Åsikter om häst-beteende

Sv: Åsikter om häst-beteende

Det är en häst i stallet nu som jag håller på att få ryck på, 800kg klump som bara går rätt över än när den känner för det, men ägaren tycker inte att det är något problem så den säger aldrig till. Jag höll på senast idag att bli översprungen när jag skulle sätta på täcket, men det är ju inte hästens fel, den har bara inte lärt sig. Detsamma när dom är ute och rider, vill inte hästen gå så behöver den inte, vill den galoppera så får den det etc vilket gör att hästen helt enkelt drar när den ser en rolig backe och det går inte att hålla den. Håller man i så kan man räkna med att bli avkastad. Men elak är den inte, bara otroligt ouppfostrad.

Förra stallägarn hade däremot en rent farlig häst, dom hade haft hästen sen liten och den var kan man säga elak, såfort dom vände ryggen till så högg den, inte nafsade lite utan högg så man hörde tänderna smälla igen. Dom kunde aldrig hantera den utan att ha med sig ett spö eller annat dom kunde försvara sig med. Dom hade stått ut i ett par år tills dom fick ta bort den för den var farlig helt enkelt. Och just att den slår till när man inte såg, man fick verkligen inte släppa hästen med blicken en sekund för den högg direkt.

Där kan jag tycka att det handlar inte om uppfostran, hästen var okej och trevlig när man höll koll men förvandlades direkt man vände ryggen till. Svårt att säga om den var frisk också eftersom den var såå snäll när man tittade på den. Om hästen hade haft något fel nånstans, borde den inte varit sur hela tiden då?

Och alla ridskolehästar som faktiskt också var farliga på ridskolan, som hade varningstexter på boxdörren att man absolut inte fick gå in till den, sånna hästar var ju inte heller elaka, dom var bara otroligt stressade och gjorde vad dom var tvugna till för att bli lämnade ifred. Och dom blev också normala såfort dom slapp ridskolan och kom på bete eller till en privatperson.

Dom flesta hästar har en bra grund för sitt beteende, tror sällan hästar föds rent elaka.

Farligt att låta en häst bli så oupfostrad.:mad:

Det är spännande med hjärnor, både hos djur och människa:) Har just läst handikappvetenskap och insett hur extremt stort och invecklat det är med just hjärnor, andra organ i kroppen är rena barnleken:p. Nu har ju hästar en tämligen okomplicerad hjärna om vi jämför med människan. När man ser till hur en hjärna är uppbyggd så är det inte konstigt att det ibland uppstår problem med strukturen på den, då främst på människor, men även på djur.
Så att en häst kan födas elak, skulle det kunna ligga något i, dock inte elak i ett mänskligt perspektiv. Utan en svår häst, som inte vill vara med. Vilket de allra flesta hästar som fått en god uppväxt faktiskt vill. Vad detta beror på kan man oxå fundera på.
Och här kan man ställa upp ytterligare frågeställningar, beror det på att hästen inte uppfostrats av en flock? har flocken varit dålig? Har människorna runt hästen ställt fel krav mot hästens mentala ålder?
Så en häst som uppenbarligen inte är nöjd med livet, inte vill vara med andra hästar, gör allt den kan för att slippa människor, den kanske är en felaktig individ som skulle blivit utstött av flocken i det vilda livet och därmed rensats bort naturligt.

Att en häst kan ha psykiska problem tror jag på. Sen vad det beror på är en annan sak. Felaktig hantering, felaktig anatomi, felaktig fodergiva, för dålig aktivering osv. Ofta hänger det ihop. En människa som hanterar sin häst väl, märker om det är nåt strul med kroppen, har en genomtänkt foderstat och aktiverar sin häst och i de fallen hästen ändå inte blir "bra" så bör man kanske fundera på om det är något fel i hjärnans strukturer.

Sen är det himla svårt att hitta nåt om hästars hjärnor överlag, det som kommer fram om man googlar är sinnena, inte hur hjärnan är uppbyggd. Nu har jag inte letat som en tok, utan googlade bara lite snabbt. Men det kanske kan vara nåt för forskare att fördjupa sig lite i:)
En annan fundering som jag har både runt människor och djur är hormonernas betydelse för hur man uppfattas psykiskt. Det ska bli mitt forskningsämne om jag nu orkar gå upp på forskarnivå när jag är klar med den utbildning jag läser nu:)

Det blev ett långt och lite rörigt inlägg, kaffet har inte hunnit göra sin verkan i min hjärna än:D

Spännande det där med hormonforskning... Hormoner kan ställa till det för både människa och djur ibland tror jag:cool:

KL

Mycket intressant att läsa allas svar! :D Ja visst vore det väl logiskt att hästar liksom andra kan av olika anledningar få "fel i huvudet"? Anledningen till det är ju en annan diskussion, och många gånger kommer man nog ändå inte på den anledningen. Sen är jag övertygad om att hästar faktiskt kan vara "elaka" i den formen att dom medvetet skadar en människa. Man borde bli vetenskapligt utbildad inom det där, det är oerhört intressant faktiskt..

Nya frågor:

Om hästen är född med "psykiska problem", tror ni det går att rehabilitera, alt habilitera? Någon som upplevt det?

Om hästen fått psykiska problem (men eller liknande) av okänd händelse, tror ni man kan arbeta bort dom då?

Om hästen fått psykiska problem (men eller liknande) av känd händelse, tror ni man kan arbeta bort dom då?

Allt beror på individerna, dels hästindividen dels människorna som ska rehabilitera den. Vissa kan kanske bli helt fungerande, vissa till viss del och vissa kanske inte alls.
Om fakta är kända varför kan det kanske i vissa fall vara lättare genom att man förstår hästens reaktioner och kan jobba med det problemområdet...

kl
Jag läste något för ett par år sedan om att bl a psykopater och riktiga sadister (människor) som saknade empati de facto saknade vissa bitar i pannloben, där empatiförmågan sitter.
Det vore ju underligt om det endast vore människans hjärna som hade "felkopplingar" eller avsaknad av vissa delar.
På djur benämner man ju det som lynnesfel, och säg att en djurägare har tio djur och nio av tio är fullt fungerande, välanpassade och väluppfostrade, medan det tionde djuret är aggressivt och "elakt". Om man då tar bort handhavande- och fysiska fel, så återstår ju bara "fel i skallen".

Böjd att hålla med.

kl*

tror visst kan hästar ha psykiska "defekter", jag menar, umgås med en människa som har mild adhd utan att du vet om det, och du lär känna människan ordentligt, så kommer du lära dig att denna människa är speciell utan att direkt fundera över om det finns någon diagnos, detsamma gäller aspbergers, borderline osv.

alla har vi väl stött på dedär speciella hästarna som verkligen är udda, men eftersom vi lär oss att bemöta dem på rätt sätt så ifrågasätts inte beteendet så länge hästarna fungerar hyffsat normalt?

ah, vet inte vad jag är ute efter, tror ju knappast på diagnoser öht, men tror visst att det finns motsvarigheter även hos djuren.

Skulle min häst få göra tester hade hon nog åkt dit på både det ena och det andra.. Flyttar det in någon ny i stallet tar det minst en månad innan jag kan lita på att de får in hästen ur hagen på kvällen så jag slipper åka ut,
skaffar jag ny medryttare tar det typ ett halvår innan denna kan börja kräva något utan att damen drar handbromsen och vägrar röra på sig.
Tränar vi något nytt en dag så glömmer hon bort allt annat hon kunnat och förstår BARA det för dagen,
hon kan fortfarande inte (efter fyra år med bra varierande hagkompisar) för allt i världen förstå varför de förbannade hästarna ska vara närgångna och vela gå i grupp, hon håller sig mer än gärna för sig själv
jaa.. nu spårar jag,
men jag tror visst att hon skulle kunna ha något, visst, endel av beteendena är inlärda pga trasslig bakgrund, men vissa saker får samtliga människor omkring henne fortfarande att stå med hakan vid knäna så att säga, trots att de känner henne väl..
Hur som helst tror jag inte man ska lägga för stor vikt vid sådan typ av generalisering,

och visst finns det hästar som är rent ut sagt knäppa i huvudet, men det har väl då antagligen att göra med uppfostran, hälsostatus, uppväxt, prägling, ev. tumörer osv.

Oavsett hur många hälsostatusar man gör på vissa hästar, oavsett hur friska de ser ut att vara, så måste man nog ge sig i kast att börja forska i det förflutna om man ska få ett bra svar..Och knappt då får man reda på allt.

hahaha, har inte sovit något alls inatt, ursäkta röran

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 649
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 461
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama