Aska i foder?

Fia

Trådstartare
Varför har man aska i foder? Är det bra eller dåligt med ett högt värde? Vilka effekter har det? osv
Hoppas inte att jag skämmer ut mig helt nu när jag frågar detta :o Men om man aldrig frågar får man aldrig veta, heter det väl?

Sv: Aska i foder?

Har inte full koll men jag tror inte att man har i aska i fodret utan att man anger askhalt, vilket normal är det som blir kvar om man bränner ett ämne. Ett test som görs på många kemikalier tex. Det bör var ett mått på hur mycket mineraler som finns i fodret eftersom mineralerna inte går att förbränna men kan även vara ett mått på om mycket fyllmedel är tillsatt. Skulle tro att man inte vill att askhalten är alltför hög men det bör ju bero på vad den kommer sig av. Det mesta som hästarna kan ta upp som näring bör gå att förbränna och då är ju ett lågt värde bra. Hoppas någon annan har mera koll och kan ge dig ett bättre svar...

Askan är det som är osmältbart i fodret, alltså det som går igenom kroppen utan att tas upp eller brytas ned alls.

En låg andel aska i fodret betyder att hästen kan tillgodogöra sig en stor del av det, alltså.

Askan är det som är osmältbart i fodret, alltså det som går igenom kroppen utan att tas upp eller brytas ned alls.

Nej, Johan har rätt. Aska är obrännbart material, dvs. mineraler och dessa går inte ”igenom kroppen utan att tas upp”. Mineraler tas upp av kroppen åtminstone en del av dom. Utan mineraler skulle hästen inte kunna leva och den kan inte tillverka mineralerna själv.

Vanligtvis är det bra med ett mineralrikt foder dvs. ett rimligt högt värde på askinnehållet men ett alltför högt värde kan betyda att fodret innehåller jordklumpar och andra föroreningar som kan förorsaka förstoppning och kolik. Dessutom innehåller jordpartiklar ofta höga halter järn vilket kan skapa problem för hästen eftersom den har mycket små möjligheter att göra sig av med ett järnöverskott.

Anges askhalten för något ätbart så är det ett mått på hur mycket som blir kvar när man föraskat det. Analysen går i princip ut på att man väger upp kanske 5-10 gram (olika beroende på vad det är) och sen står det i en nära 600 grader varm ugn ca 16 timmar tills det bara är aska kvar och då väger man det igen och ser hur många procent av ursprungsvikten som är kvar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
532
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 329
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix