Arvsfråga

Tingeling

Trådstartare
Är det någon som vet?

Ett gift par har två gemensamma döttrar, som i sin tur har två barn var.
Den ena dottern dör. Efter några år dör även det gifta paret, alltså föräldrarna.
Ärver då den andra dottern allt efter sina föräldrar, eller ärver hon hälften och barnen till den avlidna systern den andra hälften?

Sv: Arvsfråga

Se där en frågeställning jag inte ens hade kunnat tänka mig.
för mig är det så självklart att syskonen får varsin del och den i sin tur förs över på barnbarnen om syskonet dör.
Spännande att se om jag har rätt.

Min pappa och hans syskon fick ärva en släkting. Dock dog pappa före släktingen. Hans andel gick då vidare till mig och mina syskon och delades mellan oss.

Detta bör ha varit 2010 - 2011.

Tack för alla svar!!!
Det verkar som att alla är eniga i frågan, så jag antar att den är besvarad :)
Tack igen!!

Är det någon som vet?

Ett gift par har två gemensamma döttrar, som i sin tur har två barn var.
Den ena dottern dör. Efter några år dör även det gifta paret, alltså föräldrarna.
Ärver då den andra dottern allt efter sina föräldrar, eller ärver hon hälften och barnen till den avlidna systern den andra hälften?

"Första arvsklassen är bröstarvingarna, arvlåtarens barn. Varje barn till arvlåtaren får lika stor del av arvet (arvslott). Om något av barnen är avlidet men i sin tur efterlämnar barn, delar de barnbarnen till arvlåtaren på det avlidna barnets arvslott. "

Liknande trådar

Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
777
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Senast: starcraft
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 948
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 823
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar