Åskdödad tvättmaskin

Sv: Åskdödad tvättmaskin

Till en tvättmaskin kan man inte bara dra ur kontakten, den är kopplad i en kopplingsdos och det är inget som man ska gå och skruva i om man inte kan det.

Nä, såna kan man inte dra ur men alla apparater med stickkontakt kan man dra ur. Hos TS hade den ju kommit in via telefonen.
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Tvättmaskinen var hyfsat ny, och inte inkopplad. jag drog alltid ur den när jag hade tvättat. Åskan hade hoppat 1/2-1 m från telefonen in i tvättmaskinen. Vi drar ofta ur kontakterna, men deet är lätt att glömma, särskilt om man bara skatill jobbet och inte vara borta så länge. Vi jobbar på att åskskydda huset nu, det är väldigt obehagligt med all åska. Ska skaffa både ventilavledare, gräva ner (ja, vi har luftledning både el och tfn) och även det andra som jag inte har riktigt koll på vad det är.
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Tvättmaskinen var hyfsat ny, och inte inkopplad.

Om den var hyfsat ny så borde Hemförsäkringen ta det.
Den tog hand om räkningen på runt 12 000:- från min värmepanna.

Däremot så hade den nog klarat sig bättre om den varit inkopplad.
För då hade chassit varit jordat och blixten hade traskat vidare ner i ledningarna.
Det är vid ändpunkterna som det brukar slå gnistor.
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Nä, såna kan man inte dra ur men alla apparater med stickkontakt kan man dra ur. Hos TS hade den ju kommit in via telefonen.

...och då kommer alltså inte blixtnedslaget in menar du? Istället har den fri väg, inget som stoppar upp.

Efter 15 år i hus som åskgudarna älskade att hänga över, har jag sett fler kulblixtar än jag velat se som kommit farande ut genom telefonjacken. På Eon råder de att helst låta kontakter sitta i istället för att ha dem tomma. Så istället pluggade vi in trasiga telefoner i våra jack när åskan började mullra. Sen när det gått över jackade man ur, torkade bort soten och jackade i de fungernade, räddade telefonerna.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Fjordingtråden
  • Lösa benbitar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp