Åskdödad tvättmaskin

U

Urta

Följer många av diskussionerna här inne men har inte blivit så många egna inlägg.

Fick tvättmaskinen utslagen av åskan :mad: (hoppade från telefonen) härom veckan och nu börjar det vara ohållbart att inte kunna tvätta. Vi har lite beslutsångest och skulle behöva tips. Hade tänkt köpa en cylinda men den fick absolut sämst i råd & röns tester. Den som fick bäst var Miele. Lönar det sig att köpa en sån? Vill ha en energisnål maskin som tvättar rent, sköljer bra och inte låter så mkt. Den får gärna ta ca 7 kg (tvättar hellre sällan & mkt än ofta & lite).
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Köpte en maskin som heter Indesit, det var billigaste och största alternativet på Pricerunner just då.
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Kan inte tipsa om maskin men vill bara fråga:

Du har väl anmält till ditt försäkringsbolag?

Du kan nämligen få ersättning för skadan...

*upprepar förtvivlat: du har semester Jenny, du har semester...för mig själv*

/Skadereglerare Jenny
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Min fd make och jag köpte en svindyr Miele för 13 år sedan. Tyvärr förlorade jag vårdnaden om den vid vår skilsmässa men den lever fortfarande och tvättar lika bra som då den var ny.

Jag kan varmt rekommendera Mieles produkter, de få jag har använt har varit riktigt, riktigt bra.
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Kan inte tipsa om maskin men vill bara fråga:

Du har väl anmält till ditt försäkringsbolag?

Du kan nämligen få ersättning för skadan...

*upprepar förtvivlat: du har semester Jenny, du har semester...för mig själv*

/Skadereglerare Jenny

Tack för omtänksamheten :bow: Har inte gjort det än, har beställt skaderapport eller vad det kallades, men man var tvungen att ta ut reparatör för att titta på den först. Borde ha vetat det förra sommaren, då lade vi ett antal tusenlappar både på att byta ut el och alldeles nya apparater av olika slag.
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Beslutsångest... Börjar vara kris att inte kunna tvätta. Har bestämt oss för en Miele. Vill eg inte sätta tillbaka den i det rum där den var, utan installera den i badrummet istället där vi inte har någon inkommande telefon. Vill inte vara med om att få även den nya "dödad". Telia är fullständigt hopplösa att prata med, de tar inte något som helst ansvar för att förhindra att vi får in åska och de hävdar hela tiden att det är vårt modem/telefon det är fel på trots att det uppenbart inte är det:devil:
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

.... de hävdar hela tiden att det är vårt modem/telefon det är fel på trots att det uppenbart inte är det:devil:

De skall helst vara jordade.
Och åskskyddade.
Man kan installera åskskydd så att man inte får det så där illa.

Att telekablarna leder in åska är inget som Telefonbolagen någonsin har tagit ansvar för.
Det är del av det egna ansvaret.
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

De skall helst vara jordade.
Och åskskyddade.
Man kan installera åskskydd så att man inte får det så där illa.

Att telekablarna leder in åska är inget som Telefonbolagen någonsin har tagit ansvar för.
Det är del av det egna ansvaret.

Jo, vi har blivit dyrbart medvetna om att vi måste ordna åskskydd. Samtidigt tycker jag att telia borde göra vad de kan för att hjälpa till också, tror vi bor extremt utsatt. Och det de verkligen borde ta ansvar för när vi har flera olika abbonnemang hos dem är att de fungerar, men adsl-et har inte funkat på en månad nu, hmmm.:devil: Det är lite tröttsamt att behöva prata med kundtjänst hela tiden som säger att det ska fungera, fast det inte gör det och vi vet att det inte är fel hos oss utan i stationen närmast.
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Har ni luftledning så kan det vara ganska så gräsligt.
Om ni dessutom är sist på ledningen så säger det "Poff" ordentligt.

Vi har numera nergrävt.
Men kan ändå kasta en kasse utrustning efter i princip varje åskväder.
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

kl

När jag var barn (hmm..låter som om jag är tant) brukade vi alltid dra ur alla kontakter när det var åska på gång - och även när vi åkte bort, för det kan ju bli åska även när man inte är hemma.
Simsalabim! :idea: Inga apparater dog åskdöden! :D
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Till en tvättmaskin kan man inte bara dra ur kontakten, den är kopplad i en kopplingsdos och det är inget som man ska gå och skruva i om man inte kan det.
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Åskskydd till en fastighet kostar runt 6000:- och för dom pengarna får man grovskydd (inkommande el), mellanskydd (ett vid centralen-centralerna) och ett skydd för telelinan.

Det är priset utan installation och sen tillkommer elektrikern (ja utom här då.):angel:
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Till en tvättmaskin kan man inte bara dra ur kontakten, den är kopplad i en kopplingsdosa
Det är inte säkert, den kan sitta på handskuttag också men då är det ett handskuttag med brytare som inte går att sätta på strömmen till innan nåt är anslutet.
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

De skall helst vara jordade.
Och åskskyddade.
Man kan installera åskskydd så att man inte får det så där illa.

Att telekablarna leder in åska är inget som Telefonbolagen någonsin har tagit ansvar för.
Det är del av det egna ansvaret.

Enklast är väl att dra ut kontakten. Det gör alltid jag på tvättmaskinen och micron då åskan går.
 
Senast ändrad:
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Det är inte säkert, den kan sitta på handskuttag också men då är det ett handskuttag med brytare som inte går att sätta på strömmen till innan nåt är anslutet.

Jag som är sambo med en elektriker har stickkontakt på min tvättmaskin :eek:

Dessutom jobbar jag själv med att sanera sånt där så....hmm....hur brukar det vara nu, skomakarnsbarn eller?

:banana:
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

hur brukar det vara nu, skomakarnsbarn eller?

:banana:
:angel::angel: Typ, eller nåt sånt.:rofl:



Ridde - som när han fortfarande jobbade med bil och traktorreparationer hade "rullstart" på lastbilen en hel vinter,,,,,,,,,,:angel:
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Enklast är väl att dra ut kontakten. Det gör alltid jag på tvättmaskinen och micron då åskan går.

Här hos oss så skulle det nöta ut kontakterna med tanke på hur ofta vi har åska.
Ärligt talat så har jag aldrig haft problem med just tvättmaskiner eller micro.
Det här är första gången jag fått något sådan berättat för mig.
Mina tvättmaskiner (2st) är dessutom fast installerade.
Så här skulle det inte vara enklast att dra ur dem.
Och inte skulle det hjälpa mot allt annat som exploderade/brann upp heller.

Värsta åskvädret någonsin som jag upplevt svetsade sönder oljebrännaren inne i min Pulsonexpanna.
Blixten kom in från elstaketet och elaggregatet via oljeledningarna och dem drar man inte så lätt ut vid varje åska.
Dessutom så förstördes 2 elaggregat (det som ledde blixten till pannan exploderade, så man skall inte ha dem inne), ett antal jordfelsbrytare, en hög hubbar och modem, diskmaskinen och basenheten till vår trådlösa telefonanläggning.

Men tvättmaskinerna och micron var hela.
 
Sv: Åskdödad tvättmaskin

Åskskydd till en fastighet kostar runt 6000:- och för dom pengarna får man grovskydd (inkommande el), mellanskydd (ett vid centralen-centralerna) och ett skydd för telelinan.

Det är priset utan installation och sen tillkommer elektrikern (ja utom här då.):angel:

Exakt och det är billigt om man slipper byta ut en massa utrustning. Har man inte luftledning och inget yttre åskskydd kan man klarar sig med ett kombinerat grov/mellanskydd.

Själv jobbar jag på ett företag som är grossist på åskskydd men inte tusan har jag det hemma för det, så det där med skomakarens ungar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Fjordingtråden
  • Lösa benbitar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp