Åsikter om kastrationssår från er med mer erfarenhet av sådana...

gylle

Trådstartare
Behöver lite erfarna ögon på detta kastrationssår skall jaga vet imorgon och se om jag kan maila bilderna till honom men här finns väl någon som har lite mer erfarenhet av kastrationssår än mig så hade varit tacksamt med lite ideer om hur man bäst skall göra.

15 dagar sedan kastrering ej samarbetsvillig häst totalt omöjlig att spruta och det är se men inte röra som gäller annars smäller det på sekunden = ingen dröm precis. Därav också insatt på hippotrim och butta från dag ett för att inte komma i ett krisläge med infektion. Fick 5 dagar hippotrim såret var hela tiden fint, hästen håller igång nonstop ute så rörelse har det blivit gott om. Var ordentligt svullen först men svullnaden la sig för ca en vecka sedan. 5 dagar efter avslutad hippotrimkur såg jag några gula droppar var i såret och fick ut ny kur hippotrim av vet. Får sista sprutan idag tyvärr verkar denna kur inte bitit alls utan såret varar fortfarande. Ingen feber på hela perioden.
Den tanke jag har när jag ser det är att snittet hamnat för högt upp på sidan men jag är total novis när det gäller kastrationssår, allting är avsvällt ovanför snittet och ser helt normalt ut det enda som finns kvar är en bulle i centrum under snittet, logiken säger mig att det inte är lätt för detta att komma ut och det kanske är därför det fortsätter att vara ?

Men vad gör man ytterligare en hippotrim kur ?

Eller ger sista hippotrimmen idag har is i magen de dagar det måste gå innan han kan drogas med domosedan (som finns hemma just för om vi var tvungna att komma åt såret) och ser till att komma åt och spola ur såret ordentligt med koksalt ?

Hur många dagar måste det egentligen gå mellan hippotrim och domosedan (plegg biter inte alls på denna) för att verkligen vara på den säkra sidan ?

Eller blundar och hoppas att hippotrimkuren verkligen har knäckt bakterierna och väntar på att varet tar sig ut ?

Har naturligtvis noll hjälp denna veckan och måste också av den anledningen verkligen tänka på min egen säkerhet också annars blir det kaos här om något händer.

Bilder

Första anblicken ser det ju helt normalt ut
DSC_0038.jpg

DSC_0046.jpg

Här ser man att snittet sitter någon cm upp från centrum och bulan under som är det enda som är svullet idag
DSC_0040.jpg

Taget mer underifrån så ser man det geggiga såret och bulan som återstår
DSC_0047.jpg

DSC_0049.jpg

Sv: Åsikter om kastrationssår från er med mer erfarenhet av sådana...

Min kille fick varböld som sprack i kastraktionssåret. Blev rekommenderad att spruta med pencelin men pga omständigheter valde jag hippotrim istället. Fick dubbel kur i 14 (!) dagar tillsammans med metacam de första dagarna. Det hjälpte i slutet av kuren men det var inte helt varlöst i slutet. Ville dock inte ge mer hippotrim då stackarn svullnade upp i ganacherna och fick svullen mule och läppar. Veterinären förstod inte vad det kom ifrån när jag åkte dig med killen. Någon orm måste ha bitit honom. Men jag tror inte det utan att det berodde på dubbel dos hippotrim i 14 dagar stackars pålle. Tack och lov så ficka jag pilla och tvätta så mycket jag ville så tillslut fick allt bra. Hoppas du får ordning på det hela!

Just ja! Jag skulle inte spola vatten på såret med risk för att trycka tillbaka bakterierna utan bara svamps bort varet. Men det kanske beror på hur såret sitter. Killens hade växt igen "nere" men blivit en ficka bakåt/ uppåt. Läste nu att du inte får "pilla" för hästen... Men som sagt efter vår kur så fanns det lite var kvar men sårkanten såg bra ut, inget svullet och glad och pigg häst utan feber. Vet sa att det inte var optimalt men ok. Skulle hålla stenkåll på såret ett tag framåt och vid minsta antydan till försämring var det operation som gällde för att ta bort inflammerad vävnad.

KL Trimsulfa är mycket sämre än penicillin när det gäller sårinfektioner på häst.
PL

Alltså sitter här nu djupt förvirrad efter att nu i kväll lyckas känna lite mer på "bulan" som är kvar, upptäckte att så länge jag kommer från vänster sida och alltså inte har tillgång till såret så var det helt okey att röra dock är jag som sagt ordentligt förvirrad nu..........

Händer det att hästar kan ha 3 kulor :eek: :confused: jag har känt och känt har dock inte kunnat klämma åt och känna mer "hårdhänt" men nog tusan känns det som att det ligger en kula i bulan i samma avlånga form som en normal testikel jag fattar verkligen ingenting var tvungen att gå in och våldgästa min gamla valack och klämma och känna på honom även om han anser att det är våldtäckt där rotar man inte men finner inget som känns som detta i hans skap.

Vad tusan är det jag känner ???? Hårt fast som en testikel format som en testikel och samtidigt stod jag bredvid och såg med egna ögon när vet plockade bort två testiklar på honom han är dessutom kastrerad på betäckt funikel och ihopsydd invändigt så framfall skall ju vara uteslutet.

I somras trodde jag min unghäst(nu 2,5 år, som kastrerades förra hösten) hade en kula kvar. Kändes EXAKT som en kula, form och konsistens :eek:
Tog tillslut ut vet för att undersöka, och då tog hon tag om den om "klämde" ur den :crazy::eek:

Troligen är det en hinna/sädesledare/liknande som hänger ner och blir vätskefylld. Ingen feber osv. Under sommaren har jag dagligen "klämt" tillbaka vätskan i buken(?) och tillslut slutade den att fylla på.

Kompisens då treåring hade samma.

Så, det du känner är säkert bara vätskefylld hinna. Testa om du kan få lov att hålla om den lite hårdare, och kläm liksom nerifrån och se om det känns som att den töms tillbaka.

Sädesledarna kan ha blivit inflammerade. Men jag vet ju inte om det är det du känner. Det var min killes i alla fall, men bara lite svullen. Enligt vet vill man INTE att inflammationen ska sprida sig in i kroppen med ledaren. Hmmm nervös som jag är hade jag kontaktat veterinären...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 084
Senast: Icfafn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 737
Senast: bettysmatte
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 802
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar