aglaonema

Trådstartare
Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre jämfört med grusvägar? Dom har asfalterat vägen till stallet och jag har börjat skritta och trava en del på den förr höll jag mig till skritt på asfalt men då hade vi så lite av den. Tänker mig hur den påverkar benen på hästen.
 
De flesta hävdar att asfalt är bättre än grus om man ser till mjukhet/svikt. Källa har jag dock aldrig sett men kan killgissa att det är så. Halkrisken är, som du säger större men tar man det lugnt är det inga problem.

Hårt underlag stärker senor och ligament så jag tycker verkligen inte att man ska vara rädd för hårt underlag, tvärtom.
Givetvis är allt med måtta och turen ute med mycket omväxlande underlag stärker alla delar av både muskler, senor och ligament.

Skulle jag inte trava på asfalt skulle jag få skritta närmare 3-5 km innan jag kan trava och skritta lika långt hem. Det skulle liksom inte fungera. Än så länge har jag inte haft någon hälta på mina hästar, annat än en påslagning på en framsena men det var lös på banan.
 
De flesta hävdar att asfalt är bättre än grus om man ser till mjukhet/svikt. Källa har jag dock aldrig sett men kan killgissa att det är så. Halkrisken är, som du säger större men tar man det lugnt är det inga problem.

Hårt underlag stärker senor och ligament så jag tycker verkligen inte att man ska vara rädd för hårt underlag, tvärtom.
Givetvis är allt med måtta och turen ute med mycket omväxlande underlag stärker alla delar av både muskler, senor och ligament.

Skulle jag inte trava på asfalt skulle jag få skritta närmare 3-5 km innan jag kan trava och skritta lika långt hem. Det skulle liksom inte fungera. Än så länge har jag inte haft någon hälta på mina hästar, annat än en påslagning på en framsena men det var lös på banan.

Ja iallafall när det är torrt ute och grusvägarna är stumma och hårda, då är det mer svikt i asfalt
 
I UK är väl roadwork, skritt och långsam trav, på asfalt vanligt.
Men i UK har de hatt mye mer Navicular Syndrome på hestene. Det er gammel forskning, men når det var mest skriverier om Navicular så sa de at det kom fra belastning på hardt underlag.
 
När jag var aktiv var Jana en del av partinon. Han trodde på roadwork MEN travarbete på asfalt skulle ske relativt långsamt med balanserad häst (dvs hästen måste vara grundriden) och rekommendationen var att linda benen (vilket jag förstått att man inte gör lika mycket nu). Var balansen rätt är halkrisken också liten.
 
Men i UK har de hatt mye mer Navicular Syndrome på hestene. Det er gammel forskning, men når det var mest skriverier om Navicular så sa de at det kom fra belastning på hardt underlag.

Men jag tänker att allt i lagom mängd är bättre än ingen asfalt.
Jag vet utan att jag kan källhänvisa att vi har en del senskador på våra hästar för att de går mycket på mjukt underlag, helst ridhusunderlag.
 
Sen är väl tillvänjning (?) bra med. Att man sakta ökar på hur länge man rider/kör på asfalt. Jag köpte en travare för många år sen som bara gått på bana och grusväg, hans hovar var inte bra alls. Smuliga och danna. Jag red mycket på asfalt då och enligt den hovslagaren var det bra även för hovarna. Men jag vet inte, han var ju skodd så det kanske var skitsnack. Bättre i hovarna blev han åtminstone och det ganska fort.
 
Det händer att jag travar lite sakta på asfalt. Självklart inte om det regnat och är blött med tanke på halkrisken, men lite försiktigt och bara mindre sträckor. Känns spontant som att det borde vara mjukare för hästen än grusvägarna när de är så hårda som de lätt blir på sommaren.
 
Behöver asfaltridning mer tillvänjning än grusvägar? Många skriver tillvänjning och bara trava kortare sträckor. Tänker att många både travar och galopperar på grusvägar också långa sträckor. Har temperaturen på asfalten något att göra med hur hal den är eller är det bara om det regnar?
 
Behöver asfaltridning mer tillvänjning än grusvägar? Många skriver tillvänjning och bara trava kortare sträckor. Tänker att många både travar och galopperar på grusvägar också långa sträckor. Har temperaturen på asfalten något att göra med hur hal den är eller är det bara om det regnar?
Min häst har halkat (omkull) ordentligt en gång när det regnade ordentligt och samtidigt var varmt ute men har också halkat till när det ”bara” var varmt också. Det är största anledningen till att jag helst undviker att trava längre sträckor på asfalt. Skulle heller inte bränna iväg på gräs om det var väldigt blött eller väldigt solsvett av samma skäl.
 
Själv har jag inte varit med om att någon häst halkat på asfalt. Har hört att även kall asfalt ska göra den hal? Själv håller jag mig till regeln torr asfalt skritt och trav, våt asfalt eller slitna skor enbart skritt. Hur är det om hästen är barfota är det nån skillnad mellan våt, torr asfalt dvs kan den halka lättare om det är vått?
 
I England är det vanligt med road nails i skorna, en hård kärna som sitter mot trakten till, strax bakom sömhålen om jag inte minns fel. Den hjälper till att ge bättre fäste när man rider på asfalt.
Gjorde en snabb googling och det verkar finnas speciella söm med den egenskapen att köpa här också, kanske kan vara intressant om man vet att man kommer rida mycket på asfalt?
Har dock ingen egen erfarenhet av dessa :)
 
I England är det vanligt med road nails i skorna
De kallas för road pins. I Sverige har vi tyvärr inget bra alternativ, men det går ju att fråga hovslagaren att sätta en svetsloppa på vardera sida av skorna ifall hovslagaren har svets, alternativt köpa in pins.
1726116557596.png
 
Behöver asfaltridning mer tillvänjning än grusvägar? Många skriver tillvänjning och bara trava kortare sträckor. Tänker att många både travar och galopperar på grusvägar också långa sträckor. Har temperaturen på asfalten något att göra med hur hal den är eller är det bara om det regnar?
Jag tror folk brukar anpassa tempo och gångart beroende på hur hård grusvägen är. Det gör iaf jag.
 
I England är det vanligt med road nails i skorna, en hård kärna som sitter mot trakten till, strax bakom sömhålen om jag inte minns fel. Den hjälper till att ge bättre fäste när man rider på asfalt.
Gjorde en snabb googling och det verkar finnas speciella söm med den egenskapen att köpa här också, kanske kan vara intressant om man vet att man kommer rida mycket på asfalt?
Har dock ingen egen erfarenhet av dessa :)
Det kan bli superhalt på asfalt om skorna är slitna eller och hästen kastar så jag skor min ena med sådana. Vi både kör och rider en del på asfalt i trav.
Han är nyskodd nu så kan ta en bild. Tyvärr håller de max några veckor vid flitig användning men det hjälper verkligen.
 
När jag hade duploskor på min häst så var nylagd asfalt en dröm att rida på. Hur mycket fäste som helst, mjukt och stötdämpande iomed ny asfalt och "gummiskor". Helt underbart. Vi övade små volter i galopp på den alldeles för stora 50-vägen. Den ser ut att vara gjord för att man ska köra typ 70-90 där, typ ingen trafik alls. Hur härligt som helst. Men det sliter skorna rätt ordentligt och duplo är ju inte så billiga.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
692
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 566
Senast: Lobelia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 361
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp