Åsikter om häst-beteende

A

Atalantha

Skulle vilja starta en diskussion om saker som sägs om hästars beteende. Förhoppningsvis kan här diskuteras fritt utan påhopp, men ändå med väldigt blandade åsikter och gärna en del fakta :)

*Hästar kan inte vara elaka

Jag tror att hästar kan vara "elaka". Nu menar jag inte hästar som demostrativt bockar eller så, utan dom mer rent ut sagt JÄVLIGA hästarna. Kanske är dom elaka ur människans syn, men inte ur häst-syn. Jag vet inte, jag går bara på känsla och uppfattning. Jag har träffat mer än en häst som velat skada människor illa, med flit. Om det ligger något psykiskt fel bakom vet man ju förstås inte. Men jag vill lära mig, därav trådstarten :)

*Hästar kan inte ha psykiska fel

Det är nämligen vad jag tror, att dom här hästarna som medvetet skadar människor har något fel i huvudet. Jag tänker ffa på en häst jag jobbade med. Han uppträdde som en guldklimp verkligen. Men mitt i en ridtur kunde han göra allt i sin makt för att få av sin ägare. Helt undersökt, vet hittade INGENTING. Dom hade gjort utredningar i flera år, absolut inga fel hittades. Sadel, foder, allt kollades. Det fanns ingen röd tråd i hans utbrott. När tjejen som jobbade i stallet innan mig skulle släppa in honom i hagen hade han dratt omkull henne, för att sedan vända med attackbeteende och hoppade på henne med frambenen. Mycket har spekulerats, men inget har kommit fram svart på vitt. Utöver sina anfall var han lugn, hade den snällaste blick jag någonsin skådat och en gaska "långsam" häst som gjorde saker i sin egen takt. Lyssnade jättebra och var helt "felfri" beteendemässigt. Red honom några gånger med blandade resultat (ägaren hade förståeligt nog blivit rädd och ville inte rida mer).

Nu har jag pladdrat färdigt, jag vill höra åsikter, erfarenheter och fakta :D vad jag själv tror har jag ju redan skrivit, men visar det sig vara fel så är jag bara glad över att få reda på sanningen :)

Sv: Åsikter om häst-beteende

Skulle vilja starta en diskussion om saker som sägs om hästars beteende. Förhoppningsvis kan här diskuteras fritt utan påhopp, men ändå med väldigt blandade åsikter och gärna en del fakta :)

*Hästar kan inte vara elaka

Jag tror att hästar kan vara "elaka". Nu menar jag inte hästar som demostrativt bockar eller så, utan dom mer rent ut sagt JÄVLIGA hästarna. Kanske är dom elaka ur människans syn, men inte ur häst-syn. Jag vet inte, jag går bara på känsla och uppfattning. Jag har träffat mer än en häst som velat skada människor illa, med flit. Om det ligger något psykiskt fel bakom vet man ju förstås inte. Men jag vill lära mig, därav trådstarten :)

*Hästar kan inte ha psykiska fel

Det är nämligen vad jag tror, att dom här hästarna som medvetet skadar människor har något fel i huvudet. Jag tänker ffa på en häst jag jobbade med. Han uppträdde som en guldklimp verkligen. Men mitt i en ridtur kunde han göra allt i sin makt för att få av sin ägare. Helt undersökt, vet hittade INGENTING. Dom hade gjort utredningar i flera år, absolut inga fel hittades. Sadel, foder, allt kollades. Det fanns ingen röd tråd i hans utbrott. När tjejen som jobbade i stallet innan mig skulle släppa in honom i hagen hade han dratt omkull henne, för att sedan vända med attackbeteende och hoppade på henne med frambenen. Mycket har spekulerats, men inget har kommit fram svart på vitt. Utöver sina anfall var han lugn, hade den snällaste blick jag någonsin skådat och en gaska "långsam" häst som gjorde saker i sin egen takt. Lyssnade jättebra och var helt "felfri" beteendemässigt. Red honom några gånger med blandade resultat (ägaren hade förståeligt nog blivit rädd och ville inte rida mer).

Nu har jag pladdrat färdigt, jag vill höra åsikter, erfarenheter och fakta :D vad jag själv tror har jag ju redan skrivit, men visar det sig vara fel så är jag bara glad över att få reda på sanningen :)

Klart hästar kan och är elaka men inte i den meningen vi lägger i ordet elak när det gäller en människa. En häst är ju knappast planerande elak. Den kan vara elak av olika orsaker, vissa har lärt in ett beteende. Vissa hästar är skörare mentalt och instabilare. Detta gäller ju för alla husdjur egentligen och kan även ses hos hundar till exempel

Klart hästar kan och är elaka men inte i den meningen vi lägger i ordet elak när det gäller en människa. En häst är ju knappast planerande elak. Den kan vara elak av olika orsaker, vissa har lärt in ett beteende. Vissa hästar är skörare mentalt och instabilare. Detta gäller ju för alla husdjur egentligen och kan även ses hos hundar till exempel

Ja men då tänker vi ganska lika. Självklart finns det ju en anledning till elakheten, men det anser jag att det finns hos alla arter. Även människor. Däremot är ju ordet "elak" något som ligger "nära till hands" när man pratar om hästar som beteer sig (ur människosyn) elakt. Men vissa verkar bli oerhört arga om man säger elak om en häst.

Kanske är det bara valet av ord folk reagerar på?

Ja men då tänker vi ganska lika. Självklart finns det ju en anledning till elakheten, men det anser jag att det finns hos alla arter. Även människor. Däremot är ju ordet "elak" något som ligger "nära till hands" när man pratar om hästar som beteer sig (ur människosyn) elakt. Men vissa verkar bli oerhört arga om man säger elak om en häst.

Kanske är det bara valet av ord folk reagerar på?

Vissa människor vill heller inte gå med på att människor är elaka, födda elaka osv. Alla blir saliga på sin tro mao
Ibland kan det vara själva ordvalet också, vet dock inte vad man ska använda för ord istället för elak häst (om häst som sparkar, biter etc), elakt beteende kanske?:idea:

Vissa människor vill heller inte gå med på att människor är elaka, födda elaka osv. Alla blir saliga på sin tro mao
Ibland kan det vara själva ordvalet också, vet dock inte vad man ska använda för ord istället för elak häst (om häst som sparkar, biter etc), elakt beteende kanske?:idea:

Jo det är sant. Men att människor kan vara elaka är jag högst övertygad om faktiskt. Tror inte ens jag skulle lita på forskning om den sa motsatsen. I psykologin fick vi lära oss att man inte kan födas elak, men jag tvivlar. Nu är jag väldigt okunnig inom ämnet, men det är min åsikt :) Ja elakt beteende beskriver kanske lite bättre, men i min värld så är man elak om man har ett elakt beteende :o

Kan bara säga att jag är helt övertygad om att även hästar kan ha psykiska problem. Låter helt vanvettigt att det bara skulle vara vi människor som kan födas med defekter i signalsystemet/hjärnan. Dessutom har jag ägt en häst som definitivt hade något slags psykiskt fel, nu tror jag inte att de har samma typ av fel som oss människor, men den här hästen var närmast autistisk i sitt sätt. Han var livrädd för folk, extremt känslig för förändringar i omgivningen, mycket innesluten men omöjlig att sitta på - han tog till alla medel för att få bort det hemska på ryggen.
Ett oerhört intressant och jobbigt år hade jag tillsammans med den hästen och oj, vad mycket utredningar det gjordes... På kliniker, hos equiterapeuter, av hovslagare, hos erkänt duktiga tränare... Ingen hittade något fysiskt fel på honom men alla var väldigt överens om att det var något fel på honom, och tränaren (som var den sista som kikade på honom i ett par veckor innan han blev sällskapshäst) kunde bara konstatera att det finns hästar som inte är till för människorna.

Jag tror också att hästar defintivit kan ha psykiska fel, men enligt mina erfarenheter är grunden oftast satt i psykiska problem - orsakade av något/någon. Ofta finns det orsaker eller röda trådar som bara vi människor inte kommer på, men som satt djupa spår i hästen. Kan vara allt ifrån stora händelser till småsaker som betytt något för hästen, och som sedan visar sig i alla möjliga konstiga beteenden!

Något jag har hört på sistone, som jag inte har ordentliga belägg för, är att konstiga beteenden kan bero på huvudvärk. Har tidigare ofta hört att hästar inte kan ha huvudvärk, men kan de det skulle säkert det kunna vara en möjlig orsak till vissa beteenden man inte hittar uppkomsten av. Någon som vet?

Jag tror också att hästar kan vara elaka fast jag föredrar att kalla det för att dom är ouppfostrade. :P Tycker det låter lite bättre i mina öron. Att en individ är elak, speciellt när man pratar om djur, låter så... hårt. :P
Och psykiska problem kan dom säkert ha. Det har man ju hört om alla andra olika djur. Allt från älgar till hundar och till och med till ormar. :P

Men det här med huvudvärk stämmer. Jag har haft två hästar som har haft migrän. Det handlar om att atlaskotorna som sitter bakom öronen flyttar på sig och orsakar ett tryck på nerver och annat. Det kan uppkomma tex genom hårt slag (om dom kör upp huvvet hårt i taket eller nåt sånt), eller om någon sitter och sliter och drar i tyglarna när dom rider m.m.
Min ponny kom hem efter jag hade lånat ut honom ett par månader och han var helt tokig. Man fick inte komma nära honom och han var aggressiv. Kände inte alls igen honom. Så jag tog dit en kotknackare och han tog fram sin lilla gummihammare och slog min häst på atlaskotan och sen var det bra. =) Sen var han min underbara pojk igen. =)

Sen har vi ju mitt sto som höll på att avlivas för dom trodde det var en tumör eller epilepsi. När hon skulle sova på kvällarna och precis var på väg att somna så ramlade hon ihop med frambenen. Hon vaknade till, ställde sig upp, skakade lite på sig och sen gick tillbaka till att försöka sova. Hände ett par-tre gånger innan hon fick somnat ordentligt. Det fanns inga andra symptom alls på henne.
Men som sagt, veterinären skulle döma ut henne men jag förhalade det för det kändes inte som att det stämde.
Sen en natt vaknade jag och kom på att hon beter sig precis som jag själv när jag har migrän. Precis när man ska sova så snurrar det till så det känns som att man ska ramla ur sängen. Skillnaden är ju att hon står upp och sover och ramlar då ihop istället.

Så samma där, jag ringde kotknackaren, han kom dit med sin klubba. Och hästen blev helt bra. =)

Lång utläggning.. :P Men jag tror ni förstår vad jag menar. :P

Det man ska titta på också med en sån häst är om man får komma nära öronen eller området bakom öronen med handen. Får man inte det så kan det vara huvudvärk. Iofs kan den ju självklart vara rädd av olika anledningar me. Men jag fick inte komma nära min ponny mer än kanske två-tre decimeter ifrån innan han slängde undan huvvet och blängde på mig och försökte bita mig. Och det gick bort med en gång när han flyttat på kotan.

Jag tror definitivt att hästar kan slänga av sin ryttare med flit, trampa på människor med flit och bara vara allmänt jävliga med flit men att en häst skulle kunna vara elak med flit har jag svårt att tro. Jag skulle kalla en häst som gör så ouppfostrad, inte elak.

Jag tror att hästar kan ha psykiska problem, givetvis inte sådana problem som vi människor kan ha, men jag tror att hästen kan få psykiska problem av någon/något men inte kan födas med det. Jag har varit med om en ponny som haft problem tidigare i livet och han är rädd för män med keps, det är ju ett psykiskt problem som har orsakats av att hästen har varit med om något som har med kepsar och män att göra som hästen såg som obehagligt.

när jag jobbade på en ridskola så fanns där en häst som var stressad och inte riktigt trygg i sig själv, hästen kunde springa igenom varenda tråd och dra med sig stolpar, skalla sig i dörrposter mm om hästen var sist ut...
under ridning kickade hon och lättade fram, jag vill inte kalla denna häst för elak men jag kan säga att hästen var instabil.
fler personer såg denna häst som farlig -hästen ska väl inte bita mig/ äta upp mig om jag går för nära....frågade de..... :(

så visst ser människor olika på att en hästs beteende

denna hästens beteende berodde ju på att den hade en stark flockinstinkt , vilket personerna kanske inte hade kunskap om i detta fallet....?

förr (när jag var liten) brukade jag och mina kompisar ta deras häst (fjord sto)utan lov av kompisarnas föräldrar och rida :angel: (vi var 8 år och dumma....), hästen ville inte ha med oss att göra så.....hon gjorde bakut så att någon/alla skulle flyga av(vi satt alla 3 på), det resulterade i att en ramlade av... andra gången stegrade hon och då ramlade nr2 av, jag som skulle hålla i tyglarna (enligt mina kompisar) höll ju om allt vad mina spinkiga 8åriga ben orkade....men hon stegrade igen för att bli av med mig och det blev hon:devil: hon landade på kompis nr2 hennes hälar med sina hovar så hon fick 2 flugor i en smäll PANG.... sedan skenade hon iväg.........

vi tyckte då att det var en :devil: elak häst de har.....den är ju inte riktig i huvudet tyckte vi.....

det hela slutade bra trotts allt hennes föräldrar och storsyskon sprang allt vad de orkade för att hämta hem hästen......jodå, visst fick vi veta vad vi hade gjort mot hästen.....hemska minnen!

Senast ändrad av en moderator:

En svensk psykiatriprofessor uttalade sig om detta.

Han sa att i sin yrkesroll så benämnde han folk som allvarligt psykiskt störda o hemma- att de var kort o gott onda människor. Obotliga eftersom det fanns i personens natur.

Jag tror också att hästar defintivit kan ha psykiska fel, men enligt mina erfarenheter är grunden oftast satt i psykiska problem - orsakade av något/någon. Ofta finns det orsaker eller röda trådar som bara vi människor inte kommer på, men som satt djupa spår i hästen. Kan vara allt ifrån stora händelser till småsaker som betytt något för hästen, och som sedan visar sig i alla möjliga konstiga beteenden!

Något jag har hört på sistone, som jag inte har ordentliga belägg för, är att konstiga beteenden kan bero på huvudvärk. Har tidigare ofta hört att hästar inte kan ha huvudvärk, men kan de det skulle säkert det kunna vara en möjlig orsak till vissa beteenden man inte hittar uppkomsten av. Någon som vet?
Om hästen har stora fel på tänderna kan kraniet o därmed hela huvudet påverkas- huvudvärk:idea:

Naturligtvis kan inte hästar vara "elaka" men de är olika personligheter rent genetiskt, och vissa kommer att i fel mänskligt sällskap bli svåra och uppfattas som "elaka".
Vissa är lätta att hantera och uppfostra, andra kräver mer av människorna och ska inte alls hanteras av vem som helst. Det är föreställningen att det går att få alla hästar lika bara man behandlar dem snällt, (eller bevare mej väl, leker ledarskapslekar:angel:) som ställer till det för många hästar som borde slippa vissa människor:cool:

Om en häst verkligen genomgående är så omöjlig som beskrivs ibland (något sto i annan tråd som "inte ville ridas" tex) så är jag rätt övertygad om att det är fel människor ELLER att det är något som gör att hästen inte är ok, även om inget hittas.

Man måste respektera att hästar är olika personligheter, precis som vi människor är det, även rent genetiskt, genom att vi ärver egenskaper.

Det är en häst i stallet nu som jag håller på att få ryck på, 800kg klump som bara går rätt över än när den känner för det, men ägaren tycker inte att det är något problem så den säger aldrig till. Jag höll på senast idag att bli översprungen när jag skulle sätta på täcket, men det är ju inte hästens fel, den har bara inte lärt sig. Detsamma när dom är ute och rider, vill inte hästen gå så behöver den inte, vill den galoppera så får den det etc vilket gör att hästen helt enkelt drar när den ser en rolig backe och det går inte att hålla den. Håller man i så kan man räkna med att bli avkastad. Men elak är den inte, bara otroligt ouppfostrad.

Förra stallägarn hade däremot en rent farlig häst, dom hade haft hästen sen liten och den var kan man säga elak, såfort dom vände ryggen till så högg den, inte nafsade lite utan högg så man hörde tänderna smälla igen. Dom kunde aldrig hantera den utan att ha med sig ett spö eller annat dom kunde försvara sig med. Dom hade stått ut i ett par år tills dom fick ta bort den för den var farlig helt enkelt. Och just att den slår till när man inte såg, man fick verkligen inte släppa hästen med blicken en sekund för den högg direkt.

Där kan jag tycka att det handlar inte om uppfostran, hästen var okej och trevlig när man höll koll men förvandlades direkt man vände ryggen till. Svårt att säga om den var frisk också eftersom den var såå snäll när man tittade på den. Om hästen hade haft något fel nånstans, borde den inte varit sur hela tiden då?

Och alla ridskolehästar som faktiskt också var farliga på ridskolan, som hade varningstexter på boxdörren att man absolut inte fick gå in till den, sånna hästar var ju inte heller elaka, dom var bara otroligt stressade och gjorde vad dom var tvugna till för att bli lämnade ifred. Och dom blev också normala såfort dom slapp ridskolan och kom på bete eller till en privatperson.

Dom flesta hästar har en bra grund för sitt beteende, tror sällan hästar föds rent elaka.

Det är spännande med hjärnor, både hos djur och människa:) Har just läst handikappvetenskap och insett hur extremt stort och invecklat det är med just hjärnor, andra organ i kroppen är rena barnleken:p. Nu har ju hästar en tämligen okomplicerad hjärna om vi jämför med människan. När man ser till hur en hjärna är uppbyggd så är det inte konstigt att det ibland uppstår problem med strukturen på den, då främst på människor, men även på djur.
Så att en häst kan födas elak, skulle det kunna ligga något i, dock inte elak i ett mänskligt perspektiv. Utan en svår häst, som inte vill vara med. Vilket de allra flesta hästar som fått en god uppväxt faktiskt vill. Vad detta beror på kan man oxå fundera på.
Och här kan man ställa upp ytterligare frågeställningar, beror det på att hästen inte uppfostrats av en flock? har flocken varit dålig? Har människorna runt hästen ställt fel krav mot hästens mentala ålder?
Så en häst som uppenbarligen inte är nöjd med livet, inte vill vara med andra hästar, gör allt den kan för att slippa människor, den kanske är en felaktig individ som skulle blivit utstött av flocken i det vilda livet och därmed rensats bort naturligt.

Att en häst kan ha psykiska problem tror jag på. Sen vad det beror på är en annan sak. Felaktig hantering, felaktig anatomi, felaktig fodergiva, för dålig aktivering osv. Ofta hänger det ihop. En människa som hanterar sin häst väl, märker om det är nåt strul med kroppen, har en genomtänkt foderstat och aktiverar sin häst och i de fallen hästen ändå inte blir "bra" så bör man kanske fundera på om det är något fel i hjärnans strukturer.

Sen är det himla svårt att hitta nåt om hästars hjärnor överlag, det som kommer fram om man googlar är sinnena, inte hur hjärnan är uppbyggd. Nu har jag inte letat som en tok, utan googlade bara lite snabbt. Men det kanske kan vara nåt för forskare att fördjupa sig lite i:)
En annan fundering som jag har både runt människor och djur är hormonernas betydelse för hur man uppfattas psykiskt. Det ska bli mitt forskningsämne om jag nu orkar gå upp på forskarnivå när jag är klar med den utbildning jag läser nu:)

Det blev ett långt och lite rörigt inlägg, kaffet har inte hunnit göra sin verkan i min hjärna än:D

KL

Mycket intressant att läsa allas svar! :D Ja visst vore det väl logiskt att hästar liksom andra kan av olika anledningar få "fel i huvudet"? Anledningen till det är ju en annan diskussion, och många gånger kommer man nog ändå inte på den anledningen. Sen är jag övertygad om att hästar faktiskt kan vara "elaka" i den formen att dom medvetet skadar en människa. Man borde bli vetenskapligt utbildad inom det där, det är oerhört intressant faktiskt..

Nya frågor:

Om hästen är född med "psykiska problem", tror ni det går att rehabilitera, alt habilitera? Någon som upplevt det?

Om hästen fått psykiska problem (men eller liknande) av okänd händelse, tror ni man kan arbeta bort dom då?

Om hästen fått psykiska problem (men eller liknande) av känd händelse, tror ni man kan arbeta bort dom då?

Om hästen är född med "psykiska problem", tror ni det går att rehabilitera, alt habilitera? Någon som upplevt det?
Jag tror faktiskt inte det, för att få bort psykiska problem eller lära sig att leva med dom som människa måste man ju tänka och agera bortom problemet, man måste förstå varför man är som man är och agera annorlunda än det. Även om problemet då inte försvinner så kan man lära sig leva med det. Jag tror inte hästar kan tänka så. Dom kan ju inte riktigt gå i terapi och lära om sitt tankesätt.

Om hästen fått psykiska problem (men eller liknande) av okänd händelse, tror ni man kan arbeta bort dom då?
Jag tror det kan gå beroende på vad det är för problem. Om man vet att hästen har varit fullt normal innan. Det är väl iallafall en liten större chans att hästen kan återhämta sig då och bli sitt vanliga jag.

kl
Jag läste något för ett par år sedan om att bl a psykopater och riktiga sadister (människor) som saknade empati de facto saknade vissa bitar i pannloben, där empatiförmågan sitter.
Det vore ju underligt om det endast vore människans hjärna som hade "felkopplingar" eller avsaknad av vissa delar.
På djur benämner man ju det som lynnesfel, och säg att en djurägare har tio djur och nio av tio är fullt fungerande, välanpassade och väluppfostrade, medan det tionde djuret är aggressivt och "elakt". Om man då tar bort handhavande- och fysiska fel, så återstår ju bara "fel i skallen".

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om just ordet elak, det blir som en förenkling av hästens beteende och ofta låter människor det stanna vid den förklaringen: "hästen är elak" och funderar inte vidare vad som kan ligga bakom beteendet hos hästen. Jag tror i alla fall att sådana beteenden som betecknas som elaka alltid har en orsak utan undantag; djur liksom människor har hjärnor och hjärnan är ett mycket komplicerat organ där felkopplingar och brist/överskott på signalsubstanser kan uppstå. Men just rena hjärnfel tror jag dock är en mer ovanlig förklaring till att hästar är "elaka", oftare bottnar det nog i hästens personlighet och i sin tur huruvida den tillåter minsta misstag av människor eller inte och om den därigenom ser sig som högre i rang och vi människor ska veta hut.

Sedan kan ju hästar givetvis ha diverse fysiska åkommor precis som oss; magproblem, huvudvärk, ont i ryggen, lederna osv. som påverkar hur mycket "man vill vara med" och jobba. För att ta ett exempel så red jag härom veckan min medryttarhäst som vanligen är mycket snäll och lyhörd, vi skulle galoppera en kort sträcka över en äng innan snön blev djupare men hästen kom av misstag fram till den djupa snön och drog med mig så snabbt hon orkade och lyssnade inte ett dyft på kraftiga förhållningar eller röst (denna häst kan man galoppera på långa tyglar och hon stannar på små hjälper eller enbart röstkommando). Hästen stannade precis när ängen var slut och jag var förbryllad över hennes beteende enda tills dagen efter då hon hade kraftig träningsvärk, hon hade även kännts lite stel alldeles i början av ridturen eftersom hon ridits ganska hårt de senaste dagarna i snön. Det som hände var alltså att hon redan hade ont i bakbenen och rumpan när hon kom ut i den djupa snön och hon blev stressad av smärtan och sprang fort för att komma ifrån den - därför stannade hon direkt ängen och den djupa snön var slut. Det här exemplet handlar väl inte direkt om en "elak" häst men jag tycker ändå det kan förklara varför vissa hästar uppvisar oönskade beteenden pga. smärta.

Vi har även en häst som går i samma hage som min medryttarhäst som många betecknar som elak. Den här hästen har gjort utfall efter folk och sparkat och huggit efter dem utan annan orsak än att de befunnit sig i närheten av henne.
Jag tror det här beteendet både grundar sig i personlighet och också huruvida hon accepterar om människor som är lägre i rang befinner sig i närheten av henne. Om man backar så jagar hon ut en i hagen, min mamma kan inte vara nära henne eftersom hon tar ett steg bakåt och då är det kört - hon är lägre i rang och tillåts inte vistas på hästens område.
Mig flyttar hon sig för bara jag går emellan eller pekar och smackar lite för jag har aldrig backat, därför gör hon inga kraftiga utfall mot mig heller utan gillar rentav att stå och mysa med mig samtidigt som jag pysslar om medryttarhästen. I början kunde hon göra utfall mot mig bara jag vände ryggen till, hon blev som en annan häst så fort man inte hade ögonen på henne. Jag tror den här hästen är väldigt osäker runt människor och var exakt man ska placera dem i hennes värld så det är därför bäst att visa dem var skåpet ska stå direkt.
Oj, vad jag har babblat nu då. :p

Jag tror definitivt att hästar kan slänga av sin ryttare med flit, trampa på människor med flit och bara vara allmänt jävliga med flit men att en häst skulle kunna vara elak med flit har jag svårt att tro. Jag skulle kalla en häst som gör så ouppfostrad, inte elak.

Jag tror att hästar kan ha psykiska problem, givetvis inte sådana problem som vi människor kan ha, men jag tror att hästen kan få psykiska problem av någon/något men inte kan födas med det. Jag har varit med om en ponny som haft problem tidigare i livet och han är rädd för män med keps, det är ju ett psykiskt problem som har orsakats av att hästen har varit med om något som har med kepsar och män att göra som hästen såg som obehagligt.

Varför kan inte en häst födas med en psykisk defekt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 649
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 461
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama