Asfaltskross

O

Orkan

Kan man lägga asfaltskross på utsatta ställen i hagarna, t.ex. vid öppningar?
Vad är annars det bästa att lägga på om man bara ska lägga dit och inte göra något ordentligt underarbete?

Sv: Asfaltskross

Utan underarbete är det bara en dyr quickfix.

Oavsett vad du lägger på, så länge du inte lägger duk under försvinner det ner i leran...

Jag vet att man borde göra det ordentligt men det är inte mitt stall, hyr det bara och det är stallägaren som ska fixa. Känns som att jag får vara glad för att han gör något överhuvudtaget.
Vi har en hage som bara är uppgrusad och den funkar bra, det är bara det att det är ganska grovt grus, stenkross eller nåt sånt så jag misstänker att det kan bli problem för barfotahästarna att gå på det så jag tänkte komma med förslag om något annat. Har fått för mig att asfaltskross blir "mjukare". Stämmer det?
Är det någon som vet ungefärligt pris?

Vi har asfaltkross bl a på vägen upp till stallet och utanför stallet. Nu efter ett år har det på sina ställen blivit asfalt, d v s helt hårdgjord yta.

Jag vet inte om det är lämpligt i hagen. Jag har heller inte helt säker på hälsoaspekten i det, d v s om hästarna får i sig det (går och betar bland stråna som spirar etc)

Flis är väldigt effektivt. För kor finns det speciella "gallermattor" att lägga ut på leriga ställen, borde funka åt hästar också

Förmultnar inte flis? = det blir jord och ännu lerigare!

Vi har lagt asfaltskross, numera kallas det området i hagen för "motorvägen". Det blev helt perfekt! Det enda underarbete vi gjorde var att dra av ca 20cm av leran. Ett väldigt lätt gjort underarbete om man har en minigrävare. Mina hästar är barfota och går bra på det underlaget, efter ett halvår typ så har ju krosset satt ihop sig som en riktig asfaltsväg nästan.

Ska du använda asfaltkross bör du kolla vad det är för sorts asfalt som den kommer ifrån. Gammal asfalt med stenkolstjära i klassas som miljöfarligt avfall. Kan man inte säkert säkerställa att asfaltkrossen är ren från polyaromatiska kolväten, bly, vandin och/eller nickel så bör man inte använda det på åkermark.

Det beror nog på vilka förutsättningar man har... Jag minns inte vad vi köpte vårt för men det var inte många lappar plus att vi körde hem det själva(sambo=lastbilschaufför) och lånade en grävare...

Vad en som inte har kontakter o förutsättningar får betala vet jag inte... Men vanligt grus brukar väl ligga nånstans runt 150:-/ton ca???

Liknande trådar

Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
883
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 832
Senast: ako
·
Hundhälsa Hunden har fått hotspot och därmed tratt. Självklart är allt elände just nu. Hon tycker hon knappt kan röra på sig och fattar inte hur...
Svar
11
· Visningar
964
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
567
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat