M
MamaJustify
Sv: Åsikter om häst-beteende
Farligt att låta en häst bli så oupfostrad.
Det är en häst i stallet nu som jag håller på att få ryck på, 800kg klump som bara går rätt över än när den känner för det, men ägaren tycker inte att det är något problem så den säger aldrig till. Jag höll på senast idag att bli översprungen när jag skulle sätta på täcket, men det är ju inte hästens fel, den har bara inte lärt sig. Detsamma när dom är ute och rider, vill inte hästen gå så behöver den inte, vill den galoppera så får den det etc vilket gör att hästen helt enkelt drar när den ser en rolig backe och det går inte att hålla den. Håller man i så kan man räkna med att bli avkastad. Men elak är den inte, bara otroligt ouppfostrad.
Förra stallägarn hade däremot en rent farlig häst, dom hade haft hästen sen liten och den var kan man säga elak, såfort dom vände ryggen till så högg den, inte nafsade lite utan högg så man hörde tänderna smälla igen. Dom kunde aldrig hantera den utan att ha med sig ett spö eller annat dom kunde försvara sig med. Dom hade stått ut i ett par år tills dom fick ta bort den för den var farlig helt enkelt. Och just att den slår till när man inte såg, man fick verkligen inte släppa hästen med blicken en sekund för den högg direkt.
Där kan jag tycka att det handlar inte om uppfostran, hästen var okej och trevlig när man höll koll men förvandlades direkt man vände ryggen till. Svårt att säga om den var frisk också eftersom den var såå snäll när man tittade på den. Om hästen hade haft något fel nånstans, borde den inte varit sur hela tiden då?
Och alla ridskolehästar som faktiskt också var farliga på ridskolan, som hade varningstexter på boxdörren att man absolut inte fick gå in till den, sånna hästar var ju inte heller elaka, dom var bara otroligt stressade och gjorde vad dom var tvugna till för att bli lämnade ifred. Och dom blev också normala såfort dom slapp ridskolan och kom på bete eller till en privatperson.
Dom flesta hästar har en bra grund för sitt beteende, tror sällan hästar föds rent elaka.
Farligt att låta en häst bli så oupfostrad.