Åsikter/tips ang. hingstval

Veronika

Trådstartare
Jaha, då var det dags att fundera på hingst. Har svårt att bestämma mig och behöver hjälp :D

Såhär ser lilla damen ut:

Här är hon dock ganska sommarfet
Majasnettjuli.jpg

även här..
Majasidanjuli.jpg

Lite bättre här 2½ månad senare
Majasidan.jpg

som ni ser har hon brett mellan frambenen
Majaframifrn.jpg

Här är förra avkomman e. King Marco
Millanliten.jpg

Maja är e. Stanford-Brabant-Verdi och jag vill ha en ädlare hopphingst av mindre modell till henne, gärna högställd, trevligt temperament.. Ja, önskelistan kan göras lång :D man kan inte få allt men en del kanske.. Hon har mkt egen motor och är ärlig på hinder, har ingen vägvinnande galopp men en bra ökad trav, energisk skritt.
Dessa hingstar har jag funderingar på, skriv gärna vad ni tror och tycker om kombinationen:

Cosmopolite S - han är ju ädel och elegant, har hög ridbarhet (frågan är ju hur bra han nedärver detta) Första fölårgången verkade ju bli högställda och eleganta.

Tornesch - verkar ju nedärva sin energi och goda ridhästmodell. Har hög ridbarhet.

Dammen- Verkar ge mindre och ädla avkommor, har hög ridbarhet.

Acacio- Bra temperament, verkar ge mindre avkommor (osäker). Elegant.

Två hingstar på "reservlistan"
Last Liberty- lite stor kanske men en förädlare som verkar ge högställda avkommor

Favoritas- Liten och ädel, vet dock ej vad han ger.
I första hand är jag intresserad av dom 3 översta hingstarna..

Sv: Åsikter/tips ang. hingstval

Glömde skriva att jag ska ha avkomman för "eget bruk" och vill ha en så liten/lätt avkomma som möjligt.

Hade jag skullt välja mellan dom tre första hingstarna och hade ditt sto, hade jag defenitivt tagit Dammen.

En fullblodshingst kanske? Om du vill förädla och inte ha alltför stor avkomma

Har kollat lite på fbl-hingstarna men ingen som riktigt föll mig i smaken.. (utom Favoritas då) Tipsa gärna!

Crazy här på Buke har fött upp en efter Dammen. Kan bara säga :love: . Kolla med henne om bilder, om du är intresserad.

Har också hört väldigt gott om Dammen.
Vad kul att du använde King Marco!! Jag har skött honom o han var min stora favorit (fast jag är dressyrfjant själv ;) ) bland hingstarna på Flyinge när jag jobbade där. Otroligt personlig o charmig!

MetalFairy skrev:
Har också hört väldigt gott om Dammen.
Vad kul att du använde King Marco!! Jag har skött honom o han var min stora favorit (fast jag är dressyrfjant själv ;) ) bland hingstarna på Flyinge när jag jobbade där. Otroligt personlig o charmig!

Var tyvärr inte jag som ägde henne då (5-6 år sedan) när hon betäcktes med King Marco. Men ändå roligt att höra hur han var då jag faktiskt varit väldigt nyfiken på honom :)

Och Leyla är 167-69 eller?
Iofs är ju inte Maja så stor, 159 bara med ganska smått på mödernet men på fädernet är det ju större. Kan ju slå så himla olika och en avkomma på MAX 165 hade ju vart önskvärt :smirk:
Så frågan är hur pass stor hingst man vågar använda till henne.. :confused:

Personligen gillar jag Acacio, han ger ju både hopp och dressyravkommor. Dessutom verkar han ge hyffsat litet. De avkommor jag känner på nära håll är dessutom väldigt lika sina mammor så det skulle kunna vara en fördel !

Du har inte kikat något på Calle 1046? Eller hans far Quite Easy 958
De verkar ju ge nätta och högställda föl, med mkt bra hoppkap.

/malin

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Har ett svart KWPN sto (även med i ASVH) på 16 år. E.Haarlem - Voltaire - Furioso II o på mödernet wellington - nimmerdor - Inschallah x...
Svar
6
· Visningar
2 649
Senast: sassiball
·
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
968
Senast: Linn_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka