Åsikter om Wintec sadlar

S

senap

Jag skulle vilja höra lite (eller många förresten) åsikter om Wintec sadlar av er som har erfarenhet av dom. Håller dom länge? Är de lätta att sköta? Är de bekväma att rida i?Ligger de bra på hästen? Vilket är att föredra, den som är ullstoppad, eller den med luftkuddesystem? Jag funderar på att köpa en, och det som talar för dom är att man kan ändra storleken, att jag har hört att de är relativt lättskötta och givetvis priset. Jag har hört både positiva och negativa kommentarer. Positiva från dom som har dom, och negativa från dom som inte har någon själva. Kan det vara så att det inte anses som lika "fint" pga att det är en syntetsadel?

Har lånat en Wintec en längre tid. Det var den bästa sadel jag haft!!! Jag föredrar själv syntetsdlar eftersom att de inte väger speciellt mycket och är lätta att sköta !! Jag tycker verkligen att du ska satsa på en Wintec, de är helt underbara att rida i !!! Ska själv skaffa en till nordisen när ekonomin tillåter ... :D

Är det en ullstoppad eller en med luftkuddar? När hon visade mig i affären skillnaden på hur de belastar hästryggen så såg ju luftkuddarna mycket bättre ut, men håller de lika bra som de ullstoppade. Man vill ju inte ha en sadel med punka! :D

Jag har en Wintec Isabelle.. superskön!
Den är ullstoppad...
Den ligger bra på alla mina 3 pållar.. ger en bra och bekväm sits. Jag älskar den!

Vi har en Wintec Close Contact hopp med luftkuddar.

Tycker att luftkuddarna är bra eftersom de inte kan knöla sig och dessutom upplever jag det som att hästarna gillar det.

Har man en jättebred häst så funkar inte bomviddssystemet så bra. Sadeln blir bredare fram men inte bak. Och har man en ullstoppad så kan stoppningen knöla ihop sig på mitten.

En kompis till mig har en Wintec allround och den är superskön att irda i. Och jag tycker att de är snygga dessutom! Skulle gärna köpa en sådan om jag behövde en ny sadel!

Jag har en wintec pro jumpping sadel med Cair (luft) och den är helt underbar! Har ridit både med lädersadel och syntet innan, men när jag nu skulle köpa en ny sadel bestämde jag mig för en wintec.
Den ligger bra på hästen, var dock tvungen att byta till rött järn innan den passade perfekt, men det funkade bra. Den väger nästan ingenting, min knarrar inte heller fast jag har hört andra gnälla på det. Man får bra grepp i sadeln och den är ruskigt skön att rida i. Jag kan verkligen rekommendera dem!
Det bästa med dem är nog att man slipper denna eviga smörjning. Det är bara att torka av den med en trasa och om de har blivit riktigt skitiga kan man köpa en speciell tvål till syntetsadlar och spraya på och torka av.

En jätte bra sadel!

Vi hade en förut, en helt underbar wintec isabell. Lättskött, känns inte som syntet när man rider, bra grepp(har nästan inga helskoddaridbyxor), sitter bra i den, tror att stigläderfästet är lite längre bak så man lättaare får ett korekt skänkelläge.
Min häst har en välldigt rak rygglinje så på hjonom passade den inte, på hoonom låg den lite högt fram vilket gjorde det omöjligt att få fram höfterna.
Lite sugen på att prova hoppvarianten med cair. Men tror inte den kommer att passa....

Våran knarrar inte heller.

Ni som har sadlar som knarrar har ni gått tillbaka till försäljaren med dem och var har de isf sagt?

Har en vanlig wintec allround ullstoppad. den har vi haft i snart 4 år tror jag... fast vi köpte egentligen en annan wintec men den blev skavd på en gång, det var något tillverkningsfel, så vi fick en ny sadel. det var iofs samma modell men med någon förbättring där det hade skavt hål. den ligger bra på många hästar har jag märkt, men jag tycker att de tenderar att glappa lite i bakkant.
tycker inte bättre om den är mina lädersadlar så för mig kvittar det vilket... men min mamma gillar den, och den är hennes så hon får ha den! :D

Liknande trådar

H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 691
Senast: tgd
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
653 251
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar