Åsikter om Revitive Cirkulationstränare?

vallhund

Trådstartare
En sån där Lill-Babs har under fötterna i reklamen?

Jag funderar om en sådan skulle kunna hjälpa mig. Mina fötter är ofta iskalla klumpar, då o då är fötter o vrister väldigt svullna (inte hittat något mönster), domningar o känselbortfall + extremt dålig balans. Tyvärr är den ganska dyr.
 
Mina knän har gått sönder p.g.a att jag vridit dem fel och kört över dem med hästavagn.

Efter det har jag dålig cirkulation från knäna och ner. Med det kommer svullna vrister.
Jag fick en sådan där men glömmer oftast att använda den. Men, när jag gör det regelbundet tycker jag att både knän och resten på väg ner mår bättre.

Inte är det revolutionerande eller jättestora skillnader men jag tycker om den och använder den gärna.

Däremot tycker inte jag att smörja fötterna med kräm för att de annars är för torra fungerar alls.
Jag köper vattenlösliga glidmedel och lägger på undersidorna av fötterna så fungerar det jättebra.
På min man fungerar muskeldragningarna ända upp över knät men på mig kommer det inte högra än över vristen. Samtidigt är jag och han bara uppe på 20 steg men det finns 99.
 
Spara dina pengar. Det är betydligt billigare och mer effektivt att vifta på tårna och vicka på fotlederna om du vill pumpa bort blod från underbenen.
Det är så många fel och missuppfattningar i beskrivningen av den här manicken att jag inte vet var jag ska börja....
 
"En cirkulationstränare är en produkt som har visat sig minska svullna fötter förbättra blodcirkulationen, domningar och till viss del ledvärk i armar och ben. Förbättra din livskvalitet och säkra rörligheten med en produkt som enkelt och lätt och kan används i all bekvämlighet i ditt hemmet. Cirkulationstränaren fungerar som så att den skicka in små elektriska impulser via fötterna och underbenen. Det stimulerar sedan sammandragningar av musklerna och förbättrar blodcirkulationen."

Okej. För det första: Bara namnet är galet. Det går inte att träna cirkulationen.

Det går inte att skicka små elektriska impulser till fötterna och tro att det ska påverka musklerna i underbenen. Nerverna leder inte impulser baklänges och dessutom slutar nerverna till underbenens muskler just i - underbenen. För att stimulera underbenes muskler får man antingen påverka de nerver som leder till de musklerna eller skicka in ström i just de musklerna.

Försämrad cirkulation kan vara antingen arteriell, dvs det kommer för lite blod från hjärtat ut till, i det här fallet, underben och fötter. Symtomen är smärta, blekhet, kyla. Det går inte att vidga de små artärerna utan läkemedel. Sammandragningar i musklerna försämrar snarare cirkulationen.

Den andra formen av försämrad cirkulation är venös, dvs återflödet till hjärtat är för dåligt. Symtomen är svullnad i underben och fötter och värk. Det kan man påverka genom att aktivera mucklerna i fötter och underben men det gör man genom att använda dessa muskler. Inte genom att skicka svag elektricitet till fotsulorna.

Minska ledvärk i armar och ben? Helt omöjligt.

Minska domningar? Nix. Dessutom finns det massor av olika anledningar till domningar i fötter och underben. Nerver i kläm, brist på vitamin B12, för att ta några exempel. Hur skulle det påverkas av små strömstötar i fötterna??

Säkra rörligheten? Det skulle i så fall vara för att det killar i fötterna så att man flyttar på dem.

Ge hellre dina 1400-2000 kr till något bättre ändamål än att slänga dem i sjön.
 
"En cirkulationstränare är en produkt som har visat sig minska svullna fötter förbättra blodcirkulationen, domningar och till viss del ledvärk i armar och ben. Förbättra din livskvalitet och säkra rörligheten med en produkt som enkelt och lätt och kan används i all bekvämlighet i ditt hemmet. Cirkulationstränaren fungerar som så att den skicka in små elektriska impulser via fötterna och underbenen. Det stimulerar sedan sammandragningar av musklerna och förbättrar blodcirkulationen."

Okej. För det första: Bara namnet är galet. Det går inte att träna cirkulationen.

Det går inte att skicka små elektriska impulser till fötterna och tro att det ska påverka musklerna i underbenen. Nerverna leder inte impulser baklänges och dessutom slutar nerverna till underbenens muskler just i - underbenen. För att stimulera underbenes muskler får man antingen påverka de nerver som leder till de musklerna eller skicka in ström i just de musklerna.

Försämrad cirkulation kan vara antingen arteriell, dvs det kommer för lite blod från hjärtat ut till, i det här fallet, underben och fötter. Symtomen är smärta, blekhet, kyla. Det går inte att vidga de små artärerna utan läkemedel. Sammandragningar i musklerna försämrar snarare cirkulationen.

Den andra formen av försämrad cirkulation är venös, dvs återflödet till hjärtat är för dåligt. Symtomen är svullnad i underben och fötter och värk. Det kan man påverka genom att aktivera mucklerna i fötter och underben men det gör man genom att använda dessa muskler. Inte genom att skicka svag elektricitet till fotsulorna.

Minska ledvärk i armar och ben? Helt omöjligt.

Minska domningar? Nix. Dessutom finns det massor av olika anledningar till domningar i fötter och underben. Nerver i kläm, brist på vitamin B12, för att ta några exempel. Hur skulle det påverkas av små strömstötar i fötterna??

Säkra rörligheten? Det skulle i så fall vara för att det killar i fötterna så att man flyttar på dem.

Ge hellre dina 1400-2000 kr till något bättre ändamål än att slänga dem i sjön.
 
Ja så kan det vara...

Har bara positivt att säga om cirkulationsförbättraren med sina elektriska pulser. Är diabetiker som för ett halvår sedan fick ordentliga problem med mina ben. Båda benen svullnade men det högra benet mycket mer än det vänstra. Är 76 år gammal men inte sen att prova något nytt. Hade stora problem att gå normalt och fick använda krycka. Det man gör inom sjukvården är att man lindar benen vid bensår och förskriver vätskedrivande tabletter. För att inte tala om det ständiga problemet med så kallade stödstrumpor som är ett helsike att dra över benen. Många gamla måste ha hjälp med detta.

För någon tid sedan, ca 2 månader fick jag rådet att prova en sådan här fotplatta. Jag hade inget att förlora så jag provade...Jag var tvungen att öka upp till det maximala värdet för att lverhuvudtaget känna av pulserna i benen, Det högra benet hängde inte ens med vid den högsta nivån...Det kändes knappast alls förutom lite i fotens ena ytterkant. Det vänstra benet var dock aningen bättre. Men långt ifrån vad resultatet är idag. Jag gav dock inte upp utan fortsatte dag efter dag. Med tiden började även det högra benet att bli känsligare och känsligare för signalerna. Man kände riktigt hur musklerna började arbeta med sammandragningar i benen. För några veckor sedan slog det upp en vätskefylld blåsa på det högra frambenet. Den blev större efter några dygn med minst en deciliter vätska under huden. Benet var lindat vid detta tillfälle och naturligtvis sprack blåsan så jag tvingades dra en kasse runt benet för att inte blöta ner lakanen på natten. Nä'sta morgon gick jag till hälsovården så de fick ta bort lindningen från benet, samtidigt som de fick klippa bort huden som fanns kvar efter den spruckna blåsan. Nu fanns här ett känsligt område av nästan en hands storlek att plåstra om så att ny hud kunde bildas. Några fler byten av mjukt tjockt plåster och ny binda var vad som följde. de närmaste 14 dagarna. Nu har det bildats ny hud och märk väl att båda
enen är ungefär lika grova i omfång. Några nya stödstrumpor behövs inte längre- Jag har informerat sjukvården om hur jag använder apparaten. De har inget emot det hela. Istället visar de ett intresse som de dock inte visar alltför öppet. Detta är min erfarenhet och jag går betydligt bättre idag än för några månader
edan. Jag rekommenderar dem som verkligen har problem med benen att prova och att framförallt inte ge upp efter bara några få försök. Jag var tvungen att dra upp apparaten på det högsta värdet som låg på 99 för att överhuvudtaget känna något alls i benen. Men känsligheten ökade och ökade i benen. Särskilt i det högra benet som i början var helt okänsligt för signalerna. Jag är tacksam över att jag vågade prova och fortsätter varje dag med minst 30 minuter. Ibland både morgon och kväll. Stödstrumpor är förhoppningsvis ett minne blott och sjukvården där jag sprungit håller med.
 
Till Vallhund eller hellre vakthund. Det blev något fel vid det första nattliga försöket att komma till tals. Så jag fick börja om från början.
 
Mamma köpte en sån. Fast hon törs inte använda den (hon kanske vill sälja den?). Hursom, jag blev ju tvungen att prova den såklart!

Det är inte sådär jättebehagligt, men på en frisk person med normal cirkulation (=jag) men som lätt får kalla fötter så ja den fungerar. Med besked. Först pirrade det mest och jag tänkte att det här är ju humbug. Sen verkligen kände jag skillnad och blev väldigt varm och mysig om fötterna. Det var en stund efter jag slutat och tyckt "du är lurad morsan!"

Om jag använde den innan jag la mig slapp jag helt isbitsfötter hela natten.

Mamma frågade läkaren om den och fick svar att de vet för lite och inte får varken rekommendera eller avråda men att de hade flera patienter som uppskattade den och sa den gjort skillnad samt att det iaf inte var farligt att prova.

Edit: den skapar muskelsammandragningar upp i vaderna. Den har även elektroder man kan använda för ems-behandling av övriga kroppen. Jag använde de jättemkt för min nacke och rygg. Effekten av de var typ 100 gr starkare än min tens/emsapparat, den gav mkt större muskelsammandragningar.

Så, har du pengarna och vill prova tycker jag du kan göra det. Men effekten tror jag beror mkt på underliggande orsak. Mamma vågade aldrig använda den, men det hade antagligen inte hjälpt henne då det down the line visade sig vara betydligt värre besvär än man initialt trodde. Eller värre orsak iaf.
 
Jag gissar att ett elektriskt fotbad och stödstrumpor skulle kunna ge samma lindring. Jag hade liknande problem när kroppen började balla ur och mitt elektriska fotbad gick hårt då. Hjälpte helt klart mot fotsmärtorna innan det började gå käpprätt åt fel håll och det istället gjorde ont. Men att få vatten på huden gjorde också ont då så, det var illa då. Ett än billigare sätt är vanlig arnica liniment för häst. Ger kylande känsla först och sedan värme. Stödstrumpor ovanpå gör susen. Man ska ta svullna ben och fötter på allvar och förebygga det så gott man kan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 335
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 452
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 881
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 500
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp