Sv: Åsikter

okej, nu ska jag inte skriva vad jag tycker för då kommer det bli väldigt mkt dumt skrivet här, men vem fan tror hon att hon är att kunna skriva så om våran sport? har hon provat själv? har hon ens sett en tävling?
vi är ju för fan den enda grenen där hästen måste leva imål.

hästarna som dog på fälttävlans vm eller om de va em, den som valde fel avstånd och fastnade benen i ett sånt där hinder som ser ut som en trappa, och bröt nacken, då var de inget tal om att ta bort fälttävlan från gren listan.

rida 16 mil är ju inte skadligt om hästen är tränad.-

fan ! nu ska jag inte skriva mer för då blir det bara fula ord här.

Hon säger emot sig själv:

"Strömsholmsveterinären Lars Roepstorff är landslagsveterinär för distanshästarna. Roepstorff, känd för hög integritet och känsla för hästen, försvarar distansridningen."

Och lite längre ner...

"Vad händer om veterinärerna är mindre vaksamma och kompetenta än Lars Roepstorff från Strömsholm?"

Slutsatsen blir, tycker jag, att distansritt kräver kompetenta och serisöa veterinärer. Det är väl ingen distansryttare som säger emot detta! Man kan ju inte avveckla en hel sport bara för att man konstaterar att "fel" folk skulle kunna orsaka skada!? Så är det ju överallt! Oseriöst folk på fel ställe kan orsaka katastrofer, vare sig det gäller politik, sport eller något helt annat.

Elisabeth Bäck borde kanske utveckla lite mer tillit och förtroende för sina medmänniskor...? ;) Det finns fler än Lars Roepstorff och hon själv (?) som månar om djurens bästa!

arg och framför allt ledsen , ringde jag i går till elisabeth bäck , jag hadde fått klokare svar av en vägg.
men kontentan av samtalet blev , hästarna är inte gjorda för dessa långa distanser och det är vi som tvingar dom att försöka klara av detta och att fömodligen dom flesta dopar sina hästar på något vis.

där fick vi alla för det också , enligt henne är dopinghistorien något som är fullt medvetet gjort och ytterligare en andledning att lägga ner distansen helt. :mad:

eye in the sky skrev:
....hästarna är inte gjorda för dessa långa distanser och det är vi som tvingar dom att försöka klara av detta och att fömodligen dom flesta dopar sina hästar på något vis.

Ja, och människor är inte gjorda för att sitta på kontor och skriva korkade artiklar. Antar att hon dopar sig med kaffe för att orka? :angel:

Vi kan bara motbevisa Bäcks påståenden med bra verksamhet - bra bredd o bra elit! Bra sammanhållning och sportsliga förhållanden.
SÅn't skapar också bra publicitet.
Vi kan inte - och ska inte - göra annat än att föra fram VÅRA synpunkter och ägna oss åt vår sport så bra som vi kan!

eye in the sky skrev:
arg och framför allt ledsen , ringde jag i går till elisabeth bäck , jag hadde fått klokare svar av en vägg.
men kontentan av samtalet blev , hästarna är inte gjorda för dessa långa distanser och det är vi som tvingar dom att försöka klara av detta och att fömodligen dom flesta dopar sina hästar på något vis.

där fick vi alla för det också , enligt henne är dopinghistorien något som är fullt medvetet gjort och ytterligare en andledning att lägga ner distansen helt. :mad:

So...har det inte vart dopingskandaler i trav,galopp och fälttävlan??? :angel: :rofl:
Jag tror det är dags för fröken Bäck att överlåta hästreportage till någon som är mer insatt och intresserad av sporten överhuvud taget! *stampar foten i backen*

eye in the sky skrev:
och att fömodligen dom flesta dopar sina hästar på något vis

Tufft av dig att ringa henne! :bow:

Att hon tror att de flesta dopar sina hästar visar att hon lever i sin egen lilla verklighet. Hon väljer att bortse från att det utförs massor av dopingkontroller som bevisar motsatsen.

Det är tråkigt om folk läser och tror på det hon skriver, men om hon är så trångsynt misstänker jag att hon är det även i andra sammanhang, och att folk därför tar det mesta hon skriver med en nypa salt. Det finns ju fler sådana journalister. Deras uppgift är inte i första hand att förmedla fakta. Snarare att röra om lite i grytan och riva upp känslor och konflikter.

*knappen* man upphör aldrig att förvånas över inkompetenta människor som snackar om saker de inte vet nånting om. *suck*
Men som CK nämde, hon kanske fick en liten koffeinöverdos så att hjärnan inte riktigt visste vad den skrev.... :crazy: :angel:

Sorglig figur den där Elisabeth Bäck. Hon borde verkligen överväga att sparka sig själv, både i baken och från tidningen.

*lånar knapp*

det är väl knappast färre hopphästar som "skrotas" varje år pga för mycket hoppning än vad det är distanshästar (även om man räknar %)

hästarna måste ju vara mer gjorda för att gå långt än att hoppa 1,6m hinder...

Madde71 skrev:
Funderade ett tag på att skriva till henne men vid närmare eftertanke så orkade jag bara inte!!! Ingen idé att ödls tid och kraft på sådana idioter.

Det är just på sådanda idioter man SKA ödsla tid... därför att det de i sin okunnighet skriver alltid får konsekvenser!

Hade detta varit publicerat på en obetydlig websida kanske man bara hade kunnat rycka på axlarna, men detta är skandaljournalistik infört i en tidning, vilket gör det hela så mycket värre.

Känns nästan som att distansförbundet uppbackat av ridsportförbundet borde gå in och kräva en förklaring.

Det personen skriver är enbart personliga åsikter, men framför dem på ett offentligt sätt.

Kräv svar!

Nu har vi alla konstaterat att vi inte håller med henne.

Jag tycker fortfarande att bästa botemedelet mot hennes distansfördomar vore att få rida en tremils träningsrunda på en av våra hästar, då hon påstod att två mil var den längsta distans en häst ville gå. Det skulle väl få henne att förstå hur idiotiska hennes påstående var. Vad tror du CK, skall vi ringa henne och bjuda ut henne på en liten sväng?

Hälsning Maja

Har ni sett att detta diskuteras också under nyhetsforumet? Alltså på första sidan under artikelinlägget som Gunnar gjort?

/Camilla

Sätter vi henne på en Dunder i toppform så lär hon inte behöva smacka eller skänkla på de närmsta 5 milen. :devil:

eye in the sky skrev:

:

Man blir stum.

:crazy:

*lånar*
Jag som inte alls har någon kunskap om distans alls, (rider själv fälttävlan) vet mer än den här journalisten som skriver om att lägga ner sporten. :cool:

Och vad jag vet så är det väl den sport som är mest naturlig för hästarna? De är väl faktiskt direkt byggda för att kunna springa/jogga långt. Det skriver hon själv i artiklen till och med och försöker sen komma på något bra motargument som inte alls fungerar ;)
Fälttävlan har också fått mycket kritik för hur ryttarna plågar sina hästar och tvingar de att hoppa hemska hinder. Det folk inte förstår är att det skulle aldrig gå att hoppa en terrängbana på en häst som inte själv ville.
Dessutom finns det inget ryttarna värderar högre än att hästarna ska klara uppgiften och må bra. Utan dem skulle de ju inte kunna tävla alls. :idea:
Jag antar att det är likadant med distans och det ni har skrivit i inläggen här bevisar det också tycker jag :bow:

Jag hoppas någon sätter dit den här journalisten ordentligt!

*lånar knapp*

Det går väl knappast att tvinga en häst till något som den inte vill i vilken diciplin du än rider?

Liknande trådar

Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 639
Senast: Capybara
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 170
Skola & Jobb En kort fråga fråga - Jag behöver läsa matte 3C på distans så snabbt som möjligt, men det måste väl gå att göra detta på annat sätt än...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Hej! Jag går lite i tankarna på att försöka mig komma in på någon utbildning som sadelmakare ifall jag inte kommer in på hovslagar...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka