inte direkt rädd, men jag kan få väldigt mycket respekt när det kommer för nära och blixten slår ner utanför huset typ!
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Har varit med om flera händelser med blixt/åska som kunde ha blivit riktigt farliga, och det gör att jag helt klart har en viss respekt för det hela. De gånger jag var utsatt insåg man hur otroligt liten man var i sammanhanget, och vilka krafter det egentligen handlade om.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag är hysteriskt åskrädd, åskar det "på håll" är jag bara nervös o rädd, är det närmre blir jag nästintill handlingsförlamad... Bland det värsta jag gjort var i höstas när vi hamnade mitt i världens åskväder under en träningstävling i distans, ösregn och mörkt blev det i skogen vilket gjorde att jag höll på att rida vilse, totalt disorienterad i skogen och åskan som slog i princip över oss, fullständigt livrädd, och hästen som kände min rädsla och blev skärrad, det var inte kul....
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Så länge jag är inomhus tycker jag att åska är mysigt. Jag tittar gärna på blixtarna och räknar sekunder mellan blixt och dunder. Regnar det en riktig åskskur också förhöjer det mysfaktorn.

Är jag utomhus tycker jag att det är häftigt men får jag välja så är jag väl helst inte mitt uppe i det. Det var jag sommaren då en av riddarna i tornerspelen dog i Mariefred. Jag och familjen plus faster med make var vid Gripsholms slott när det började ösregna. Vi sökte skydd under det lilla som fanns tillgängligt i hamnen i väntan på båten tillbaka till Stockholm. Jag var aldrig rädd trots att blixten slog ned precis i närheten, men det var hemskt att inse att någon hade dött bara hundratalet meter därifrån av ett blixtnedslag.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag har nog varit närmare än dom flesta och överlevt. Byggkran som skulle svängas upp mot vinden och frikopplas, alltså perfekt åskledare om det inte var så att den stått uppallad på trävirke högt över marken. Blixten tog vägen genom kranen och följde kontrollboxen jag höll i, resten kan ni ju räkna ut. Av kontaktorerna återstod,,,,,,tja, inte mycket och det rök om mina träskor. :crazy:


Testa inte att leka med åskan, det gör ont. :o
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

F d svärmor har två gånger varit med om att hus hon bott i fått åsknedslag och brunnit ner till grunden. Oddsa det, den som kan!

Själv har jag respekt för åska, och är fast besluten att veckan som kommer beställa åskledare till hus och verkstad.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag är inte rädd, men har definitivt respekt för åskan och går helst inte utanför dörren när det pågår. Har sett blixten slå ner i en cykel ungefär en meter från min mamma när jag var yngre, den minnesbilden har satt sig ganska hårt :crazy:
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Ja det gör det, ett annat exempel är att blixten kablar höja tempen i vattnet på en stor simbassäng med 4 grader.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

F d svärmor har två gånger varit med om att hus hon bott i fått åsknedslag och brunnit ner till grunden. Oddsa det, den som kan!
Året efter sen jag flyttade hit höll jag på att sanera råttboet av kablar förra ägarna lyckades installera och när jag höll på att klippa inkommande teleledning så vad hände då tror ni? Jo eftersom det regnade ute så nog fanken skulle första åskknallen träffa telen och splittra telefonen en meter från mig, samt hoppa från ledningen jag höll i, genom mig och till vattenledningen. S*tan vad det small, men jag klarade mig den gången också utan att behöva uppsöka bårhuset och bli jordgubbe för gott.

När åskan går i närheten kan det spontanblixtra, hoppa ljusbågar och knastra i betonggolven både i stallet, verkstan och källaren pga. att jag bor på en ås som innehåller både vatten och järnmalm.


Boj: Tänk om man kunde förvara den energin till vintern. :)
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag var rädd för åskan när jag var liten men det försvann med åren. Obehagligt är det när åskan är mitt över skallen när man är ute och har en bit kvar innan någonstans att gömma sig.

Jag har förlorat två modem och ett nätverkskort i datorn pga åskan, så numera plockar jag ur modemet helt för att slippa få det till tredje gången gillt!:sneaky:
Det slog nog i "telefonledningen" när det åskade här senast. Blixt och muller samtidigt och så att hela huset skakade. Hundarna ställde sig i givakt och kikade sig runt och gick sedan och la sig och sov vidare.

Min mamma har råkat ut för en kulblixt, men den fick henne bara att sitta i ett hörn i köket någon timme....:D Hos hennes farmor och farfar slog det alltid i telefonledningarna, det var regel att man inte pratade i telefon när det åskade .
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag är oerhört fascinerad av oväder, krafterna är enorma! Att sitta i stugan och titta ut över havet då det mullrar och blixtar slår ner är en fantastisk upplevelse.
 
Sv: Åskväder och blixtnedslag

Jag har en oerhörd respekt för åska, eller snarare blixten då. Min fars släkting trotsade det där att man inte ska tala i telefon när åskan går och det föll sig så att blixten slog ner, gick genom telefonledningen och gjorde människan döv.
Jag känner också till en historia om en tjej som red på sin häst på ett fält och blixten slog ner i henne, gick genom hästen ner i hovarna varpå hästen dog. Tjejen klarade sig.
Eller mina vänner, vars häst stod i hagen någon meter från elstängslet när blixten slog ner i stängslet och "hoppade över" till hästen som stendog. När jag hade egen gård så gick jag alltid ut och drog ur strömmen till staketet.
Själv har jag varit med om att blixten slagit ner bara meter framför mig när jag var liten. Jag vill aldrig uppleva det igen så jag håller mig inne om jag kan. Dessutom skulle det aldrig falla mig in att tala i telefon, hålla på med vatten eller stå nära fönster eller eluttag. Och åskan behöver inte ens vara nära för att man ska bli drabbad. Den färdas lätt via just vatten eller ledningar och det ganska lång väg. En vän till mig fick flera hundra meter ledning uppbrunnen av blixten...

Bara för någon vecka sedan så slog blixten ner ca 10 meter från bilen uppe vid Läckö Slott. Åskan var "flera mil" bort, men det tog mindre än 5 minuter så var den över oss och slog då ner...

Jag tillhör dom som tycker det är ett fantastiskt skådespel och tittar mer än gärna, däremot följer jag dom tips som finns för att slippa undan skador...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp